Reklama

Radość miłości w rodzinie (1)

Opublikowana 8 kwietnia br. adhortacja apostolska papieża Franciszka „Amoris laetitia” (Radość miłości), owoc refleksji dwóch niedawnych zgromadzeń synodu biskupów, oparta również na innych źródłach, wpisuje się w nurt nauczania ostatnich papieży na temat małżeństwa i rodziny. Ten obszerny dokument, składający się z 9 rozdziałów, stanowi wykład nauki katolickiej w tak doniosłej dziedzinie i jest odpowiedzią na wiele problemów nurtujących współczesną rodzinę. Obejmując swoją pasterską troską instytucję rodziny oraz tych, którzy rodzinę założyli lub mają zamiar to uczynić, Ojciec święty z właściwą sobie wrażliwością kieruje uwagę również ku tym, którzy pod względem rodzinnym znaleźli się w sytuacji „nieregularnej”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Radość miłości przeżywana w rodzinach jest także radością Kościoła” – to pierwsze zdanie adhortacji zdaje się dotykać sedna sprawy w niej poruszonej: Kościół „stoi” siłą należących doń rodzin, jeśli panuje w nich miłość. Papież wyraża przekonanie, że dokument wydany w Roku Świętym Miłosierdzia „pobudzi rodziny chrześcijańskie do poszanowania darów małżeństwa i rodziny oraz utrzymania silnych więzów miłości, a także doda wszystkim odwagi, by byli znakami miłosierdzia i bliskości tam, gdzie życie rodzinne nie jest urzeczywistniane w sposób doskonały lub nie rozwija się w pokoju i radości” (p. 5).

Analiza dokumentu pozwala wyodrębnić dwa podstawowe wątki. Rozdziały: 1. „W świetle Słowa”; 2. „Rzeczywistość rodzin i wyzwania”; 3. „Spojrzenie skierowane na Jezusa: powołanie rodziny”; 4. „Miłość w małżeństwie”; 5. „Miłość, która staje się owocna”; 6. „Niektóre perspektywy duszpasterskie” (z wyj. podrozdziału 5.: „Towarzyszyć po rozpadzie i rozwodzie”); 7. „Umocnić wychowanie dzieci”; 9. „Duchowość małżeńska i rodzinna” – stanowią segment poświęcony różnorodnym kwestiom małżeństwa i rodziny. Natomiast współbrzmiące ze sobą: podrozdział 5. rozdziału 6. i rozdział 8. („Towarzyszyć, rozpoznać i włączyć to, co kruche”) odnoszą się do sytuacji związków tzw. nieregularnych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pierwszy wątek rozpoczyna refleksja biblijna ukazująca małżeństwo i rodzinę w Starym Testamencie i nauczaniu Jezusa. Opierając się głównie na relacjach końcowych obu ostatnich synodów biskupów, Papież pochyla się następnie nad sytuacją współczesnej rodziny, sygnalizuje stojące przed nią wyzwania, które stanowią: migracja, ideologia gender, kultura antynatalna, nowe techniki prokreacji, brak mieszkań i pracy, pornografia, wykorzystywanie nieletnich, przekształcanie się relacji miłości w panowanie, przemoc wobec kobiet czy dekonstrukcja prawna rodziny. Jednocześ nie z uznaniem wyznaje, że wiele rodzin, które wcale nie uważają się za doskonałe, żyje w miłości. Ukazując zaś powołanie rodziny, przypomina niektóre elementy nauczania Kościoła o małżeństwie i rodzinie, dotyczące nierozerwalności, sakramentalności czy celów małżeństwa (odwołuje się m.in. do nauczania Jana Pawła II). Ze szczególną mocą zdaje się wybrzmiewać stwierdzenie: „Nierozerwalności małżeństwa («Co więc Bóg złączył, niech człowiek nie rozdziela», Mt 19, 6) nie należy rozumieć jako «jarzmo» nałożone na ludzi, ale jako «dar» udzielony osobom złączonym w małżeństwie” (p. 62). Papież dodaje, że małżeństwo jest powołaniem, gdyż stanowi odpowiedź na specyficzne wezwanie do przeżywania miłości małżeńskiej jako znaku miłości między Chrystusem a Kościołem.

Reklama

Głównym tematem tej części dokumentu jest miłość małżeńska. Papież rozpoczyna od „Hymnu o miłości” św. Pawła i prezentuje bogatą egzegezę tego urzekającego tekstu. A wyraziwszy zachwyt nad pięknem miłości małżeńskiej otwartej na płodność, zauważa, że oprócz miłości, która jednoczy nas z Bogiem, jest ona „największą przyjaźnią”. W przedmiocie wychowania dzieci zwraca natomiast uwagę na formację etyczną, znaczenie sankcji, edukację seksualną, przekazywanie wiary, a bardziej ogólnie – na życie rodzinne jako kontekst wychowawczy.

Gdy chodzi o niektóre perspektywy duszpasterskie, to wskazano w adhortacji na: potrzebę głoszenia ewangelii rodziny, właściwe przygotowanie do małżeństwa, towarzyszenie małżonkom w pierwszych latach wspólnoty, przezwyciężanie kryzysów, niepokojów i trudności małżeńskich, sytuacje prawnie skomplikowane (m.in. w zakresie małżeństw mieszanych) oraz umiejętne przeżywanie w rodzinie śmierci.

Co się tyczy wreszcie duchowości małżeńskiej i rodzinnej, Papież stwierdza m.in.: „dobrze przeżywana komunia rodzinna jest prawdziwą drogą do świętości w życiu codziennym i (…) środkiem wewnętrznego zjednoczenia z Bogiem” (p. 316).

2016-04-13 08:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zatrzymajmy się dziś i mocno przyjmijmy krzyż naszego życia

2024-04-15 13:31

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 15, 18-21.

Sobota, 4 maja. Wspomnienie św. Floriana, męczennika

CZYTAJ DALEJ

Wy jesteście przyjaciółmi moimi

2024-04-26 13:42

Niedziela Ogólnopolska 18/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

o. Waldemar Pastusiak

Adobe Stock

Trwamy wciąż w radości paschalnej powoli zbliżając się do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Chcemy otworzyć nasze serca na Jego działanie. Zarówno teksty z Dziejów Apostolskich, jak i cuda czynione przez posługę Apostołów budują nas świadectwem pierwszych chrześcijan. W pochylaniu się nad tajemnicą wiary ważnym, a właściwie najważniejszym wyznacznikiem naszej relacji z Bogiem jest nic innego jak tylko miłość. Ona nadaje żywotność i autentyczność naszej wierze. O niej także przypominają dzisiejsze czytania. Miłość nie tylko odnosi się do naszej relacji z Bogiem, ale promieniuje także na drugiego człowieka. Wśród wielu czynników, którymi próbujemy „mierzyć” czyjąś wiarę, czy chrześcijaństwo, miłość pozostaje jedynym „wskaźnikiem”. Brak miłości do drugiego człowieka oznacza brak znajomości przez nas Boga. Trudne to nasze chrześcijaństwo, kiedy musimy kochać bliźniego swego. „Musimy” determinuje nas tak długo, jak długo pozostajemy w niedojrzałej miłości do Boga. Może pamiętamy słowa wypowiedziane przez kard. Stefana Wyszyńskiego o komunistach: „Nie zmuszą mnie niczym do tego, bym ich nienawidził”. To nic innego jak niezwykła relacja z Bogiem, która pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na drugiego człowieka. W miłości, zarówno tej ludzkiej, jak i tej Bożej, obowiązują zasady; tymi danymi od Boga są, oczywiście, przykazania. Pytanie: czy kochasz Boga?, jest takim samym pytaniem jak to: czy przestrzegasz Bożych przykazań? Jeśli je zachowujesz – trwasz w miłości Boga. W parze z miłością „idzie” radość. Radość, która promieniuje z naszej twarzy, wyraża obecność Boga. Kiedy spotykamy człowieka radosnego, mamy nadzieję, że jego wnętrze jest pełne życzliwości i dobroci. I gdy zapytalibyśmy go, czy radość, uśmiech i miłość to jest chrześcijaństwo, to w odpowiedzi usłyszelibyśmy: tak. Pełna życzliwości miłość w codziennej relacji z ludźmi jest uobecnianiem samego Boga. Ostatecznym dopełnieniem Dekalogu jest nasza wzajemna miłość. Wiemy o tym, bo kiedy przygotowywaliśmy się do I Komunii św., uczyliśmy się przykazania miłości. Może nawet katecheta powiedział, że choćbyśmy o wszystkim zapomnieli, zawsze ma pozostać miłość – ta do Boga i ta do drugiego człowieka. Przypomniał o tym również św. Paweł Apostoł w Liście do Koryntian: „Trwają te trzy: wiara, nadzieja i miłość, z nich zaś największa jest miłość”(por. 13, 13).

CZYTAJ DALEJ

Turniej WTA w Madrycie - Świątek wygrała w finale z Sabalenką

2024-05-04 22:18

[ TEMATY ]

sport

PAP/EPA/JUANJO MARTIN

Iga Świątek pokonała Białorusinkę Arynę Sabalenkę 7:5, 4:6, 7:6 (9-7) w finale turnieju WTA 1000 na kortach ziemnych w Madrycie. To 20. w karierze impreza wygrana przez polską tenisistkę. Spotkanie trwało trzy godziny i 11 minut.

Świątek zrewanżowała się Sabalence za ubiegłoroczną porażkę w finale w Madrycie. To było ich 10. spotkanie i siódma wygrana Polki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję