Do Przeworska przybyli młodzi uczestnicy ŚDM z Gwatemali, Rosji, Algierii i Nigerii, Jamajki (19 osób miało noclegi w Kańczudze) i Boliwii. Uczestników powitano chlebem i solą na dziedzińcu przed przeworską bazyliką 20 lipca. Proboszcz ks. Tadeusz Gramatyka wyraził radość z obecności młodzieży różnych krajów. Powiedział m.in. „To jest dla nas wydarzenie dzielenia się wiarą. My dzielimy się naszą wiarą z nimi, a oni obdarzają nas swoimi charyzmatami. Jest to wielkie doświadczenie powszechności Kościoła”. Następnie w uroczystej procesji wspólnota Kościoła powszechnego przeszła przez Bramę Miłosierdzia do wnętrza bazyliki, gdzie uczestniczyła w Liturgii Słowa. Zgromadzeni odnowili przyrzeczenia chrzcielne, wyznali wiarę, czyniąc znak krzyża wodą święconą zaczerpniętą z zabytkowej XV-wiecznej chrzcielnicy.
Po błogosławieństwie i modlitwie w Bożym Grobie pielgrzymi przemaszerowali ulicami miasta do skansenu, gdzie czekała na nich kolacja i występ zespołu ludowego „Gacoki” z Gaci. W kolejnym dniu młodzież modliła się w najmłodszej parafii przeworskiej pw. Chrystusa Króla, przeżywając tajemnicę dnia wesela w Kanie Galilejskiej. Po nabożeństwie „goście weselni” wyruszyli kolejką wąskotorową na wycieczkę krajoznawczą do Dynowa. Trzeciego dnia Sanktuarium Grobu Pańskiego zapełniło się młodymi, którzy uczestniczyli w nabożeństwie pokutnym oraz spotkaniach w grupach dzielenia. Był też czas na modlitwę – Koronkę do Bożego Miłosierdzia i adorację Najświętszego Sakramentu oraz pojednanie z Panem. Młodzi pielgrzymi poznali historię Przeworska i zwiedzili jego zabytki. Wieczorem odbyła się procesja światła z bazyliki do kościoła św. Barbary (Ojcowie Bernardyni). W sobotę po nabożeństwie uczestnicy ŚDM zwiedzili Muzeum Rodziny Ulmów w Markowej, po czym udali się do Przemyśla, aby uczestniczyć w diecezjalnych uroczystościach. Niedziela to poranna Eucharystia i wypoczynek z rodzinami goszczącymi uczestników, a także duchowa rozrywka: występ scholi dziecięcej, Pokaz Tańców Regionalnych w wykonaniu Zespołu Resovia Saltans (Uniwersytet Rzeszowski)oraz koncert w wykonaniu Tomasza Kamińskiego z przyjaciółmi. W poniedziałek nadszedł czas pożegnania. Po Mszy św. posłania w bazylice odprowadzono młodych gości na dworzec kolejowy, z którego odjechali do Krakowa. Miejscowa młodzież z dekanatów przeworskich, kańczuckiego oraz sieniawskiego – uczestnicy i wolontariusze Diecezjalnych Dni pięknie się zintegrowali ze swoimi rówieśnikami z innych krajów. Poprzez swoją serdeczność, gościnność i pomoc okazali miłosierdzie bliźniemu, a także zyskali nowych przyjaciół.
W obchody ŚDM włączyły się władze samorządowe powiatu, miasta i sąsiednich gmin poprzez uczestnictwo i wsparcie finansowe, a także wielu anonimowych ofiarodawców.
W sobotę 7. listopada w parafii pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bolesławcu, spotkała się kilkudziesięcioosobowa grupa młodych osób, aby doskonalić swój śpiew, grę na instrumentach, przygotowując się tym samym do przyszłorocznych Światowych Dni Młodzieży.
Campus Bolesławiec, jak i cała diecezja przygotowuje się do wielkiego święta, jakim będą przyszłoroczne Światowe Dni Młodzieży, które odbędą się w Krakowie. To wydarzenie poprzedzą dni w diecezjach. Od 20. do 25. lipca 2016r. w Bolesławcu będziemy gościć setki młodych osób z całego świata. Zaplanowane będą wspólne spotkania modlitewne i rekreacyjne. Nie mogą się one odbyć bez udziału muzyki i śpiewu. Dlatego diakonia muzyczna poszukuje wolontariuszy.
Pomnik Jana Chrzciciela de la Salle w kościele pod tym wezwaniem w Paryżu
Urodził się w Reims 30 kwietnia 1651 r. w podupadłej rodzinie książęcej jako najstarszy z jedenaściorga rodzeństwa. W wieku 27 lat przyjął święcenia kapłańskie.
Trzy lata potem na uniwersytecie w Reims zdobył doktorat z teologii (1680 r.). Zaraz po święceniach otrzymał probostwo. Powierzono mu także kierownictwo duchowe nad szkołą i sierocińcem, prowadzonym przez Siostry od Dzieciątka Jezus. Jan postarał się w Rzymie o zatwierdzenie zakonu tychże sióstr. Bardzo bolał nad losem setek sierot, pozbawionych zupełnie pomocy materialnej i duchowej. Gromadził ich na swej plebanii, której część zamienił na internat. Następnie na użytek biednych dzieci oddał swój rodzinny pałac, a za pieniądze parafialne i otrzymane od pewnej zamożnej kobiety zakupił obszerny dom. Ludzie, którzy pomagali Janowi z czasem utworzyli zgromadzenie zakonne pod nazwą Braci Szkolnych. Za jego początek przyjmuje się datę 24 czerwca 1684 roku. Utworzył wiele typów szkół: podstawowe, wieczorowe, niedzielne, zawodowe, średnie, seminaria nauczycielskie. Nauka w nich odbywała się w języku ojczystym i była bezpłatna. Na polu pedagogiki Jan ma więc poczesne miejsce. W jego szkołach na pierwszym miejscu był język ojczysty, a nie wszechwładna łacina. Zniósł często stosowane w szkołach kary fizyczne W roku 1681 powstała pierwsza szkoła założona przez św. Jana w Reims (1681 r.), kolejna powstała w Paryżu (1688 r.), potem w Lyonie, w Rouen itd. W sto lat potem cała Francja była pokryta szkołami lasaliańskimi. Do rewolucji francuskiej (1789 r.) w samej Francji zgromadzenie miało 126 szkół i ponad 1000 członków. Dzisiaj Bracia Szkolni mają swe szkoły w prawie 90 krajach. Jan de la Salle zostawił po sobie bezcenne pisma. Najwybitniejsze z nich to: „Zasady dobrego wychowania”, które doczekało się ponad 200 wydań; nadto „Rozmyślania”, „Wskazania, jak prowadzić szkoły” i „Obowiązki chrześcijanina”. Bezcenne dla poznania ducha lasaliańskiego są także jego listy. Jan zmarł po krótkiej chorobie 7 kwietnia 1719 r. Beatyfikował go Leon XIII w 1888 r. On też wyniósł go uroczyście do chwały świętych w roku 1900. Pius XII ogłosił św. Jana de la Salle patronem nauczycieli katolickich (1950 r.). Ciało św. Jana, zbezczeszczone w czasie rewolucji francuskiej w roku 1793, dla bezpieczeństwa przeniesiono do Belgii, a w roku 1937 złożono przy domu generalnym zakonu w Rzymie.
Wszystko zaczęło się po śniadaniu przygotowanym przez Jezusa przy ogniu rozpalonym nad wodami jeziora: „A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?”. Dziwić może fakt, że w klimacie Palestyny Jezus serwuje śniadanie na ciepło. Ale skoro uczniowie całą noc bezskutecznie trudzili się na łodziach, a o poranku na polecenie Mistrza wyłowili wielkie mnóstwo ryb, nic dziwnego, że byli zmęczeni i należał im się gorący posiłek.
Aby głębiej uchwycić istotę orędzia zawartego w Jezusowym dialogu z Piotrem, który otrzymuje władzę pasterską, warto spojrzeć na pierwszego z apostołów okiem psychologa. Współczesny nurt egzegezy, który odczytuje teksty biblijne w duchu psychologii głębi, uwypukla postawę lęku w wielu zachowaniach Piotra. Nie trzeba szukać daleko. Wystarczy utrwalić niczym w kadrze aparatu kilka migawek z ewangelicznych scen, by przekonać się o prawdziwości takiego podejścia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.