Jak dotrzeć z Ewangelią do tych, którzy nie chodzą do kościoła? Młody ksiądz Franciszek Salezy już w XVI wieku co tydzień drukował swoje kazania dla protestanckich mieszkańców francuskiego Thonon. Gońcy roznosili je po domach i wieszali na płotach. Nie tylko z tego powodu Salezy został patronem dziennikarzy i redaktorów prasy katolickiej. 24 stycznia, w liturgiczne wspomnienie św. Franciszka, wraca pytanie: W jaki sposób wykorzystywać nowe techniki do głoszenia Ewangelii?
Komunikacja i miłosierdzie
Sam Franciszek Salezy miał wielkie obawy przed wykorzystaniem druku. Obawiał się, że jego słowa bez wsparcia gestu, modulacji głosu i mimiki nie osiągną oczekiwanych rezultatów. Okazało się, że obawy były niepotrzebne. Miał wielki talent pisarski. Potrafił o trudnych tematach teologicznych pisać w sposób obrazowy, dosadny i przejrzysty. Jest autorem dzieł uznawanych za wybitne, m.in. „Kontrowersji” oraz „Traktatu o miłości Bożej”. Działalność Franciszka, nazywanego Doktorem Miłości, znakomicie koresponduje z hasłem tegorocznego Dnia Środków Społecznego Przekazu. Papież Franciszek, nawiązując do Jubileuszowego Roku Miłosierdzia, wybrał słowa: „Komunikacja i miłosierdzie”. W dniu wspomnienia św. Franciszka Ojciec Święty ogłosi orędzie na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, który w Polsce będzie obchodzony w trzecią niedzielę września.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Kościół w sieci
Reklama
W dobie zamykania papierowych wydań nawet znanych tytułów prasowych, coraz więcej wiadomości można znaleźć w sieci internetowej. Przyglądając się wykorzystaniu nowych technik medialnych w diecezji rzeszowskiej, można być umiarkowanym optymistą. Od blisko roku istnieje zupełnie nowa strona internetowa diecezji rzeszowskiej (www.diecezja.rzeszow.pl). Od września 2015 r. diecezja jest obecna na popularnym portalu społecznościowym (www.facebook.com/diecezjarzeszowska). Swoje strony internetowe posiada większość diecezjalnych instytucji, stowarzyszeń i ruchów. Popularne niegdyś gazetki parafialne coraz częściej są zastępowane przez strony internetowe. Ze względu na ogromne możliwości, jakie daje Internet, maksymalne ich wykorzystanie wydaje się wykraczać poza granice wyobraźni. Warto jednać pamiętać, że to tylko środek, medium, które, podobnie jak prasa, radio i telewizja, wymaga ogromnej ludzkiej pracy. Nikt jeszcze nie opracował programu, który samodzielnie wypełni wirtualne strony w sposób twórczy i ciekawy.
Via i „Niedziela”
Nadal znaczącą rolę pełnią tradycyjne środki przekazu. Do głównych diecezjalnych mediów należy obecnie Katolickie Radio Via. Z zasięgiem wykraczającym poza granice diecezji rzeszowskiej jest słuchane przez kilkadziesiąt tysięcy odbiorów. Spory zasięg terytorialny ma również Telewizja Rzeszów, jednak programy Redakcji Katolickiej stanowią tylko niewielką część jej działalności. We wspomnienie św. Franciszka Salezego należy szczególnie zwrócić uwagę na „Niedzielę Rzeszowską”, gdyż w sensie ścisłym francuski duchowny jest patronem dziennikarzy prasowych. Co tydzień do każdej z 243 parafii diecezji rzeszowskiej trafia od kilku do kilkudziesięciu egzemplarzy tygodnika. Osobną grupę tytułów stanowi kwartalnik diecezji rzeszowskiej „Zwiastowanie” i rocznik naukowy „Resovia Sacra”.
Jakimi treściami wypełnić czas antenowy i łamy prasowe? Temat „Komunikacja i miłosierdzie” przypomina, że środki przekazu powinny służyć wzajemnemu zrozumieniu i pojednaniu. W czasach, gdy często media są miejscem eksponowania konfliktów, papież Franciszek chce skupić naszą uwagę na mocy słów, które budują pokój i jedność. Niezależnie od tematu podstawą zawsze będzie prawda.