Reklama

Kościół

Słynne obrazy Rembrandta i Burnanda wystawione w Rzymie

Od 8 kwietnia do 25 maja w rzymskim kościele San Marcello al Corso można oglądać dwa arcydzieła malarstwa chrześcijańskiego, nawiązujące do tajemnicy Zmartwychwstania Chrystusa.

2025-04-08 13:48

[ TEMATY ]

obrazy

vatican news

Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania Eugène’a Burnanda (1898 r.) (Dicastero per l'Evangelizzazione)

Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania Eugène’a Burnanda (1898 r.)  (Dicastero per l'Evangelizzazione)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dorota Abdelmoula-Viet – Watykan

Obrazy zostały wystawione w rzymskim kościele San Marcello al Corso w ramach kolejnej wystawy, przygotowanej przez Dykasterię ds. Ewangelizacji w ramach trwającego Roku Świętego. Tym razem są to dzieła, nawiązujące do tematu Zmartwychwstania: Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania Eugène’a Burnanda (1898 r.) oraz Wieczerza w Emaus autorstwa Rembrandta.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dzieło Burnanda, szwajcarskiego malarza, wywodzącego się ze środowiska protestantów, zostało wypożyczone z paryskiego Muzeum Orsay. Od początku należy ono do zbiorów Państwa Francuskiego, które zakupiło je od malarza jeszcze w 1898 r. Obraz przedstawia scenę, w której uczniowie Piotr i Jan biegną do grobu, wciąż jeszcze nie dowierzając w Zmartwychwstanie Jezusa. „Światło wschodzącego słońca i ruch postaci wyrażają intensywną nadzieję, symbolizowaną przez złocisty blask nieba. Ich ręce noszą ślady pracy, a twarze są napięte – uczniowie jeszcze nie wiedzą, że ujrzą Zmartwychwstałego Jezusa, co oznacza początek nowej nadziei – najjaśniejszej w historii” – czytamy w opisie wystawy. W Polsce obraz ten został upowszechniony pod koniec XX w. za sprawą licznych wydań Biblii dla dzieci, której był ilustracją.

Z kolei Wieczerza w Emaus Rembrandta przedstawia scenę, w której uczniowie rozpoznają Zmartwychwstałego Jezusa po geście łamania chleba. „Uczniowie reagują emocjonalnie: jeden cofa się przestraszony, drugi klęka przed Jezusem, przewracając stołek. Na obrazie pojawia się również kobieta – typowa dla ikonografii – pracująca w karczmie. Rembrandt umieszcza ją w oświetlonym kącie, sugerując, że ten, kto służy bliźniemu, już znajduje się w świetle Zmartwychwstałego, nawet o tym nie wiedząc. Obraz wyróżnia się potężnym użyciem światła i duchową głębią, którą przekazuje” – piszą organizatorzy wystawy. Sam motyw wieczerzy w Emaus był wielokrotnie podejmowany przez Rembrandta. Najsłynniejszy obraz, przedstawiający tę scenę znajduje się w Luwrze. Z kolei ten, który wystawiany jest w Rzymie pochodzi z prywatnej paryskiej galerii sztuki Musée Jacquemart-André.

Kościół San Marcello jest otwarty każdego dnia od godz. 8.00 do 20.00. Wstęp na wystawę jest bezpłatny i nie wymaga rezerwacji.

Oceń: +10 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Alchemicy od świętych obrazów

Niedziela Ogólnopolska 13/2023, str. 52-53

[ TEMATY ]

obrazy

TD

Beata Chodak ratuje obraz Matki Bożej Częstochowskiej

Beata Chodak ratuje obraz Matki Bożej Częstochowskiej

Zręczne dłonie konserwatorów dzieł sztuki toczą wytrwałą walkę z wrogiem. A my oglądamy tego efekt, niewiele o tej walce wiedząc.

Przemienianie destruktu w dzieło sztuki, którym kiedyś ów destrukt był, nadawanie nowego życia starym, zniszczonym obrazom i ich spękanym ramom, nadawanie połysku zmatowiałym meblom, świeżości dopiero co zbutwiałej tkaninie... Tym wszystkim zajmują się specjaliści w pracowni konserwatorskiej Muzeum Wsi Kieleckiej – jednego z największych muzeów na wolnym powietrzu. Nie jest w niej ani cicho, ani nudno, każdy na swoim stanowisku, każdy ma jakieś zadanie do wykonania.
CZYTAJ DALEJ

Wielki Piątek w Jerozolimie: relikwiarz Krzyża na Golgocie

Wielkopiątkowej liturgii w Jerozolimie, odprawionej w porannych godzinach w bazylice Kalwarii i Bożego Grobu, przewodniczył łacińskiego patriarchy kard. Pierbattista Pizzaballa. Uczestniczyli w niej hierarchowie i wierni lokalnego Kościoła oraz pielgrzymi z różnych stron świata. Celebracja Męki Pańskiej na Kalwarii pokreśliła najistotniejszą charakterystykę jerozolimskiej liturgii, która oprócz sakramentalnego „dzisiaj” włącza w swoją modlitwę wskazanie geograficznego „tutaj”.

Wielkopiątkowa liturgia w Jerozolimie wyróżnia się dwoma elementami podkreślającymi miejsce celebracji. W kaplicy strzegącej skałę Golgoty patriarcha położył się na posadzce nie przed krucyfiksem, ale przed relikwiarzem Krzyża Świętego, który był następnie adorowany przez uczestników liturgii.
CZYTAJ DALEJ

Wielki Czwartek

2025-04-18 22:55

Biuro Prasowe AK

    - Została ta śmierć przemieniona mocą Chrystusowej miłości w dar życia, który nieustannie sprawowany jest w każdej Mszy św., będącej pamiątką Jego nieskończonej miłości – mówił abp Marek Jędraszewski w czasie Mszy Wieczerzy Pańskiej, sprawowanej w katedrze na Wawelu.

W czasie homilii abp Marek Jędraszewski wskazał na siedem odsłon tego „wyjątkowego wieczoru i nocy, do których od samego początku zdążała publiczna działalność Jezusa z Nazaretu”. Po pierwsze były to wieczór i noc „paschalnej wieczerzy”, po drugie – „miłości służebnej”. W tym kontekście metropolita krakowski zwrócił uwagę na gest umycia nóg Apostołów przez Jezusa oraz słowa ustanowienia Eucharystii. – Poprzez te słowa Pan Jezus przemienił swoją śmierć, to co go miało spotkać nazajutrz na krzyżu, w dar z siebie samego, na dar ofiarny odkupienia. To ciało miało być wydane za nas. Jego krew miała być przelana za nasze grzechy. To był Jego dar z siebie do końca – mówił arcybiskup, zaznaczając, że dlatego Eucharystia jest dziękczynieniem za dar śmierci Chrystusa. – Została ta śmierć przemieniona mocą Chrystusowej miłości w dar życia, który nieustannie sprawowany jest w każdej Mszy św., będącej pamiątką Jego nieskończonej miłości – dodawał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję