Reklama

Kraków ŚDM 2016

MAGIS znaczy więcej

Rozmowa z młodymi jezuitami, którzy w Krakowie, pod dowództwem o. Waldka Losa SJ, koordynują program MAGIS 2016, czyli jezuickie przygotowanie do ŚDM

Niedziela Ogólnopolska 2/2016, str. 50-53

[ TEMATY ]

Niedziela Młodych

Łukasz Sośniak

Kto jest kim? Kolory bluz: żółta – Waldek Los SJ niebieska – Jacek Olczyk SJ brązowa – Marek Firlejczyk SJ czerwona – Paweł Kowalski SJ

Kto jest kim?
Kolory bluz:
żółta – Waldek Los SJ
niebieska – Jacek Olczyk SJ
brązowa – Marek Firlejczyk SJ
czerwona – Paweł Kowalski SJ

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

MAGIS 2016. Co to takiego?

Waldek Los SJ: – Jezuicki projekt dla młodzieży z całego świata, która różnymi kanałami zetknęła się z duchowością ignacjańską. To program, który przygotowuje młodych ludzi do przeżycia Światowych Dni Młodzieży. MAGIS ma bogatą tradycję, ale w dzisiejszej formie występuje od 2005 r. I od tamtej pory sercem tego programu są tzw. „Eksperymenty”.

Czy to oznacza, że osoba niezwiązana w jakiś sposób z jezuitami nie może skorzystać z programu?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Marek Firlejczyk SJ: – Może, ale jeśli ktoś nie miał wcześniej kontaktu z tą duchowością, to prosimy o udział np. w rekolekcjach ignacjańskich, Szkole Kontaktu z Bogiem, o dołączenie do jakiejś jezuickiej wspólnoty. Jednak liczymy głównie na członków szeroko rozumianej rodziny ignacjańskiej.

Sercem programu są „Eksperymenty”. Brzmi tajemniczo…

Reklama

Jacek Olczyk SJ: – „Eksperymenty” to – idąc za źródłosłowem łacińskim, próby, badania. Wszyscy nowicjusze jezuiccy wiedzą dobrze, czym one są w naszej duchowości. Mamy próbę rekolekcyjną, trzydziestodniowych ćwiczeń, próbę szpitalną, kiedy posługujemy chorym, próbę katechetyczną, nauczania dzieci o Bogu, próbę pielgrzymią, czyli wędrówkę bez pieniędzy. Św. Ignacy przeżył podobne sytuacje i chciał, żeby to samo przeszedł każdy jezuita. Dlaczego? Ponieważ to doświadczenia rozwijające. Chcemy, żeby młodzi z naszych duszpasterstw doświadczyli czegoś podobnego. To taka adaptacja eksperymentów ignacjańskich do potrzeb młodego człowieka.

Na czym dokładnie polegają „Eksperymenty”?

Paweł Kowalski SJ: – Dla mnie kluczowe są słowa św. Ignacego: „Szukać i znajdować Boga we wszystkim”. Czyli: nie da się siedzieć bezczynnie i spotkać Pana Boga. Nawet jeśli medytujesz czy modlisz się w kościele i fizycznie nic nie robisz, to jednak twoje serce jest zajęte. Twoje ciało, myśli, uczucia „chodzą” i szukają Boga. To właśnie są „Eksperymenty”. Konkretne zadania, które na nas wpływają. Dzięki temu mogę to doświadczenie poddać refleksji, zanalizować, jak to na mnie wpłynęło, jakie struny poruszyło w mojej duszy. Jakie blokady, lęki, rany i ograniczenia to doświadczenie zaczyna burzyć. Celem jest, abym przestał się tego bać, a zaczął się cieszyć z tego, że przekraczam siebie.

Jakie zadania wymyśliliście wobec tego dla uczestników?

Paweł: – Od ponad pół roku mówiliśmy osobom z naszych duszpasterstw o programie MAGIS 2016 i prosiliśmy ich o inspirację. Dzięki temu „Eksperymenty” mają bardzo szeroki zakres. Są wśród nich klasyczne formy spotkania z Bogiem, takie jak rekolekcje z medytacjami, ale także bardzo oryginalne, np. pielgrzymki żeglarskie, rowerowe i kajakowe. Jest kilka „Eksperymentów” artystycznych: pantomimy, teatr, taniec, malowanie na szkle, fotografia otworkowa, chóry gospel, pisanie ikon itp. Każdy znajdzie coś dla siebie.

Reklama

Waldek: – Ignacy był geniuszem, zrozumiał, że jeżeli chce kogoś „zarazić” Panem Bogiem na sposób, w jaki sam Go doświadczył, to nic nie da pisanie opasłych teologicznych tomów czy „instrukcji życia”, mówiących o tym, w jaki sposób podejmować decyzje. Ignacy wiedział, że Panem Bogiem może się „podzielić” przez postawienie innych w konkretnych sytuacjach, w których i jego stawiał Bóg. Sytuacjach, które były wyzwaniem. Stąd wziął się pomysł na „Eksperymenty”. Wykonując je, stajemy w obliczu sytuacji, która nas przekracza.

Która z zaproponowanych form przeżywania „Eksperymentów” najbardziej was zaskoczyła?

Marek: – „Jazda konna”, a właściwie cała reszta programu, która obejmuje sprzątanie stajni i pracę przy koniach. Ciekawą propozycją jest też „Eksperyment” na żaglach.

Waldek: – Dla mnie hitem jest „Eksperyment”, w czasie którego młodzi ludzie będą pracowali w winnicy. Kolejną ciekawą propozycją jest działalność we Wspólnotach Jerozolimskich. Dwudziestka młodych ludzi od nas będzie mogła zamieszkać w celach mnichów, pracować i modlić się wspólnie z nimi. Są też wycieczki w góry i kajaki.

Niektóre „Eksperymenty” wydają się bardziej aktywną formą spędzania wolnego czasu niż zadaniem duchowym. Gdzie tkwi ich trudność?

Waldek: – Nie chodzi tylko o samo zadanie. Młody człowiek biorący udział w „Eksperymencie” znajdzie się w dwudziestoosobowej grupie, złożonej z ludzi z różnych krajów, a więc niejednorodnej kulturowo, w której problemem będzie bariera językowa. To wyzwanie nie jest celem, ale środkiem do odkrycia obecności Pana Boga i nauczenia się dostrzegania tej obecności na co dzień.

Reklama

Jacek: – Wyobraźcie sobie dzień przyjazdu na MAGIS: wszyscy siedzą w swoich grupkach – włoskich, hiszpańskich itd. Potem jest czas „Eksperymentów”, grupki zostają rozbite, młodzi nie mają czasu na kontakt ze swoimi krajanami, muszą im wystarczyć „obcy” przydzieleni do grupy. To burzy ich schematy myślenia. Kiedy wracają na ostatni etap MAGISu, nie siedzą już w swoich grupkach narodowościowych, ale w grupach eksperymentalnych. Ludzie po kilku dniach wyjeżdżają do domu i wiedzą, że gdzieś na świecie mają przyjaciół.
Nie chcemy, żeby „Eksperymenty” były łatwym doświadczeniem. Jednak zapewnimy bezpieczne warunki. Nawet jeżeli zdarzy się porażka, omówimy ją razem z nimi. Dzięki temu, ona stanie się wewnętrznym doświadczeniem, które daje wzrost.

Perspektywa trudności i wymagań nie zniechęci do MAGIS 2016?

Paweł: – Wręcz przeciwnie. Właśnie dlatego drzwi do niego nie są otwarte na oścież, są lekko uchylone, nie każdy przez nie przejdzie.

Waldek: – Jesteśmy w łatwiejszej sytuacji, bo nie robimy MAGISu jako pierwsi. MAGIS, rozumiany jako przygotowanie do Światowych Dni Młodzieży, jest bardziej znany poza Polską niż w naszym kraju. Ludzie, którzy przyjadą, w większości albo już byli na poprzednich edycjach, albo chociaż o nich słyszeli i doskonale wiedzą, na co się piszą.
Spotkania MAGISowe odbywają się jednak nie tylko przed Światowymi Dniami Młodzieży. Są jeszcze tzw. małe MAGISy, które przeżywamy co roku we wspólnotach lokalnych. W ubiegłym roku odbyło się np. spotkanie MAGIS w Świętej Lipce, w ramach Jezuickich Dni Młodzieży. Metoda takiego zaznajomienia z duchowością nie jest ograniczona jedynie do ŚDM, kiedy najważniejszym momentem powinno być spotkanie z Ojcem Świętym. MAGIS ma przygotować do tego spotkania i do życia po nim.

„Małe Magisy” to kontynuacja programu przygotowującego do ŚDM?

Waldek: – Można powiedzieć, że są one wyrazem skuteczności programu MAGIS. Ta forma duszpasterstwa pomaga rozwijać duchowość, wobec tego warto w nią inwestować. Dlatego my nie chcemy przygotowywać ludzi jedynie do ŚDM, ale raczej promować postawę, którą Ignacy nazywa „magis”, czyli do czegoś większego. Spotkanie, choćby było super, skończy się wraz ze ŚDM 31 lipca. Chcemy, żeby w młodych rosło coś więcej, żeby żyli pragnieniami, żeby nie bali się ich realizować, żeby nie lękali się trudności i nie zrażali nimi już na starcie.

Jacek: – Nie chodzi tylko o to, żeby zrobić program MAGIS, ale o to, żeby uczyć ludzi, jak „być magis”. Taką postawę nazwaliśmy „#beMAGIS”. Organizujemy wydarzenie, które ma dać ludziom możliwość posmakowania, co to znaczy „być magis” w rozumieniu ignacjańskim, czyli robić coś więcej, skoncentrować się całkowicie na Jezusie, który przeżył swoje życie na 100 proc.
Waldek: – Kiedy byłem na spotkaniu Rady Duszpasterstwa Młodzieży przy Konferencji Episkopatu Polski, byli tam diecezjalni koordynatorzy ŚDM. Oni też nie chcą koncentrować się wyłącznie na przygotowaniach do ŚDM. Ich celem jest odnowa całego duszpasterstwa młodzieżowego w Polsce, pragną wykorzystać okazję, jaką dają ŚDM, aby tchnąć nowego ducha w duszpasterstwo.

2016-01-05 08:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

To o nim historia

Przyznaje, że kiedyś zazdrościł innym. Przełom wydarzył się, gdy zawołał do Boga: „Tato!”. Dziś pewnie wielu zazdrości Kubie, bo to on jest autorem hymnu ŚDM 2016. Przez 14 lat marzył o napisaniu tej pieśni!

MAŁGORZATA CICHOŃ: – Ta historia zaczęła się od marzenia i od fragmentu z Pisma Świętego „Na początku było słowo”...
CZYTAJ DALEJ

Św. Monika – matka św. Augustyna

[ TEMATY ]

święta

Autorstwa Sailko - Praca własna, commons.wikimedia.org

Portret św. Moniki, pędzla Alexandre’a Cabanela (1845)

Portret św. Moniki, pędzla Alexandre’a Cabanela (1845)

"Święta kobieta” – można by dziś użyć potocznego określenia, przyglądając się Monice, jej troskom i niespotykanej wręcz cierpliwości, z jaką je przyjmowała.

Nie tylko to było niezwykłe, co musiała znosić jako żona i matka, ale przede wszystkim to, jaką postawą się wykazała i jak ta postawa odmieniła życie jej męża i syna. Monika. Urodzona ok. 332 r. w mieście Tagasta w północnej Afryce, pochodziła z rzymskiej chrześcijańskiej rodziny. Jednak największy wpływ na jej pobożność miała prawdopodobnie piastunka, stara służąca, która, zajmując się dziewczynką, dbała, by ta ćwiczyła się w pokorze, umiarze i spokoju. Gdy młoda kobieta wychodziła za mąż za rzymskiego patrycjusza, była bardzo religijna, znała Pismo Święte, filozofię, ale przede wszystkim wierzyła, że z Bożą pomocą będzie dobrą, cierpliwą żoną i matką. I była. Jednak jeszcze wtedy nie miała pojęcia, jak dużo ją to będzie kosztowało i jak wielkie owoce przyniesie jej życie. Przeczytaj także: Monika i Augustyn Najpierw mąż. Był poganinem, ponadto człowiekiem gniewnym i wybuchowym. Lubił zabawy i rozpustę. Monika potrafiła się z nim obchodzić niezwykle łagodnie. Swą dobrocią i cierpliwością, tym, że nigdy nie dopuszczała do kłótni, a także modlitwami i chrześcijańską postawą spowodowała nawrócenie i przyjęcie chrztu przez męża. Gdy owdowiała w wieku ok. 38 lat, miała świadomość, że mąż odszedł pojednany z Bogiem. Syn. Monika urodziła troje dzieci: dwóch synów – Nawigiusza i Augustyna oraz córkę (prawdopodobnie Perpetuę). Mimo ogromnego wysiłku włożonego w wychowanie dzieci jeden z synów – Augustyn zapatrzony w ojca i jego wcześniejsze poczynania, wiódł od lat młodzieńczych hulaszcze życie, oddalone od Boga. Kolejne 16 lat swojego wdowiego życia Monika poświęciła na ratowanie ukochanego syna. Śledząc ich losy, trudno pojąć, skąd brali siły na tę walkę, np. ona – by odmówić własnemu dziecku przyjęcia do domu po powrocie z Kartaginy (wiedziała, że związał się z wyznawcami manicheizmu), on – by nią pogardzać i przed nią uciekać. Była wszędzie tam, gdzie on. Modliła się i płakała. Nigdy nie przestała. Wreszcie doszło do spotkania Augustyna ze św. Ambrożym. Pod wpływem jego kazań Augustyn przyjął chrzest i odmienił swoje życie. Szczęśliwa matka zmarła wkrótce potem w Ostii w 387 r.
CZYTAJ DALEJ

SLAPP po polsku

2025-08-27 07:02

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Kiedy kilka lat temu opublikowałem tekst o kulisach politycznej aktywności Aleksandry Brejzy w Inowrocławiu, byłem przekonany, że wykonuję swoje podstawowe zadanie jako dziennikarz: pokazuję fakty, dokumentuję działania osób publicznych i zostawiam ocenę czytelnikom. Dziś, po prawomocnym wyroku z art. 212 kodeksu karnego, który nakłada na mnie grzywnę przekraczającą 43 tysiące złotych oraz kosztowne przeprosiny, widzę, że ta sprawa ma wymiar znacznie szerszy niż moja osobista sytuacja.

To nie jest spór o jedno nazwisko. To jest precedens dotyczący tego, czy w Polsce wolno opisywać mechanizmy lokalnej polityki bez ryzyka, że niezadowolony bohater artykułu sięgnie po instrumenty karne, by uciszyć dziennikarza.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję