Reklama

Drogowskazy

Drogowskazy

Donald Trump – rozczarowania i nadzieje

Niedziela Ogólnopolska 5/2017, str. 3

[ TEMATY ]

polityka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych wygrał republikanin Donald Trump. Dla wielu ludzi na świecie było to ogromne zaskoczenie. Hillary Clinton, która od lat jest człowiekiem polityki, która podtrzymywała układy rządzące dzisiejszym światem, także te finansowe, przegrała w demokratycznych wyborach.

Byliśmy świadkami dość brutalnej konkurencji między kandydatami do fotela prezydenckiego. Wyścigi do Białego Domu to rozgrywka, której zawsze przyglądają się nie tylko obywatele Stanów Zjednoczonych, ale też cały świat. Ameryka jest bowiem światowym mocarstwem, które ma ogromny wpływ na losy ludzkości. Oczywiście, wszyscy zastanawiają się, jaki będzie nowy prezydent USA. Wielu twierdzi, że jest on człowiekiem nieobliczalnym. Najwięcej pytań dotyczy jego stosunku do obecnego prezydenta Rosji i polityki tego państwa, która od dłuższego czasu budzi różne niepokoje. Ale też wydaje się, że protesty, z którymi już na początku swej prezydentury Trump musi się mierzyć, dotyczą amerykańskiego sporu o tożsamość. Jest więc podobnie jak w Polsce – ustępująca władza i jej sympatycy nie mogą pogodzić się z werdyktem narodu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Amerykanie mogli porównać to, co wcielali w życie prezydent Barack Obama i kandydatka jego partii Hillary Clinton, z tym, co przedkładał nad inne cele miliarder Donald Trump. Naród wybrał jego. Amerykanie muszą więc uszanować prawo, które ustanowili. A demokracja polega na tym, żeby każdy zagłosował tak, jak uważa za stosowne. Na urząd 45. prezydenta USA powołano człowieka bardziej prawicowego, który opowiedział się za życiem i przeciw aborcji, przez co jest bliższy wartościom, które głosi chrześcijaństwo. Można stawiać pytania, jak będą wyglądały teraz układy polityczne czy militarne na świecie, ale musimy wiedzieć jedno: wybory prezydenckie w Ameryce pokazały, że prezydent ich wielkiego mocarstwa powinien kierować się mniej ideologią, a bardziej rozumem i dążeniem do życiowej normalności.

Pewne gesty nowego prezydenta USA odnoszące się do Polaków – tych w Ameryce i tych nad Wisłą – budzą nasze zaufanie. Mamy nadzieję, że się nie zawiedziemy. Być może i w Europie w związku z tą nominacją nastąpią jakieś zmiany, może zaczniemy dostrzegać wartości, od których pod naciskiem europejskich decydentów odchodzimy. I z pewnością trzeba poszukiwać nowych rozwiązań, które prowadzą do światowego pokoju – najbardziej oczekiwanej wartości dla człowieka na ziemi. Obyśmy byli świadkami charyzmatu, który odświeży nam wizję świata bliższą nocy Bożego Narodzenia.

2017-01-25 09:38

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Europejski relatywizm

Do czego odwołuje się Unia Europejska? Do wartości europejskich (ang. European values). W głównych dokumentach Unii Europejskiej – Traktacie Lizbońskim, Karcie praw podstawowych – mowa jest o poszanowaniu wolności, demokracji, równości, tolerancji i państwie prawa. W katalogu unijnych wartości trudno doszukać się słowa „chrześcijański”. Zamiast odniesienia do Boga, tradycji, chrześcijaństwa, wprowadza się relatywizm. Mówi się za to o kulturowym, religijnym i humanistycznym dziedzictwie Unii Europejskiej. Większość zapisów unijnych dokumentów jest nieprecyzyjna i niejasna, a tę niejasność podniesiono do rangi zasady. Przykładowo w artykule 2. Karty praw podstawowych zapisano, że „każdy ma prawo do życia”, ale w kontekście skutecznego oporu przed dopisaniem: „od chwili poczęcia do naturalnej śmierci” sentencja ta nabiera odmiennego znaczenia – tzn. wprawdzie każdy ma prawo do życia, ale... prawa tego nie mają dzieci nienarodzone, osoby nieuleczalnie chore, w tym małe dzieci. Niedawno belgijski parlament przegłosował barbarzyńską ustawę dopuszczającą eutanazję chorych dzieci bez względu na ich wiek i nie słychać głosów o naruszeniu zapisów Karty praw podstawowych, której Belgia jest sygnatariuszem. Przypomnę, że w Polsce i innych krajach europejskich, np. w Wielkiej Brytanii, odbyła się głośna debata nad tekstem Karty. W naszym kraju sprzeciw wobec jej przyjęcia wyraził m.in. Episkopat Polski. Ostatecznie Polska nie podpisała tego dokumentu. Wspomniana Karta zawiera 54 artykuły. W jednym z ostatnich (art. 51) stwierdza się, że „niniejsza Karta nie ustanawia nowych kompetencji ani zadań Unii, ani też nie zmienia kompetencji i zadań określonych w Traktatach”. Nasuwa się więc pytanie, po co ta Karta, skoro niczego nie zmienia? Czy nie po to, aby wprowadzać zamęt i sankcjonować relatywizm?
CZYTAJ DALEJ

Dziś słyszymy, jak Jezus wstaje od uroczystej wieczerzy i zaczyna myć uczniom nogi

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Pio Si/pl.fotolia.com

Rozważania do Ewangelii J 13, 1-15.

Czwartek, 17 kwietnia. Wielki Czwartek
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: Chrystus czyni nas tej nocy wrażliwymi na swoje Ciało!

2025-04-17 20:10

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

– Często zachowujemy się przy tym ołtarzu jak klienci marketów, dobijając się do tego, żeby zjeść Ciało i Krew Pana Jezusa, egoistycznie, dla siebie, nie patrząc na innych - mówił kard. Grzegorz Ryś podczas Mszy Wieczerzy Pańskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję