Reklama

Niedziela Rzeszowska

Media w ewangelizacji

Franciszek Salezy, którego liturgiczne wspomnienie przypada 24 stycznia, święty biskup Genewy i człowiek niepospolitego umysłu, w sposób szczególny patronuje ludziom pracującym w środkach przekazu. Swoim przykładem i słowami zachęca, by dobrze korzystali z otrzymanego od Boga daru słowa, a przez to przyczyniali się do rozwoju świadomości społecznej i wzrostu zaufania między ludźmi.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W obecnym czasie media odgrywają niezwykle ważną rolę. Przede wszystkim zajmują się przekazywaniem informacji oraz kształtowaniem świadomości odbiorców. Media mogą więc być doskonałym narzędziem formacyjnym. Z tego względu Kościół stara się je wykorzystywać do szeroko pojętego dzieła ewangelizacji. W ten nurt wpisują się również działania pasterzy diecezji rzeszowskiej, którzy wspierają działalność lokalnych mediów katolickich.

Aktywność publicystyczna środowiska diecezjalnego skupiła się przede wszystkim na słowie drukowanym, co zaowocowało powstaniem licznych czasopism katolickich. W zależności od zasięgu i adresatów można je podzielić na diecezjalne, organizacyjne bądź parafialne. Na terenie naszej diecezji do 2019 r. ukazywało się ponad sto tytułów czasopism katolickich. Wiele z nich znacząco wpisało się w dzieje lokalnego Kościoła i w świadomość wiernych (np. „Niedziela Rzeszowska”), ale były też periodyki o charakterze efemerydalnym, które po krótkim okresie istnienia upadły. Niemniej ilość wydawanych tytułów świadczy o dużej aktywności środowisk katolickich i zapotrzebowaniu wiernych na informacje o charakterze lokalnym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wśród diecezjalnych środków przekazu poczesne miejsce zajmuje diecezjalna rozgłośnia radiowa „Via” Katolickie Radio Rzeszów. Swymi początkami sięga ona 1994 r. Jej oferta programowa obejmuje zarówno programy formacyjno-informacyjne, jak też rozrywkowe i sportowe. Dopełnieniem przekazu radiowego jest obecność diecezji w Internecie, ważna w dobie szybko rozwijającej się informatyzacji. Z tej możliwości społecznego komunikowania zaczęto korzystać wcześnie, bo w 1995 r., kiedy utworzono diecezjalną stronę internetową. Wkrótce powstały kolejne strony, administrowane przez instytucje diecezjalne, parafie i organizacje kościelne.

Reklama

Ważnym wyzwaniem medialnym jest współpraca diecezji z rzeszowskim oddziałem Telewizji Polskiej, podjęta już w 1993 r. Owocem tej współpracy są programy religijne, zawierające prezentację takich tematów, jak np. regionalne wydarzenia religijne, biografie wybitnych postaci lokalnego Kościoła, instytucje kościelne itp.

Oferta medialna diecezji rzeszowskiej jest szeroka, obejmuje wszystkie rodzaje mediów, począwszy od drukowanych, a skończywszy na elektronicznych. Mogą z niej korzystać według upodobania różni odbiorcy. Stanowi ona doskonałe dopełnienie kościelnego nauczania urzędowego oraz wpływa na świadomość i postawy religijne wiernych.

2020-01-21 12:48

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Reklama wiary – wiara w reklamę?

Czy Jezus reklamowałby dziś swojego Ojca w Internecie?
Wystąpiłby w spocie reklamowym na rzecz ubogich i pokrzywdzonych? Czy Apostołowie kręciliby filmy dla YouTube o cudach, których dokonywał Jezus, albo prowadziliby fanpage Jezusa na Facebooku bądź wstawiali Jego tweety?

Mimo częstej dezaprobaty w wielu środowiskach kościelnych dla wykorzystania reklamy i marketingu w Kościele trzeba pamiętać o nakazie misyjnym: „Idźcie i nauczajcie wszystkie narody” (por. Mt 28, 19). Wszystkie i wszystkich, a nie tylko wybranych, zatem także tych nieprzychodzących do kościoła, nieczytających katolickich tygodników i niesłuchających katolickich rozgłośni. „Głoście Ewangelię całemu światu” – to polecenie Chrystusa oznacza wykorzystanie wszelkich możliwych środków komunikacji – w tym reklamy – do głoszenia Dobrej Nowiny.

CZYTAJ DALEJ

Sosnowiec: bp Artur Ważny – nowym biskupem sosnowieckim

2024-04-23 12:01

[ TEMATY ]

Sosnowiec

diecezja sosnowiecka

bp Artur Ważny

Karol Porwich "/Niedziela"

Ojciec Święty Franciszek mianował biskupem sosnowieckim dotychczasowego biskupa pomocniczego diecezji tarnowskiej Artura Ważnego.

Decyzję Papieża ogłosiła dziś w południe (23 kwietnia 2024) Nuncjatura Apostolska w Polsce. Mianowany biskupem sosnowieckim bp Artur Ważny urodził się 12 października 1966 r. w Rzeszowie. Święcenia prezbiteratu przyjął 25 maja 1991 r. w Tarnowie. 12 grudnia 2020 r. został mianowany biskupem pomocniczym diecezji tarnowskiej. Święcenia biskupie przyjął 30 stycznia 2021 r. Jego dewizą biskupią są słowa: „Patris corde” („Ojcowskim sercem”). Bp Ważny w swojej dotychczasowej posłudze duszpasterskiej współpracował z różnego rodzaju ruchami i stowarzyszeniami, wiele czasu poświęcał też małżeństwom i rodzinom. Głosił rekolekcje w wielu krajach europejskich, w Ameryce Południowej oraz w USA. Jest autorem takich książek, jak: „Ewangelia bez taryfy ulgowej”, „Jesteś źrenicą Boga” czy „Warsztat św. Józefa”. Ponad dwadzieścia razy pielgrzymował pieszo w pielgrzymce z Tarnowa na Jasną Górę. W Konferencji Episkopatu Polski pełni funkcję przewodniczącego Zespołu ds. Nowej Ewangelizacji przy Komisji Duszpasterstwa, wchodzi też w skład Rady ds. Duszpasterstwa Młodzieży.

CZYTAJ DALEJ

Cisco podpisał apel o etykę AI: Watykan bardzo zadowolony

2024-04-24 17:21

[ TEMATY ]

sztuczna inteligencja

Adobe Stock

"Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Cisco dołączyło do Apelu Rzymskiego, ponieważ jest to firma, która odgrywa kluczową rolę jako partner technologiczny we wprowadzaniu i wdrażaniu sztucznej inteligencji (AI)". Tymi słowami arcybiskup Vincenzo Paglia, przewodniczący Papieskiej Akademii Życia i Fundacji RenAIssance, skomentował akces Cisco.

Chuck Robbins, dyrektor generalny Cisco System Inc. podpisał w środę w obecności arcybiskupa Vincenzo Paglii tzw. rzymskie wezwanie do etyki AI. Cisco System Inc. to amerykańska firma z branży telekomunikacyjnej, znana przede wszystkim ze swoich routerów i przełączników - niezbędnych elementów podczas korzystania z Internetu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję