16 października 2010 r., w 32. rocznicę pontyfikatu Jana Pawła II, bp Krzysztof Nitkiewicz otworzył muzeum poświęcone Papieżowi Polakowi przy bazylice konkatedralnej Matki Bożej Królowej Polski. Muzeum powołane zostało do istnienia 4 listopada 2009 r. Podstawę muzealnych zbiorów stanowią eksponaty gromadzone przez lata przez ks. Wilhelma Gaja-Piotrowskiego, głównego pomysłodawcy muzeum. Są również pamiątki od biskupów: Edwarda Frankowskiego i Mariana Zimałka. W tworzeniu muzeum miały swój współudział m.in.: stalowowolska parafia konkatedralna, Kapituła Stalowowolska oraz Muzeum Diecezjalne w Sandomierzu we współpracy z Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli.
Wystawa składa się z dwóch działów: papieskie nauczanie jako duchowy testament dla rodaków, ujęty w zagadnienia pod hasłami: człowiek, Ojczyzna, Kościół, rodzina, młodzież, miłość, przebaczenie, pokój, wolność, radość, dialog. Są tu fotografie i cytaty z papieskich wystąpień. Prezentowane są pamiątki osobiste związane z osobą Papieża, jak: biała sutanna z pelerynką, piuska, naczynia liturgiczne i bielizna ołtarzowa, a także talerz i widelec, których używał św. Jan Paweł II podczas obiadu w Sandomierzu 12 czerwca 1999 r. Całość uzupełniają medale i monety z całego świata upamiętniające Świętego.
Druga część ekspozycji pokazuje związki Papieża ze Stalową Wolą: poświęcenie przez metropolitę krakowskiego Karola Wojtyłę w 1973 r. nowo wybudowanego kościoła, podniesienie konkatedry do godności bazyliki mniejszej. Historia budowy i poświęcenia kościoła pojawia się w cyklu unikatowych fotografii. Muzeum posiada również pamiątki związane z wydarzeniami nadania św. Janowi Pawłowi II tytuł Honorowego Obywatela Stalowej Woli. Nie zabrakło również kalendarium życia i działalności Karola Wojtyły, rozmieszczonego na specjalnie zaprojektowanych planszach.
Muzeum Jana Pawła II mieści się przy stalowowolskiej konkatedrze przy ul. ks. Popiełuszki 4. Otwarte jest od poniedziałku do piątku w godz. 10-13 i 15-17, a w niedziele i święta w godz. 10-17. W soboty muzeum jest nieczynne.
Michał Przeździk/Państwowe Muzeum Etnograficzne; fot. Marcin
Stroje ludowe prezentowane na wystawie „Czas Świętowania” w PME w Warszawie Obok – fragment ekspozycji Muzeum Etnograficznego w Krakowie
Muzeum? Nuda. Takie przynajmniej jest pierwsze skojarzenie wielu z nas. Czy słusznie...? W naszym tegorocznym cyklu wakacyjnym wyruszamy na wycieczkę szlakiem polskich muzeów, by pokazać, że nie takie one straszne, jak je (niektórzy) malują.
Feeria barw, faktur, stylów i wierność tradycji. W każdym regionie kraju inny, z charakterystycznymi tylko dla siebie, wyjątkowymi cechami. Żywy, dynamiczny, jakby zapraszał nas do tego, by zanurzyć się na parę chwil w tym konkretnym małym świecie gdzieś w Polsce. O czym mowa? O folklorze, oczywiście. Polskim folklorze, którego inne narody mogą nam zazdrościć, a my możemy być z niego naprawdę dumni, bo to znak naszej odrębności kulturowej.
Sto dni temu Karol Nawrocki stanął w Sejmie, złożył przysięgę i – wbrew przyzwyczajeniom ostatnich lat – nie zaczął swojej prezydentury od wojennego okrzyku, tylko od wezwania do jedności i osobistego przebaczenia. W inauguracyjnym orędziu nie było ani fajerwerków PR, ani łzawych opowieści o własnym życiu. Był za to bardzo konkretny plan: „Plan 21”, mocne akcenty suwerenności, sprzeciw wobec dalszego oddawania kompetencji do Brukseli, wsparcie dla inwestycji strategicznych – od CPK po modernizację armii – oraz zapowiedź naprawy ustroju i pracy nad nową konstytucją do 2030 roku. Do tego diagnoza: lawinowo rosnący dług, kryzys demograficzny, zapaść mieszkalnictwa.
„Polska jest na bardzo złej drodze do rozwoju” – powiedział prezydent. Trudno się z tą diagnozą spierać, nawet jeśli ktoś nie głosował na Nawrockiego. Minęło raptem sto dni i nagle okazuje się, że za wszystkie niepowodzenia rządu odpowiada właśnie on. Koalicja Obywatelska wypuszcza grote-skowy filmik, w którym prezydent zostaje ochrzczony „wetomatem”. Ugrupowanie, którego lider sam przyznał, że zrealizował około 30 procent własnych „100 konkretów na 100 dni” – ale w… 700 dni – teraz chce rozliczać głowę państwa z każdej decyzji. Donald Tusk już tłumaczył obywatelom, że obietnice go nie obowiązują, bo nie dostał „100 procent władzy”, więc trzydzieści procent powinno nam wystarczyć. Problem w tym, że dzień przed zaprzysiężeniem rządu, już po znanych wynikach i podziale mandatów, z sejmowej mównicy w dość butnym tonie te same zobowiązania potwierdzał, trzymając w ręku słynny program.
„Działalność bp. Stefana Bareły w latach 1964-1984” – to temat konferencji naukowej zorganizowanej z okazji 100-lecia (archi)diecezji częstochowskiej, która odbyła się 15 listopada w Instytucie Wyższych Studiów Teologicznych w Częstochowie. Była to kolejna konferencja z cyklu „Biskupi częstochowscy w Polsce «ludowej»”.
Doktor hab. prof. UK Jarosław Durka (Uniwersytet Kaliski) omówił relacje państwo-Kościół w latach 1964-1984. Doktor hab. prof. UKSW Rafał Łatka (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie) opisał aktywność bp. Stefana Bareły na forum Konferencji Episkopatu Polski. Ksiądz dr Jacek Kapuściński (Archiwum Archidiecezji Częstochowskiej w Częstochowie) przedstawił referat nt. „Śladami bp. Teodora Kubiny. Udział bp. Stefana Bareły w Kongresie Eucharystycznym w Filadelfii”. Ksiądz dr hab. Marian Duda (Instytut Wyższych Studiów Teologicznych w Częstochowie) zrelacjonował, jak wyglądało duszpasterstwo stanowo-zawodowe w okresie rządów bp. Stefana Bareły. Ksiądz dr hab. prof. UKSW Dominik Zamiatała wygłosił referat nt. „Biskup Stefan Bareła wobec zakonów i zgromadzeń zakonnych na terenie diecezji częstochowskiej”. Ksiądz dr Paweł Kostrzewski (Archiwum Kurii Metropolitalnej w Częstochowie) omówił postawę bp. Bareły wobec opozycji politycznej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.