Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Słowo o Bożym Miłosierdziu

Ks. Mariusz Karaś – kanclerz Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu zainaugurował 7. edycję Diecezjalnej Akademii Rodziny. Pierwsze tegoroczne spotkanie odbyło się 12 marca, tradycyjnie w auli Wydziału Nauk o Ziemi UŚ w Sosnowcu. Głównym prelegentem była s. Faustyna Olszewska ze Zgromadzenia Matki Bożej Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach, która mówiła o orędziu zapisanym w „Dzienniczku” św. Faustyny Kowalskiej

Niedziela sosnowiecka 13/2016, str. 5

[ TEMATY ]

miłosierdzie

Piotr Lorenc

S. Faustyna Olszewska wyjaśnia symbolikę obrazu Jezusa Miłosiernego

S. Faustyna Olszewska wyjaśnia symbolikę obrazu Jezusa Miłosiernego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Siostra Olszewska przedstawiła istotę nabożeństwa do Miłosierdzia Bożego, wyjaśniła symbolikę obrazu „Jezu, ufam Tobie” oraz znaczenie Koronki do Miłosierdzia Bożego i Godziny Miłosierdzia. – Obraz Jezusa Miłosiernego należy do najbardziej znanych we współczesnym świecie wizerunków Chrystusa Zmartwychwstałego. Jest on niezwykły nie tylko z tego względu, że jest najbardziej rozpowszechniony, ale przede wszystkim dlatego, że jego współautorem jest sam Pan Jezus, który właśnie w takiej postaci ukazał się św. Faustynie 22 lutego 1931 r. Obraz powstał więc z woli samego Jezusa. Jest znakiem i zarazem wizualną syntezą całego orędzia o Bożym Miłosierdziu – powiedziała s. Olszewska.

Cudowny wizerunek

Reklama

Prelegentka szczegółowo opisała znaczenie obrazu. – Niektóre elementy tego obrazu Pan Jezus dodatkowo wyjaśnił w kilku objawieniach w Wilnie w 1934 r., gdy w pracowni Eugeniusza Kazimirowskiego powstawał pierwszy wizerunek malowany według wizji płockiej. Na pytanie o znaczenie promieni Jezus powiedział: „Te dwa promienie oznaczają krew i wodę. Blady promień oznacza wodę, która usprawiedliwia dusze; czerwony promień oznacza krew, która jest życiem dusz. Te dwa promienie wyszły z wnętrzności miłosierdzia Mojego wówczas, kiedy konające serce Moje zostało włócznią otwarte na krzyżu”. Niewłaściwe wydaje się malowanie tych promieni jako światła, które rozchodzi się we wszystkie strony, także go góry. Te promienie wychodzą z uchylenia szaty na piersiach w okolicy serca, jednak na obrazie serce Jezusa ma być niewidoczne. Kolejny szczegół rysunku dotyczy spojrzenia Jezusa. „Spojrzenie Moje z tego obrazu jest takie jako spojrzenie z krzyża” – takie słowa Pana Jezusa zanotowała w „Dzienniczku” s. Faustyna – wyjaśniała s. Olszewska. Podpis „Jezu, ufam Tobie” kazał s. Faustynie umieścić sam Pan Jezus.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Obietnice i wyzwania

Obraz przedstawiający miłosierdzie Boga przypomina zarazem ewangeliczne wezwanie, aby stawać się „na obraz Boga” przez spełnianie aktów miłosierdzia wobec bliźnich. – Do tak rozumianego kultu obrazu Pan Jezus przywiązał wielkie obietnice. Już przy pierwszym objawieniu obrazu zapewnił, że dusza, która czcić będzie ten obraz, nie zginie, a więc dał obietnicę wiecznego zbawienia. Obiecał także duże postępy na drodze chrześcijańskiej doskonałości, łaskę szczęśliwej śmierci – powiedziała s. Olszewska.

Modlitwy do Miłosierdzia Bożego

Siostra przestrzegła także przed błędami w upowszechnianiu i praktyce nabożeństwa do Miłosierdzia Bożego. – Często w praktyce i publikacjach powtarza się opinię, że o trzeciej po południu trzeba odmawiać Koronkę do Miłosierdzia Bożego i że Koronka odmawiana o tej porze ma szczególną moc. Takie myślenie wynika z nieznajomości nabożeństwa do Miłosierdzia Bożego w formach przekazanych przez s. Faustynę i być może z potrzeby korzystania z gotowej formuły modlitewnej. Modlitwa w Godzinie Miłosierdzia jest osobną formą kultu Miłosierdzia Bożego, z którą Jezus związał określoną obietnicę i sposoby jej praktykowania. Nigdzie nie powiedział, że w tej Godzinie trzeba odmawiać Koronkę do Miłosierdzia Bożego. Oczywiście, że o trzeciej możemy odmawiać Koronkę, tak jak o każdej innej godzinie dnia i nocy, ale wtedy nie praktykujemy modlitwy w Godzinie Miłosierdzia, tylko odmawiamy Koronkę. Koronka nie może być bowiem modlitwą w Godzinie Miłosierdzia, gdyż jest skierowana do Boga Ojca, a modlitwa w Godzinie Miłosierdzia ma być skierowana wprost do Jezusa – tłumaczyła s. Olszewska. Jak zapewniła, systematyczna praktyka modlitwy w Godzinie Miłosierdzia wprowadza w osobisty, bezpośredni kontakt z Jezusem, bo każe rozważać Jego miłosierdzie objawione w męce, zwracać się do Niego w sposób bezpośredni, jak do kogoś bardzo bliskiego.

2016-03-22 11:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

S. Siepak: mówiąc „Jezu, ufam Tobie” - przyjmuję plan, jaki Bóg ma dla mnie

[ TEMATY ]

miłosierdzie

Boże Miłosierdzie

youtube.com

W czasie pandemii o tegorocznym Święcie Bożego Miłosierdzia rozmawiamy z siostrą Elżbietą Siepak. - Często słowa „Jezu, ufam Tobie” odbieramy w taki sposób: wierzę, że Ty, Jezu, wszystko możesz. I to jest prawda. Ale te słowa mają jeszcze głębszy sens, bo kiedy je mówimy, to powinniśmy także uwierzyć, że Bóg ma lepszy plan na nasze życie i po prostu go przyjąć. Pozwolić, żeby Bóg nas poprowadził - mówi rzecznik prasowy Zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia.

Łukasz Kaczyński (KAI): Łagiewniki na kilka dni przed Świętem Miłosierdzia zazwyczaj pękały w szwach od pielgrzymów i turystów. Jak to wygląda w czasie pandemii?
CZYTAJ DALEJ

Znamy herb i dewizę Papieża Leona XIV

2025-05-10 15:54

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

„In Illo uno unum” – „W Nim stanowimy jedno” tak brzmi dewiza Ojca Świętego. W podstawowych elementach Leon XIV zachował swój wcześniejszy herb, wybrany podczas jego konsekracji biskupiej, a także motto.

Herb Leona XIV to tarcza podzielona ukośnie na dwie części. W górnej części znajduje się błękitne tło, na którym widnieje biała lilia – symbol czystości oraz Maryi. Dolna część ma jasne tło i przedstawia obraz nawiązujący do Zakonu św. Augustyna: zamkniętą księgę, na której spoczywa serce przeszyte strzałą. Ten symbol odnosi się do doświadczenia nawrócenia św. Augustyna, które sam wyjaśnił słowami: „Vulnerasti cor meum verbo tuo” – „Przeszyłeś moje serce swoim słowem”.
CZYTAJ DALEJ

X Pielgrzymka Ludzi Pracy

2025-05-11 20:14

Magdalena Lewandowska

Do Henrykowa na Pielgrzymkę Ludzi Pracy licznie przybyły poczty sztandarowe z różnych stron Dolnego Śląska.

Do Henrykowa na Pielgrzymkę Ludzi Pracy licznie przybyły poczty sztandarowe z różnych stron Dolnego Śląska.

– Każdy z nas na swój sposób jest pracodawcą i pracownikiem – mówił bp Jacek Kiciński.

Już po raz 10. odbyła się Archidiecezjalna Pielgrzymka Ludzi Pracy do Henrykowa. Uroczystej Eucharystii przewodniczył bp Jacek Kiciński, po niej był czas na wspólne rozmowy i spotkania podczas festynu. Wspólnie modlili się pracownicy i pracodawcy, przedstawiciele związków zawodowych, „Solidarności”, licznie przybyłe poczty sztandarowe. – Bardzo się cieszę, że możemy po raz kolejny być razem u stóp Matki Bożej Henrykowskiej i dziękować za świat ludzi pracy – mówił na początku homilii bp Kiciński. Nawiązując do hasła tegorocznej pielgrzymki „Z Maryją pielgrzymujemy przez Rok Jubileuszowy” opowiadał o pielgrzymowaniu Maryi, która uczy nas, że całe nasze życie jest pielgrzymką wiary. Najpierw pielgrzymuje przez góry z pośpiechem do krewnej Elżbiety, by jej pomóc. – W tym pielgrzymowaniu Maryja jawi się jako pielgrzym nadziei, bo niesie nadzieję Jezusa Chrystusa. Gdy nawiedza św. Elżbietę, uczy nas przede wszystkim wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka. Idzie z radością, by pomagać. Wrażliwość Maryi pokazuje, że czas poświęcony drugiemu człowiekowi nie jest stracony. W tym wydarzeniu odkrywamy ważną prawdę: żeby zatrzymać się przy człowieku, trzeba poświęcić mu swój czas. W przeciwnym razie nigdy nie odkryjemy jego braków i potrzeb – przekonywał bp Jacek.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję