Piękna pogoda, boisko sportowe przy Klasztorze Ojców Cystersów, blisko 1,3 tys. osób. Starsi, młodsi, rodziny, ich przyjaciele i opiekunowie. Tak wyglądała VIII Pielgrzymka Osób Niepełnosprawnych w Henrykowie.
Entuzjazm i radość oraz pragnienie ponownego spotkania się w tym niezwykłym miejscu sprawiły, że wydarzenie to na stałe wpisało się w życie Kościoła na Dolnym Śląsku. – Celem Pielgrzymki Osób Niepełnosprawnych do Henrykowa jest wspólna modlitwa, integracja osób niepełnosprawnych, a także stworzenie płaszczyzny porozumienia i wzajemnego wsparcia – mówi ks. Arkadiusz Krziżok, asystent kościelny KSM Archidiecezji Wrocławskiej, dodając, że dzieło to cieszy się wśród pielgrzymów rosnącym zainteresowaniem:
– Na pierwszą pielgrzymkę przybyło ok. 800 osób, dziś jest ich tu ok. 1300. Pielgrzymkę zainaugurowała Msza św. pod przewodnictwem bp. Andrzeja Siemieniewskiego, po której na przyklasztornym boisku odbył się piknik z udziałem orkiestry i częścią artystyczną poprowadzoną przez osoby niepełnosprawne.
Około 1,5 tys. pątników, którzy 2 sierpnia wyruszyli z wrocławskiej katedry, po 9 dniach drogi i przebyciu ok. 230 km, stanęło przed wizerunkiem Czarnej Madonny. Zwieńczeniem pielgrzymki była uroczysta Msza św., w której poza pielgrzymami z archidiecezji wrocławskiej uczestniczyli także pątnicy z Legnicy. Eucharystii przewodniczył bp Jacek Kiciński. Wraz z nim liturgię sprawował bp Zbigniew Kiernikowski oraz kilkudziesięciu kapłanów.
Jesteśmy w domu Matki – zawołał na początku homilii dla uczestników wrocławskiej pielgrzymki biskup pomocniczy z Wrocławia, podkreślając, że całe życie Maryi stanowiło swoistego rodzaju pielgrzymowanie. – Wielokrotnie widzimy ją jako kobietę będącą w drodze – zauważył hierarcha, tłumacząc, że Matka Boża pielgrzymowała jako osoba wierząca, wierna i wiarygodna.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
Adwent był dla Jana Pawła II czasem szczególnym - nie tylko w sensie liturgicznym, ale także bardzo osobistym. Papież przeżywał go jako okres intensywnego przygotowania serca na spotkanie z Chrystusem, łącząc głęboką duchowość z prostymi, ascetycznymi gestami codzienności.
Wspomnienia jego najbliższych współpracowników, a także bogate nauczanie papieskie z lat pontyfikatu, ukazują Adwent jako czas czujności, modlitwy, nawrócenia i nadziei.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.