Reklama

Temat tygodnia

Czas próby

"Każdy z uczestników zgromadzenia eucharystycznego ma prawo i obowiązek wnieść wkład we wspólne uczestnictwo, w zależności od stopnia święceń i od spełnianej funkcji" - czytamy we wprowadzeniu do Mszału rzymskiego. Wynika z tego, iż każdy powinien mieć i znać swoje miejsce w zależności od spełnianych funkcji. Znają je na pewno ministranci, którzy nieustannie doskonalą swoje umiejętności. Ale przychodzi taki czas w roku liturgicznym, gdy ich wiedza jest wystawiona na próbę. Chodzi o okres Wielkiego Tygodnia.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niedziela Palmowa

W tym dniu Chrystus wjechał do Jerozolimy, aby dokonać paschalnego misterium. Kościół wspomina ten wjazd na wszystkich Mszach św. Przed główną Mszą św. odbywa się procesja lub uroczyste wejście, to już dodatkowo angażuje ministrantów. "Procesja to pierwsze wyzwanie dla liturgicznej służby ołtarza. Na czele idzie ministrant z krzyżem, tuż za nim podążają dwaj akolici ze świecami. Jeśli używa się kadzidła, przed krzyżem idzie ministrant z dymiącą kadzielnicą. Dalej idzie kapłan i usługujący, a za nimi wierni z palmami w ręku. Po przybyciu do ołtarza kapłan oddaje mu cześć i udaje się na miejsce przewodniczenia i, jeśli używał kapy, zdejmuje ją i wkłada ornat" - wyjaśnia ks. Janusz Stach, diecezjalny duszpasterz liturgicznej służby ołtarza. W Niedzielę Palmową i Wielki Piątek starsi lektorzy czytają także Mękę Pańską z podziałem na role. W Wielki Poniedziałek, Wtorek i Środę liturgia sprawowana jest tak jak w pozostałe dni. "Ministranckich obowiązków przybywa w Wielki Czwartek, Piątek i Sobotę. To prawdziwy sprawdzian dla ministrantów" - mówi ks. Stach

Msza krzyżma

W Wielki Czwartek w czasie specjalnej Eucharystii odprawianej w godzinach porannych w katedrze biskup błogosławi olej chorych, katechumenów i konsekruje krzyżmo. Biorą w niej udział kapłani z całej diecezji. Uczestniczą w niej także ministranci. Jednak wzorcową asystę przygotowują zwykle klerycy z diecezjalnego seminarium. W godzinach wieczornych odprawia się Mszę Wieczerzy Pańskiej. W czasie odmawiania Chwała na wysokości ministranci uderzają w dzwony, po zakończeniu hymnu dzwony milkną aż do Wigilii Paschalnej i są zastępowane przez kołatki. Po homilii, tam gdzie względy duszpasterskie za tym przemawiają, odbywa się obrzęd umywania nóg. Ministranci prowadzą wybranych mężczyzn do przygotowanych wcześniej ław. Kapłan, jeśli trzeba, zdejmuje ornat i podchodzi do każdego mężczyzny, polewa wodą jego stopy i wyciera je, pomagają mu w tym ministranci. Na początku Liturgii eucharystycznej może odbyć się procesja wiernych z darami. Odbiera je oczywiście kapłan i przekazuje ministrantom, ci muszą wiedzieć, gdzie je odstawić, aby nie zasłonić ołtarza. Po modlitwie po Komunii św. kapłan, stojąc przed ołtarzem, nakłada kadzidło do kadzielnicy, klęka i okadza Najświętszy Sakrament. Następnie ministranci podają mu welon, którym okrywa puszkę. Najświętszy Sakrament przenosi się procesjonalnie do odpowiednio przygotowanej kaplicy - ciemnicy. Na czele procesji ministranci niosą krzyż, a przy Najświętszym Sakramencie świecę i kadzielnicę. Gdy procesja przyjdzie na miejsce przechowania, kapłan stawia puszkę, nakłada kadzidło i klęcząc okadza Najświętszy Sakrament. Potem zamyka tabernakulum. Po chwili adoracji w ciszy kapłan i posługujący przyklękają i powracają do zakrystii.

Wielki Piątek

W Wielki Piątek i Wielką Sobotę Kościół nie sprawuje Eucharystii. Ołtarz ma być zupełnie obnażony, bez krzyża, świeczników, obrusów. Nie znaczy to, że ministranci mają wolne. Liturgia składa się z czterech części: liturgii słowa, adoracji Krzyża, Komunii św. i przeniesienia Najświętszego Sakramentu do Grobu Pańskiego. Lektorzy czytają wyznaczone fragmenty Pisma Świętego. Po modlitwie powszechnej odbywa się adoracja Krzyża. Do ołtarza przynosi się zasłonięty Krzyż. Ministranci wykonują wiele dodatkowych czynności związanych z adoracją, wystawieniem i procesją. Poziom trudności, jeśli chodzi o służenie w czasie Triduum Paschalnego osiąga szczyt w Wielką Sobotę. Następuje wówczas obrzęd liturgii światła, czyli poświęcenie ognia i przygotowanie paschału. Łączy się to z rozpaleniem ogniska poza kościołem. Część druga to liturgia słowa, część trzecia - liturgia chrzcielna i część czwarta - liturgia eucharystyczna. W sobotę wieczorem może odbyć się procesja rezurekcyjna, która jest uroczystym ogłoszeniem zmartwychwstania Chrystusa. Procesja ta może odbyć się również w niedzielę rano.
Jak widać Triduum Paschalne to dla ministrantów wielkie przeżycie przede wszystkim religijne, ale również i organizacyjne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wskazówki na święta Bożego Narodzenia. Poradnik

2025-12-23 16:06

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

W świątecznym czasie często wraca temat prezentów – także tych nietrafionych. W jednej z opowieści poruszono wątek, jak różnie podchodzimy do obdarowywania i jak wielką różnicę robi uważność. Zamiast żartów o „dziwnych podarunkach” pojawiła się historia, która łączy pamięć o wojennych losach, powojenną troskę i współczesne, bardzo przemyślane wsparcie dla dzieci. To przykład, jak święta mogą inspirować nie tylko do celebrowania, ale i do mądrego działania na rzecz innych.

CZYTAJ DALEJ

Wigilia świąt Bożego Narodzenia i wspomnienie Adama i Ewy

[ TEMATY ]

wigilia

Karol Porwich/Niedziela

Wieczorna Wigilia rozpoczynająca Boże Narodzenie nie jest jedynym powodem do świętowania w dniu 24 grudnia. Tego dnia wspominamy Adama i Ewę - prarodziców wszystkich ludzi. Adam jest pierwszym człowiekiem stworzonym przez Boga. Kobieta, później dowiadujemy się o jej imieniu Ewa, jest towarzyszką życia Adama - mężczyzny.

Oboje pochodzą od Boga, są zatem równi godnością, przewyższającą inne istoty żywe.
CZYTAJ DALEJ

800 lat szopek bożonarodzeniowych

2025-12-24 08:53

[ TEMATY ]

szopka bożonarodzeniowa

Karol Porwich/Niedziela

24 grudnia 1223 r. w grocie w Greccio we Włoszech św. Franciszek z Asyżu przygotował pierwszą żywą szopkę bożonarodzeniową. To zapoczątkowało tradycję, która obecna jest dziś w całej Europie.

W szopce przygotowanej przez św. Franciszka na sianie w żłóbku złożono drewnianą rzeźbę Jezusa. W Świętą Rodzinę wcielili się mieszkańcy Greccio, przy żłóbku stanęły wół i osioł. Franciszek przygotował szopkę, aby pokazać ludziom historię zbawienia. Zakon franciszkanów kontynuował zwyczaj budowania szopek betlejemskich przed Bożym Narodzeniem i tradycja ta rozpowszechniła się w całej Europie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję