Reklama

Niedziela Kielecka

Będzie Szkoła Pisania Ikon?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W kościele akademickim św. Jana Pawła II zagościły ikony, pięknie wpisując się w jego wnętrze. Kilkudniowa wystawa towarzyszyła Tygodniowi Modlitw o Jedność Chrześcijan, równolegle trwały warsztaty. Wydarzenie wzbogaciło o nowy element obchody Tygodnia, a zainteresowanie kielczan tą tematyką potwierdziło niesłabnącą fascynację ikoną.

Ks. dr Rafał Dudała, diecezjalny duszpasterz akademicki, bardzo poważnie myśli o Szkole Pisania Ikon przy Duszpasterstwie Akademickim „Wesoła 54”, która byłaby szeroką platformą wymiany myśli na temat duchowości, filozofii czy teologii ikony. Być może inauguracja nastąpiłaby w czasie Targów SacroExpo, podczas których Wydawnictwo Jedność zaprezentuje pokrewną tematycznie publikację. Do wakacji zajęcia poświęcone ikonie będą miały charakter warsztatowy, przygotowujący do poszerzonej formuły Szkoły Pisania Ikon.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Doświadczenie z Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan organizatorzy uznają za udane i obiecujące.

Reklama

Wystawa ponad 40 ikon została otwarta i udostępniona w niedzielę 18 stycznia w kościele akademickim. Poprzedziła ją Msza św., z prośbą o dar jedności dla chrześcijan. Po Mszy św., w Ośrodku Duszpasterskim Wesoła 54 – Michał Płoski, znany kielecki twórca ikon, publicysta i autor książek, opowiedział o swoich doświadczeniach w tworzeniu ikon, m.in. o ostatnim międzynarodowym plenerze w Kijowie. Artysta tworzył tam m.in. ikony na fragmentach bruku z Euromajdanu, którym ludzie osłaniali się przed atakami specjalnych jednostek policji – Berkutu.

Z kolei warsztaty trwały od 18 do 23 stycznia. O godz. 19 (po Mszy św.) obywały się pokazy przybliżające kolejne fazy tworzenia ikony. Poprowadzili je: Zofia Grzesik, Alicja Tuz, Alicja Pędzisz, Ewa Sadowska, Marek Mazurek. Omawiano m.in. zasady przygotowania desek, techniki nanoszenia rysunku wybranej ikony, tajniki tempery jajecznej w malowaniu ikony czy złocenia dawną techniką „na pulment”. – Naszą wystawę obejrzało co najmniej kilkaset osób, w warsztatach codziennie uczestniczyło 20-30 osób, z których 20 zadeklarowało chęć uczestnictwa w Szkole Pisania Ikon – mówi ks. dr Rafał Dudała.

W planowanej szkole znajdą się zajęcia warsztatowe, wykłady z zakresu teologii i filozofii oraz duchowości ikony. Powstanie ona we współpracy ze środowiskiem Oratorium Świętokrzyskiego, gdzie prowadzone są warsztaty ikon i, być może, ze środowiskiem Wyższego Seminarium Duchownego w Kielcach.

Ikona to obraz sakralny powstały w kręgu kultury bizantyńskiej wyobrażający postacie świętych, sceny z ich życia, sceny biblijne lub liturgiczno-symboliczne. Charakterystyczna dla chrześcijańskich Kościołów wschodnich, w tym prawosławnego i greckokatolickiego, ikona powstała w Bizancjum, ale forma u nas rozpowszechniona wiąże się z kanonem Kościoła prawosławnego, który termin ikony odnosi wyłącznie do malowideł na desce, wykonanych zgodnie z kanonem ikonograficznym.

Reklama

Ikona za pomocą środków plastycznych i języka symboli objawia świat duchowy. W tradycji prawosławnej ikona jest czymś więcej niż obrazem dewocyjnym lub dekoracją świątyń. Jest przedmiotem kultu, nieodłącznym od liturgii, sakramentalnym znakiem niewidzialnej obecności Boga. Za pomocą określonych środków plastycznych przedstawia treści teologiczne.

Dokumenty Soboru Nicejskiego II z 787 r. wspominają, że tradycja wykonywania ikon istniała od czasów apostolskich, nie ma jednak na to żadnych dowodów historycznych. Według tradycji, autorem pierwszych ikon był Łukasz Ewangelista.

Informacje o istnieniu ikon Chrystusa, Maryi, Świętych Piotra i Pawła oraz innych świętych znaleźć można po raz pierwszy w pismach Euzebiusza z Cezarei i Epifaniusza z Cypru w IV wieku. Przedmiotem kultu, wg św. Augustyna, stały się ikony już w V wieku.

Mówi Ewa Sadowska, pisząca ikony:

– Ikona to coś więcej niż obraz sakralny, ikona ma w sobie pewną tajemnicę, co jest tym bardziej cenne, że w dzisiejszych czasach wszystko jest takie oczywiste. Ikona stawia przed człowiekiem pytania na poziomie wiary, moralności, stanowi także zaproszenie do wejścia w teologię, do kontemplacji tego wszystkiego, co Pan Bóg nam daje.

2015-02-12 13:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sztuka i duchowość

– Pisząc ikonę, można zostawić coś po sobie, chociażby dla wnusi – mówi Hanna z Torunia. Agnieszka z Częstochowy chce swoje „dzieło” dać komuś w prezencie, Lucyna z Żywca pierwszą samodzielnie wykonaną ikonę postanawia zachować dla siebie, a Władysława z Wielunia ofiaruje swoją synowi

W Olsztynie nieopodal Częstochowy w archidiecezjalnym domu „Święta Puszcza” 14 osób z rożnych miejsc z Polski wzięło udział w rekolekcjach i warsztatach pisania ikon. To pierwsze takie spotkanie w naszej archidiecezji. – Zadaniem ikony jest wprowadzenie w przestrzeń Boga, w świat modlitwy – mówi ks. dr Tomasz Knop, teolog duchowości, a także założyciel Pracowni Ikonograficznej „Deesis”. Podczas 7 dni uczestnicy napisali ikony Chrystusa Pantokratora – to jeden z najważniejszych wizerunków Jezusa w tradycji malarstwa bizantyjskiego.
CZYTAJ DALEJ

„Trzeba” to słowo drogie Jezusowi

2025-10-16 14:51

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Agata Kowalska

„Trzeba” (gr. deĩ) to słowo drogie Jezusowi. Posługiwał się nim często, mówiąc o swojej misji: Trzeba mi być w tym, co należy do mojego Ojca (Łk 2, 49); trzeba, abym ewangelizował [głosił Dobrą Nowinę], bo na to zostałem posłany (Łk 4, 43); Trzeba, aby Syn Człowieczy wiele cierpiał (Łk 9, 22).

Jezus opowiedział swoim uczniom przypowieść o tym, że zawsze powinni się modlić i nie ustawać: «W pewnym mieście żył sędzia, który Boga się nie bał i nie liczył się z ludźmi. W tym samym mieście żyła wdowa, która przychodziła do niego z prośbą: „Obroń mnie przed moim przeciwnikiem!” Przez pewien czas nie chciał; lecz potem rzekł do siebie: „Chociaż Boga się nie boję ani z ludźmi się nie liczę, to jednak, ponieważ naprzykrza mi się ta wdowa, wezmę ją w obronę, żeby nie nachodziła mnie bez końca i nie zadręczała mnie”». I Pan dodał: «Słuchajcie, co mówi ten niesprawiedliwy sędzia. A Bóg, czyż nie weźmie w obronę swoich wybranych, którzy dniem i nocą wołają do Niego, i czy będzie zwlekał w ich sprawie? Powiadam wam, że prędko weźmie ich w obronę. Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?»
CZYTAJ DALEJ

„Kurtki dla dzieci”: Rycerze Kolumba niosą pomoc i nadzieję na Ukrainie

2025-10-20 13:19

[ TEMATY ]

Ukraina

Rycerze Kolumba

Kurtki dla dzieci

pomoc i nadzieja

Sebastian Nycz/Rycerze Kolumba

Ponad 10 tysięcy dzieci w Polsce i na Ukrainie otrzymało wsparcie w ramach akcji „Kurtki dla dzieci” organizowanej przez Rycerzy Kolumba

Ponad 10 tysięcy dzieci w Polsce i na Ukrainie otrzymało wsparcie w ramach akcji „Kurtki dla dzieci” organizowanej przez Rycerzy Kolumba

Ponad 10 tysięcy dzieci w Polsce i na Ukrainie otrzymało wsparcie w ramach akcji „Kurtki dla dzieci” organizowanej przez Rycerzy Kolumba. Do najmłodszych trafiają nie tylko zimowe kurtki. Przekazywanie darów to okazja do spotkań, będących gestem solidarności i nadziei w czasach wojny.

Akcja „Coats for Kids” trwa w Zakonie Rycerzy Kolumba od 2009 roku. 2 lata temu w ramach tej inicjatywy przekroczono liczbę miliona rozdanych kurtek. Jak mówi Radiu Watykańskiemu-Vatican News Mykoła Mostowiak, Delegat Stanowy Rycerzy Kolumba na Ukrainie, akcja ma charakter ogólnoświatowy. Od kilku lat, w związku z rosyjską pełnoskalową inwazją na Ukrainę, Rycerze Kolumba szczególnie wspierają najmłodszych doświadczających dramatu wojny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję