„Nasz kraj nie powinien przyjąć ani jednego uchodźcy z Syrii” – taka opinia przeważa wśród uczestników sondażu dotyczącego postaw wobec problemu syryjskich uchodźców. Badaniem objęto mieszkańców 15 państw Europy Wschodniej. Co ciekawe, najbardziej nieprzychylni przyjmowaniu uchodźców byli respondenci identyfikujący się jako ateiści. 63 proc. tej grupy nie chce przyjmowania żadnych uchodźców. Interesujące jest również to, że podobnie myśli co 3. muzułmanin mieszkający we wschodniej Europie. Chrześcijanie? Około połowy również boi się takiego rozwiązania.
Czy przyjąć wszystkich? Liczba tak myślących badanych jest śladowa, w okolicach błędu statystycznego. Najwięcej takich postaw socjologowie zaobserwowali wśród muzułmanów. 8 proc. wybrało tę opcję spośród 3 możliwości, które przedstawili prowadzący sondaż. Analogicznie wybrał co 50. chrześcijanin i co 100. ateista. A co z przyjęciem pewnej, limitowanej grupy? Na takie rozwiązanie zgodę wyraża 44 proc. muzułmanów, 38 proc. chrześcijan i 32 proc. nieuznających istnienia Boga.
Sondaż wykazał, że w części krajów opinia publiczna jest bardziej niechętna przyjmowaniu uchodźców. Tak jest np. na Węgrzech, gdzie wyklucza to 7 na 10 obywateli. Podobne sentymenty w tej sprawie mają również Macedończycy. Bardziej przychylne są społeczeństwa krajów z większością muzułmańską, takich jak Albania, Bośnia i Hercegowina czy Kosowo. Co ciekawe, w miarę przychylni są Grecy, mimo że Hellada jest bramą do Europy dla uchodźców z Bliskiego Wschodu.
45 proc. badanych pozytywnie ocenia działalność Kościoła katolickiego, to o 3 punkty więcej niż w marcu; źle – 41 proc., o 4 punkty mniej niż poprzednio - wynika z wrześniowego badania CBOS. Zadowolone są w większości osoby identyfikujące się z prawicą, a krytyczne - o poglądach lewicowych lub centrowych.
Podziel się cytatem
Pozytywnie działalność Kościoła katolickiego oceniło ocena 45 proc. dorosłych Polaków. To o 3 punkty więcej niż pół roku temu. Z kolei źle oceniło 41 proc. respondentów, o 4 punkty mniej niż poprzednio. „Od pięciu lat opinie o Kościele są wyraźnie spolaryzowane, przy czym raz niewielką przewagę zyskują osoby z aprobatą wypowiadające się o działaniu tej instytucji, a innym razem – jej krytycy” - wskazał CBOS.
„Jezus zajął moje miejsce.” - Jak cztery słowa potrafią otworzyć serce na łaskę? W tym odcinku biorę Was w trzy krótkie, ale potężne historie: od zwięzłej Ewangelii, przez drogę od nienawiści do miłości, aż po świadectwo wybitnego lekarza, który widział cuda i mówi wprost: wiara nie przeszkadza nauce—ona nadaje jej sens.
Jeśli szukasz odpowiedzi, nadziei albo „iskry” do modlitwy—tu ją znajdziesz.
Św. Franciszek z Asyżu. Fragment obrazu przypisywanego Cimabue w dolnym kościele Bazyliki św. Franciszka w Asyżu. Druga połowa XIII wieku. Według tradycji jest to obraz najbardziej zbliżony do rzeczywistych rysów fizycznych Franciszka z Asyżu.
Jak poinformowało biuro prasowe franciszkańskiej wspólnoty w Asyżu, w ramach obchodów 800. rocznicy śmierci św. Franciszka, przypadającej w 2026 r., odbędzie się historyczne wydarzenie, na które zaproszeni są pielgrzymi z całego świata. Po raz pierwszy szczątki świętego będą widoczne dla wszystkich w dniach 22 lutego do 22 marca przyszłego roku. Będzie możliwość m. in. zwiedzania grupowego, w tym z polskim tłumaczeniem.
Oficjalne informację tę ogłoszono 4 października – w dniu wspomnienia św. Franciszka, patrona Włoch. W komunikacie podkreślono, że to niezwykły dar i szczególne zaproszenie do modlitwy. Wydarzenie oparte będzie na ewangelicznym motywie ziarna, które obumiera, aby przynieść owoce miłości i braterstwa. Zachęci do refleksji nad życiem świętego, który 800 lat po śmierci nadal przynosi owoce i inspiruje wielu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.