Reklama

Wiadomości

Niepodległość – to jest możliwe, ale…

W okresie zmierzchu świetności współczesnego Rzymu, którym są Stany Zjednoczone, Polska musi zachować zdolność samosterowności

Niedziela Ogólnopolska 14/2019, str. 36-37

©simbos - stock.adobe.com

Transport oddziałów Armii Hallera z Francji do Polski

Transport oddziałów Armii Hallera z Francji do Polski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Polska znajduje się w momencie, gdy waży się jej realna suwerenność. Podstawowe pytanie zatem brzmi: Czy dzisiejsze elity polityczne mają w sobie tyle odwagi i wyobraźni, aby działać na rzecz realnego ugruntowania bytu naszego kraju jako państwa wewnątrzsterownego, realizującego interesy narodu polskiego, i poważnego?

Rzecz jednak w tym, że bardzo trudno udzielić na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Suwerenność to bowiem nie tylko posiadanie własnej administracji, waluty, terytorium i godła. To także umiejętność oceniania zdarzeń z polskiej perspektywy oraz zdolność do przeciwstawiania się dążeniom sojuszników, gdy te dążenia szkodzą interesom Polski. To także umiejętność czerpania siły z realnego poparcia obywateli, a nie zabieganie o fawory mocarstw w walce z przeciwnikami politycznymi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rządy PO i PSL nacechowane były niepisanym uznawaniem prymatu Berlina nad Warszawą oraz bezkrytycznym spełnianiem zaleceń płynących z Brukseli.

Po 2015 r. pojawiła się realna szansa na zbudowanie takiego obozu władzy, który wreszcie postawi sobie ambitne i patriotyczne zadania i cele. Nie do końca się to jednak udało. W kilku dziedzinach bezkrytycznie spełniamy zalecenia płynące z Waszyngtonu, zupełnie bez oglądania się na ewentualne korzyści dla naszego kraju, które mogłyby płynąć z wypracowania i stosowania własnej, narodowej strategii działań.

Reklama

Żyjemy w czasie, gdy następuje bardzo znaczące przewartościowanie sił w świecie. Azja – jako rynek i jako polityczny byt z rosnącą hegemonią Chin – staje się niezależnym i stale rosnącym w potęgę fenomenem. Stany Zjednoczone na naszych oczach tracą niepodważalny prymat najpotężniejszego hegemona. Oś Pekin – Moskwa – Teheran rośnie w siłę, podczas gdy błędy w amerykańskiej polityce zagranicznej odbierają Waszyngtonowi coraz więcej argumentów. To fakty, a z nimi dyskutować się po prostu nie da.

Jak w tej sytuacji może zachowywać się Polska? Na pewno nie powinna podporządkowywać się bezwzględnie polityce USA. Bez dbałości o własne interesy staniemy się po prostu jedynie nieautonomicznym argumentem przetargowym w szeroko zakrojonej, globalnej grze. Na marginesie wspomnę, że zupełnie nie rozumiem decyzji o wysłaniu polskich żołnierzy na Łotwę. W sytuacji otwartego konfliktu zostaniemy wciągnięci od razu do walki. Nie będziemy mieli czasu na wypracowanie innych wariantów działania, na ochronę „polskiej substancji”.

Oczywiście, tego typu stwierdzenia zaraz kwitowane są w Warszawie zarzutami o powielanie agenturalnych sądów, jednak prawdziwe myślenie strategiczne polega na nieodbieraniu sobie szans na wszelkie możliwe reakcje.

Reklama

Postawa naszych władz pokazuje, że jednoznacznie i bez pozostawiania nawet pozorów zainwestowaliśmy jedynie w bycie bezwzględnym sojusznikiem USA. Dzieje się to w momencie, gdy Amerykanie mają pewność, że działania Polski mogą pozyskiwać najmniejszym kosztem, ba – Polska gotowa jest dopłacać USA za realizację de facto ich strategicznych interesów. Ze strony USA nie wymagamy nawet ekwiwalentów w postaci wspierania naszego rozwoju gospodarczego i militarnego. Wszystkie te uwagi nie są dyktowane żadnym antyamerykanizmem. Osobiście także uważam, że sojusz z USA jest dla Polski bardziej korzystny niż opieranie naszych strategii na dążeniach Berlina czy uleganie Rosji. Po prostu domagam się odwagi w negocjacjach z amerykańskimi partnerami. Niestety, nasza klasa polityczna nauczyła się pełnić rolę klienteli na dworach mocarstw. Politycy w Polsce bardziej budują swoje kariery na dobrych znajomościach w sferach amerykańskiego establishmentu niż na krajowym poparciu. Amerykańskie koneksje służą także do prowadzenia gier wewnątrz partii władzy, z czego Amerykanie, niestety, doskonale zdają sobie sprawę i na zimno wykorzystują ten fakt. Z tego – przydługiego, przyznaję – wywodu wynika, że warunkiem zbudowania realnej suwerenności Polski jest wyzbycie się przez jej elity obrzydliwego kolonialnego kompleksu, który niesie w sobie praktyczną niewiarę w polską niepodległość i wszystkie przypadłości z tej niewiary wynikające.

Chiny to dziś mocarstwo, ale jednocześnie szokująca w swojej odmienności i brutalności kultura. Na pewno dzisiejsze chińskie elity nie niosą przesłania szacunku dla jednostki, wolności i swobód obywatelskich. Czy jednak musimy – zupełnie niepytani, jak nierozsądny prymus – wyrzekać się jakiejkolwiek suwerenności w relacjach, szczególnie gospodarczych, z Państwem Środka?

Poczta Polska nie podejmuje niesłychanie zyskownych kontraktów chociażby z chińskim serwisem sprzedażowym Ali Baba, bo... nie podoba się to Amerykanom. W tym samym czasie Deutsche Post tylko ostrzy sobie zęby na interesy, z których Polacy dobrowolnie i nienaciskani zbyt mocno rezygnują. Pytanie następne: Czy w Polsce powstanie Centralny Port Komunikacyjny, czy też są to tylko działania markowane? Pytanie z wielu powodów jest jak najbardziej zasadne.

Koniecznie musimy dopuścić do głosu fachowców, którzy będą mieli na względzie jedynie polskie interesy racji stanu, a nie własne kariery.

W polityce wewnętrznej konieczne jest uporządkowanie rynku medialnego, tak aby – w sposób jawny i ostentacyjny – nie mogły w naszym kraju działać media, które w istocie są jedynie rozbudowanymi agenturami wpływu państw ościennych. Szokujące stwierdzenie? Niestety, prawdziwe.

Reklama

Jeżeli nie będziemy kłaść – jako społeczeństwo – większego nacisku na kwalifikacje etyczne ludzi, których wynosimy do władzy, to, niestety, dobre ziarno będzie wciąż zagłuszane przez pleniące się od lat chwasty.

Ogromną rolę w budowaniu prawdziwej polskiej elity musi odegrać Kościół katolicki, politykom nie wolno pobłażać i dawać się im obłaskawiać gładkimi, nic nieznaczącymi, słowami. Od polityków katolicy muszą się nauczyć realnie wymagać, nie mogą poprzestawać na ich okazjonalnych deklaracjach. Określenie wymagań, które koniecznie muszą spełniać ludzie delegowani do zarządzania krajem, jest dziś konieczne, bowiem nie funkcjonuje niepisany zestaw tego, co wypada i co nie wypada.

Banałem jest już dziś pisanie o służbach specjalnych i ich stanie. Oczywiste jest jednak, że suwerenne państwo nie może egzystować bez własnych uszu i oczu.

Najważniejszą jednak kwestią jest przystąpienie do partycypowania w budowie niepodległości szerokich grup społeczeństwa. Bez ruchu, który wypływa z miasteczek, wsi i miast i płynie w kierunku stolicy, nie jest możliwe zbudowanie autentycznej i niepodlegającej agenturalnym manipulacjom siły politycznej. Kierunek politycznej aktywności musi więc być radykalnie zmieniony. To nie z Warszawy mają się rozjeżdżać na „prowincję” partyjni nominaci, ale to zbuntowana „prowincja” powinna zaprowadzić swoje porządki w Warszawie. Warszawa bowiem jest dziś miastem kosmopolitycznym, w którym swoje silne agendy mają siły niechętne lub wręcz wrogie istnieniu polskiego państwa jako samodzielnego fenomenu, działającego na miarę swoich możliwości i szans.

Istotą polskiej niepodległości musi być zręczny balans między ścierającymi się właśnie płytami tektonicznymi światowych hegemonów. W okresie zmierzchu świetności współczesnego Rzymu, którym są Stany Zjednoczone, Polska musi zachować zdolność samosterowności. Pozwoli ona uniknąć wciągnięcia w lej, który może powstać po załamaniu się amerykańskiego prymatu.

2019-04-03 10:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bodnar o zabójstwie lekarza: osobą zatrzymaną w tej sprawie jest funkcjonariusz Służby Więziennej

2025-04-30 07:20

[ TEMATY ]

szpital

Kraków

nożownik

PAP/Art Service

Szef MS, prokurator generalny Adam Bodnar oświadczył we wtorek wieczorem w Katowicach, że osobą, która została zatrzymana w sprawie zabójstwa lekarza Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, okazał się funkcjonariusz Służby Więziennej.

We wtorek zamordowany został lekarz ortopeda krakowskiego Szpitala Uniwersyteckiego Tomasz Solecki. Do gabinetu, w którym badał pacjentkę, wtargnął 35-letni mężczyzna i zaatakował medyka nożem. Lekarz mimo wysiłków personelu medycznego zmarł. W sprawie zabójstwa śledztwo wszczęła Prokuratura Rejonowa Kraków Podgórze.
CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne. Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej. Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia. Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie. Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy. Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską. Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej". Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała! Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła. Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża. Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

Wspomnienia Franciszka o konklawe: kardynałowie są odcięci od świata

2025-04-30 07:17

[ TEMATY ]

konklawe

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

Uczestnicy konklawe są całkowicie odcięci od świata - okna są zamknięte, a sygnały radiowe ekranowane; nie wolno mieć telefonów, komputerów ani żadnych innych urządzeń elektronicznych - wspominał Franciszek w swojej autobiografii. Papież jest jedyną osobą, która może zdradzić tajemnice konklawe.

W środę, 7 maja ma rozpocząć się konklawe, by wybrać następcę papieża Franciszka. Zasady przeprowadzenia wyborów określa wydana w 1996 roku przez papieża Jana Pawła II Konstytucja Apostolska Universi Dominici Gregis. Zakłada ona m.in. zachowanie tajmenicy konklawe. Jedyną osobą, która może uchylić kulisów wyborów, jest sam papież, co Franciszek zrobił w swojej autobiografii pt. "Nadzieja".
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję