Centrum chrześcijaństwa z wolna przesuwa się poza Europę. Tak, to prawda, ale nie dla całej rodziny chrześcijańskiej. O ile w przypadku katolicyzmu i protestantyzmu można tak powiedzieć, o tyle w przypadku prawosławia, mimo ostatnich wysiłków czynionych w misji ewangelizacyjnej poza kanonicznymi terenami, już nie.
Prawosławie nadal jest wyznaniem, które praktycznie jest obecne jedynie w Europie. Poza nią liczną grupę wiernych notuje się tylko w Etiopii. Na 260 mln chrześcijan prawosławnych 100 mln żyje w Rosji, z tym że korzenie wiary są tam słabe. Z tych 100 mln tylko 15 proc. przyznaje, że religia jest bardzo ważna w ich życiu, a jeszcze mniej – tylko 6 proc. – uczęszcza na niedzielne nabożeństwa każdego tygodnia. Z sondażu wynika również, że nie wszyscy prawosławni wierzą w istnienie Boga, nieba i piekła. Na tym tle wyróżnia się Etiopia, gdzie 78 proc. wyznawców prawosławia praktykuje niedzielne nabożeństwa, tyle że profil etiopskiego prawosławia różni się od tego, który mamy w Europie. Te różnice tkwią w doktrynie – etiopska Cerkiew akceptuje tylko pierwsze trzy sobory ekumeniczne – oraz w obrzędowości. Etiopczycy, ze względów historycznych, praktykują wiele zwyczajów żydowskich, np. obrzezanie czy zachowywanie rytualnych zwyczajów żywieniowych.
Zbliżający się czas wizyt duszpasterskich, zwanych potocznie kolędą, to dla wielu parafii okres intensywnej pracy duszpasterskiej. W diecezji świdnickiej wprowadzono właśnie nowe wytyczne związane z tzw. "ustawą Kamilka", które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa dzieci uczestniczących w tych wizytach. Jak te zmiany wpłyną na tradycyjne kolędowanie?
Ks. Krzysztof Ora - dyrektor wydziału duszpasterskiego Świdnickiej Kurii Biskupiej, zwracając się do duszpasterzy, podkreślił konieczność troski o bezpieczeństwo małoletnich podczas wizyt kolędowych. Wskazania prewencyjne mają charakter obligatoryjny, choć dostosowane są do lokalnych tradycji i potrzeb. - Najważniejszym priorytetem jest bezpieczeństwo i dobro powierzonych naszej opiece dzieci - czytamy w dokumencie.
Dokładnie dwa lata temu, w grudniu 2022 r., spotkałem się w katedrze w Turynie z arcybiskupem stolicy Piemontu Roberto Repole. To właśnie w turyńskiej katedrze znajduje się grób błogosławionego Pier Giorgia Frassatiego.
Rozmawialiśmy wtedy o jego procesie kanonizacyjnym. Nie myślałem wówczas, że dwa lata później spotkam się z arcybiskupem Repole już jako kardynałem i że będzie wiadoma data kanonizacji młodzieńca z Turynu, człowieka ośmiu błogosławieństw (Papież Franciszek postanowił dokonać kanonizacji w czasie Roku Świętego, podczas Jubileuszu Młodych, który odbędzie się w dniach od 28 lipca do 3 sierpnia 2025 r. w Rzymie). Spytałem więc Kardynała czym dla Turynu, miasta wielu „świętych społecznych” - ks. Jan Bosko, Cafasso, Murialdo, Faà di Bruno – będzie teraz kanonizacja Frassatiego, następnej osoby zaangażowanej społecznie.
Akt Ofiarowania się Jezusowi Chrystusowi przez Maryję złożyli uczestnicy 33-
dniowych rekolekcji, jakie osobiście przeżywali w parafii Najświętszego Serca
Jezusowego w Łodzi.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.