Reklama

Felietony

Zamykają szkoły – edukacyjna katastrofa w Wielkopolsce?

MEN bije na alarm, ale likwidacje już przesądzone.

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W cieniu debat o edukacji, podręcznikach i kompetencjach przyszłości, w Wielkopolsce rozgrywa się lokalny dramat, który może dotknąć setki uczniów, rodziców i nauczycieli. Jak podaje Głos Wielkopolski, 31 sierpnia 2025 roku zakończy działalność aż 12 szkół w regionie, a łącznie Wielkopolski Kurator Oświaty wydał pozytywną opinię o likwidacji 14 placówek. To niepokojący sygnał, który stawia pod znakiem zapytania przyszłość małych społeczności lokalnych i dostęp do edukacji blisko domu.

Lawina likwidacji ruszyła

Zamykane są szkoły, które przez lata były nie tylko miejscem nauki, ale i sercem lokalnych społeczności. Niż demograficzny jest podawany jako główna przyczyna – i choć liczby nie kłamią (w Poznaniu do klas pierwszych zapisało się zaledwie ok. 3900 uczniów – mniej niż rok wcześniej), to decyzja o likwidacji aż tylu szkół powinna niepokoić każdego, komu leży na sercu przyszłość polskiej edukacji. Na Mazowszu do Kuratorium Oświaty w Warszawie wpłynęło 13 wniosków.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wielkopolski Kurator Oświaty nie miał wątpliwości i wydał pozytywną opinię w 14 przypadkach. W 12 z nich uchwały o likwidacji są już podjęte, kolejne mogą dołączyć w nadchodzących miesiącach. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Marii Konopnickiej w Lesznie nadal czeka na decyzję, ale widmo likwidacji wisi nad nią jak miecz Damoklesa.

MEN: „Chcemy ratować małe szkoły”

Reklama

Co na to Ministerstwo Edukacji Narodowej? Z jednej strony deklaruje, że "chce ratować małe placówki". Nowelizacja Prawa oświatowego zaproponowana przez MEN jest próbą odpowiedzi na pogłębiający się kryzys demograficzny i rosnące koszty utrzymania szkół – zwłaszcza na obszarach wiejskich. Zwolennicy podkreślają, że elastyczne formy organizacji nauczania, takie jak klasy łączone czy sieci szkół, mogą pozwolić na utrzymanie placówek w sytuacjach, gdzie dotąd ich likwidacja wydawała się nieuchronna. Dodatkowo, wykorzystanie szkolnych budynków na potrzeby wspólnot lokalnych może przyczynić się do aktywizacji społecznej.

Czy deklaracje ministerstwa to tylko słowa, które nie nadążają za galopującą rzeczywistością samorządowych decyzji? Gdy szkoły są zamykane, uczniowie zmuszeni dojeżdżać wiele kilometrów, a nauczyciele tracą pracę – trudno nie odnieść wrażenia, że działania ratunkowe przypominają gaszenie pożaru szklanką wody.

Likwidacja szkół = likwidacja szans

Zamknięcie szkoły to nie tylko strata dla dzieci, które tracą dostęp do edukacji w swojej miejscowości. To cios dla całych lokalnych społeczności – znikają miejsca pracy, spada atrakcyjność gmin, trudniej przyciągać młode rodziny.

Niepokojące są także dane z przedszkoli: uruchomiono o 27 oddziałów mniej niż planowano, co oznacza, że niż demograficzny zaczyna zbierać swoje żniwo już na poziomie edukacji przedszkolnej.

Czy ktoś powstrzyma ten trend?

Związek Gmin Wiejskich RP już w marcu alarmował, że likwidacja może dotknąć nawet 5 proc. szkół w Polsce. Jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, czeka nas fala zamykania placówek w całym kraju. I choć ministerstwo zapowiada działania naprawcze, to samorządy – jako właściciele szkół – podejmują twarde decyzje: cięcie kosztów, zamykanie szkół, łączenie klas.

2025-07-23 12:28

Oceń: +6 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Quo vadis, European education? Debata w Parlamencie Europejskim o przyszłości szkoły

[ TEMATY ]

szkoła

parlament europejski

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

1 października 2025 r. w Parlamencie Europejskim w Brukseli odbyła się międzynarodowa konferencja „Quo vadis, European Education?”, poświęcona konsekwencjom i ryzykom związanym z projektem Europejskiego Obszaru Edukacji. Wydarzenie zorganizowała europoseł Małgorzata Gosiewska (ECR), która w swoim wystąpieniu otwierającym wskazała na zagrożenia, jakie niesie ze sobą unifikacja systemów edukacyjnych w Europie.

Konferencję otworzyła poseł do Parlamentu Europejskiego Małgorzata Gosiewska, zwracając uwagę, że projekt Europejskiego Obszaru Edukacji może prowadzić do osłabienia tożsamości narodowych. Podkreśliła, że edukacja to nie tylko wiedza, ale również fundament kulturowy i aksjologiczny, bez którego Europa może utracić swoje korzenie.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent: przekazałem Zełenskiemu zdanie Polaków, że pomoc Ukrainie nie spotkała się z należytym docenieniem

2025-12-19 12:52

[ TEMATY ]

Ukraina

Wołodymyr Zełenski

Karol Nawrocki

PAP/Paweł Supernak

Prezydent Karol Nawrocki powiedział w piątek, że przekazał w rozmowie prezydentowi Ukrainy Wołdymyrowi Zełenskiemu, iż według Polaków wielowymiarowa pomoc Polski dla Ukrainy nie spotkała się z należytym docenieniem i zrozumieniem. Dodał, że Kijów ma dziś w ręku instrumenty, by ten trend powstrzymać.

Nawrocki na konferencji prasowej po rozmowach z Zełenskim podkreślił, że od 2022 r. 4,91 PKB Polski „poszło na wsparcie naszego sąsiada, Ukrainy, w zakresach i humanitarnych, i w zakresach militarnych, i wojskowych”.
CZYTAJ DALEJ

Nuncjusz Apostolski abp Filipazzi: Kraków przyjmuje jako ojca tego, który jest jego synem

2025-12-20 18:47

[ TEMATY ]

ingres

Kraków

Nuncjusz Apostolski

Kard. Grzegorz Ryś

Abp Antonio Guido Filipazzi

kard. Ryś

fot. biuro prasowe archidiecezji krakowskiej

Nuncjusz Apostolski abp Filipazzi podczas ingresu kard. Rysia: Kraków przyjmuje jako ojca tego, który jest jego synem Zapraszam całą wspólnotę diecezjalną, by pod przewodnictwem nowego Pasterza, rozpoczęła kolejny etap swej wielowiekowej historii, krocząc drogą prawdy, sprawiedliwości, miłości i pojednania – mówił nuncjusz apostolski w Polsce abp Antonio Guido Filipazzi podczas ingresu kard. Grzegorza Rysia, nowego metropolity krakowskiego, do bazyliki archikatedralnej na Wawelu.

„Dziś Kraków przyjmuje jako ojca tego, który jest jego synem” – przyznał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję