Reklama

Wiadomości

Eksperci: by zwiększyć transport wodny konieczne jest pogłębianie rzek

Inwestycje w infrastrukturę śródlądową powinny zacząć się od zwiększenia żeglowności rzek poprzez pogłębianie koryta głównego. Dopiero wtedy można będzie myśleć o zwiększeniu wodnego transportu towarowego w Polsce - oceniła dla PAP Marta Waldmann z Łukasiewicz - Poznańskiego Instytutu Technologicznego.

2025-07-10 09:40

[ TEMATY ]

eksperci

transport wodny

pogłębianie rzek

konieczność

Adobe Stock

Barka na Dolnej Odrze

Barka na Dolnej Odrze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Naukowcy z sieci badawczej Łukasiewicz - Poznańskiego Instytutu Technologicznego i Uniwersytetu Gdańskiego sprawdzili, w jakim stanie są polskie szlaki rzeczne, na których odbywają się rejsy towarowe. Pilotaż polegał na monitorowaniu rejsów transportowych po Odrze i Wiśle.

Ze względu na warunki, rejsy trwały dłużej niż się tego spodziewano lub kończyły się w innym punkcie niż założono. Jedyny rejs, który odbył się bez przeszkód to podróż z Gdańska do Płocka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Musieliśmy się zmierzyć z trudnościami organizacyjnymi, ale też z trudnościami związanymi z niskim poziomem wody w rzekach - mówiła ekspertka ds. rozwoju logistyki w Łukasiewicz - Poznańskim Instytucie Technologicznym Marta Waldmann.

Z kolei rejs z Antwerpii do Gliwic został opóźniony przez remont śluzy Lipki, co spowodowało zakończenie rejsu w Szczecinie. Rejs po Wiśle do Gdańska również się wydłużył ze względu na niski poziom wody i prac na tamie we Włocławku - barka uczestnicząca w pilotażu utknęła na tym odcinku na trzy miesiące. Przeszkodą był również remont Mostu Siennickiego w Gdańsku.

- Na Wiśle mierzyliśmy się też z tym, że zapora we Włocławku bardzo często była zamknięta, co wiązało się z długim oczekiwaniem na możliwość przepływu barek - powiedziała PAP. Problemy z zaporą wynikały z jej stanu technicznego i konieczności zamykania przepływu wody, by przeprowadzić jej remont.

Reklama

Przed rejsami badacze zainstalowali system inteligentnych boi na Wiśle, które zbierają informacje o parametrach drogi, w tym prześwitu mostu, poziomu wody oraz prędkości nurtu. Są one powiązane z nadajnikami na mostach oraz z tymi umieszczonymi na statkach lub barkach.- Boja na rzece gromadzi dane, które są istotne dla realizującego rejsy towarowe czy operatora rzeki - wyjaśniła ekspertka

Rzeki w państwach UE, które są drogami wodnymi o znaczeniu międzynarodowym, są wyposażone w system River Information Service (RIS), odpowiadający za automatyczne zbieranie informacji, ponieważ każda jednostka pływająca ma nadajniki AIS (System Automatycznej Identyfikacji). W Polsce ten system działa tylko w obszarze Szczecina - zaznaczyła Waldmann.

- Wisła nie jest w ten system wyposażona, dlatego inteligentne boje mają pełnić rolę gromadzenia danych i ich przekazywania, o pozycji statku, który przepływa rzeką - podkreśliła. Tym sposobem operator logistyczny, który koordynuje przepływ jednostki transportującej towar, jest w stanie określić, w którym miejscu w danym momencie znajduje się ładunek i barka.

Ekspertka zaznaczyła, że rejsy te pokazały, jak dużym wyzwaniem jest w Polsce żegluga śródlądowa i z jakimi problemami mierzą się żeglarze.

Według ekspertki żegluga śródlądowa, w tym transport towarowy może się w Polsce rozwinąć tylko wtedy, jeśli nastąpi poprawa stanu infrastruktury dróg rzecznych. Jak powiedziała, inwestycje w infrastrukturę powinny obejmować pogłębianie koryta głównego rzek, czemu służy m.in. budowa ostróg.

Obserwacje ekspertów z sieci badawczej Łukasiewicz - Poznańskiego Instytutu Technologicznego i Uniwersytetu Gdańskiego przeprowadzono w ramach współfinansowanego przez UE międzynarodowego projektu badawczego CRISTAL, dzięki któremu ma się zwiększyć udział transportu towarowego w żegludze rzecznej Europy. Jedną z zalet tego transportu jest niskoemisyjność w kontekście dążenia UE do osiągnięcia neutralności klimatycznej.

Według danych GUS dotyczących żeglugi śródlądowej w 2023 roku przewieziono 1689,2 tys. ton ładunków towarowych. W porównaniu z 2022 rokiem, liczba ta spadła o 18,6 proc. W ciągu roku udział transportu międzynarodowego w ogólnej liczbie przewiezionych ton towarów wzrósł o 7 proc.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jakub Starszy, apostoł z Composteli

Niedziela szczecińsko-kamieńska 30/2010

[ TEMATY ]

św. Jakub Apostoł

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

Obraz patrona parafii w ołtarzu głównym

Obraz patrona parafii w ołtarzu głównym

Wśród wielu miejsc kultu Apostołów w Europie szczególne znaczenie ma sanktuarium św. Jakuba w Composteli. „Do grobu św. Jakuba w Santiago de Compostela zdążają ludzie zwłaszcza z najróżniejszych regionów Europy, by odnowić i umocnić swą wiarę” - napisał Benedykt XVI z okazji 119. Jubileuszowego Roku Świętego. „Droga ta, usiana tak licznymi świadectwami gorliwości, pokuty, gościnności, sztuki i kultury, opowiada wymownie o duchowych korzeniach Starego Kontynentu”.

Jakub zwany Większym lub Starszym, syn Zebedeusza i brat Jana, był - podobnie jak jego ojciec - galilejskim rybakiem. Jezus powołał Jakuba i jego brata do grona Dwunastu nad Jeziorem Genezaret (Mt 4, 21-22; Mk 1, 19-20; Łk 5, 10-11). Ewangelie wspominają o Jakubie osiemnaście razy. Tak jak św. Piotr i św. Jan również św. Jakub cieszył się szczególnym zaufaniem Pana Jezusa (Mk 5, 37; 9, 2; 14, 33). W pierwotnym Kościele odgrywał ważną rolę. Za Heroda Agryppy I (41-44), wnuka Heroda Wielkiego, zginął śmiercią męczeńską ścięty mieczem, co odnotowano w Dziejach Apostolskich (Dz 12, 2). Był więc drugim, po Szczepanie, wzmiankowanym męczennikiem Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

W Jakubie wypełnia się obietnica dana przez Jezusa: „kielich Mój pić będziecie”

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

TER

Rozważania do Ewangelii Mt 20, 20-28.

Piątek, 25 lipca. Święto św. Jakuba, apostoła
CZYTAJ DALEJ

Bp Dubost: zagrożeniem dla wolności religijnej jest opinia publiczna

2025-07-25 17:28

[ TEMATY ]

Francja

wolność religijna

Bp Dubost

wikipedia/Photo Claude TRUONG-NGOC

Michel Marie Jacques Dubost CIM, francuski biskup rzymskokatolicki

Michel Marie Jacques Dubost CIM, francuski biskup rzymskokatolicki

„To nie władze są prawdziwym zagrożeniem dla wolności religijnej, lecz opinia publiczna, przekonana, że chrześcijanie nie lubią wolności, że w imię absolutnego charakteru swej wiary są przeciwnikami wolności. A znacząca część opinii publicznej naciska na to, żeby we wszystkich dziedzinach panowało maksimum wolności” - tłumaczy francuski biskup Michel Dubost, zaangażowany w dialog międzyreligijny z islamem. W rozmowie z KAI 83-letni hierarcha opowiada również m.in. o wewnętrznych podziałach wśród europejskich muzułmanów, o przyczynach trudności z ich integracją, a także o próbach dialogu z nimi wokół postaci Maryi.

Były biskup polowy Francji wziął udział w warsztatach profesorskich na temat „Wolność religijna a teologia i praktyka islamu w Europie i na świecie”, jakie odbyły się 16 lipca w ramach Uniwersytetu Otwartego UKSW. Uczestniczyli w nich również: ks. prof. Józef Grzywaczewski, ks. prof. Jarosław Różański, dr Wieńczysław Daniel Czerniewski i dr Kazimierz Szałata - wszyscy z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję