W piątą niedzielę Wielkiego Postu podtrzymujemy liturgiczny zwyczaj zasłaniania w świątyni krzyży. Od tego momentu w kościołach będziemy oglądać „crux velata” krzyż zasłonięty. Jest w zwyczaju wielkie wyczucie i mądrość zabrać sprzed oczu to, co widzimy (tak przynajmniej można przypuszczać) jako ludzie wierzący bardzo często, każdego dnia przez cały niemal rok; zabrać sprzed oczu, by nieco się od tego codziennego widoku „odzwyczaić”.
Znak naszego zbawienia, na którym Zbawiciel oddał za nas życie odsłonięty zostanie podczas wielkopiątkowej adoracji Krzyża. Wtedy właśnie na nowo ma on siłą swojej wymowy zadziałać. Odwołując się do łacińskiego określenia można powiedzieć, że wtedy dokona się „revelatio” odsłonięcie, odkrycie tego, co dotychczas było zasłonięte.
Istotnie, liturgia Wielkiego Piątku ma nam na nowo uzmysłowić „rewelację”, jaką jest krzyż Chrystusa. W świecie, gdzie rozmaitego sortu gorące wiadomości podawane codziennie przez media stygną już po kilku godzinach, a nazajutrz są nikogo nie interesującą historią, w świecie ciągłych „niusów” prawda, że na krzyżu umiera dla nas sam Syn Boży jest prawdziwą i rzeczywistą „rewelacją”. Zresztą nie było nigdy większej. Nie było i nie będzie. Dlatego nie wolno nam się do niej przyzwyczaić.
W Brazylii narasta fala konsternacji i oburzenia po ostatniej paradzie gejów w Sao Paulo. W tym roku homoseksualiści nie ograniczyli się jedynie do szerzenia deprawacji i wynaturzeń, ale ostentacyjnie uderzyli w chrześcijaństwo, publicznie profanując krzyż i inne symbole tej religii – donosi Radio Watykańskie. Jak dodaje, niektórzy deputowani domagają się prawnego zakazu takich aktów pogardy i nietolerancji.
Kard. Odilo Pedro Scherer z Sao Paulo wyraził zdecydowany sprzeciw podkreślając, iż doszło do banalizacji obrazów religijnych, i domagając się należnego szacunku wobec religii katolickiej.
Czy zdarzyło ci się, że nastawiasz 5 alarmów, żeby nie zaspać, a i tak masz wrażenie, że przesypiasz coś ważnego w swoim życiu? W tym pytaniu kryje się prosta metafora współczesności: można przywyknąć do ignorowania sygnałów ostrzegawczych.
Ciekawą analogię daje ekologia lasu. Małe, naturalne pożary potrafią oczyszczać ściółkę i zapobiegać wielkim, niszczącym żywiołom. Gdy gasi się każdy najmniejszy ogień, narasta materiał, który przy jednym zapłonie tworzy “drabinę ogniową” prowadzącą aż po korony drzew. W życiu ludzi sygnał bólu lub dyskomfortu bywa podobnym małym pożarem – niewygodnym, ale ochronnym. Zlekceważony może przerodzić się w dramat. Wstrząsająca historia lekarza, który spóźnił się z pomocą, bo priorytetem była zapłata, pokazuje, jak daleko prowadzi przyzwolenie na codzienne drobne kompromisy.
Jaką naukę przekazuje Jan Kościołowi? Czego nas uczy? Wszak Jan jest modelem, przykładem, mistrzem życia dla wszystkich, którzy uwierzyli w Chrystusa.
W owym czasie pojawił się Jan Chrzciciel i głosił na Pustyni Judzkiej te słowa: «Nawracajcie się, bo bliskie jest królestwo niebieskie». Do niego to odnosi się słowo proroka Izajasza, gdy mówi: «Głos wołającego na pustyni: Przygotujcie drogę Panu, dla Niego prostujcie ścieżki!» Sam zaś Jan nosił odzienie z sierści wielbłądziej i pas skórzany około bioder, a jego pokarmem były szarańcza i miód leśny. Wówczas ciągnęły do niego Jerozolima oraz cała Judea i cała okolica nad Jordanem. Przyjmowano od niego chrzest w rzece Jordan, wyznając swoje grzechy. A gdy widział, że przychodziło do chrztu wielu spośród faryzeuszów i saduceuszów, mówił im: «Plemię żmijowe, kto wam pokazał, jak uciec przed nadchodzącym gniewem? Wydajcie więc godny owoc nawrócenia, a nie myślcie, że możecie sobie mówić: „Abrahama mamy za ojca”, bo powiadam wam, że z tych kamieni może Bóg wzbudzić dzieci Abrahamowi. Już siekiera jest przyłożona do korzenia drzew. Każde więc drzewo, które nie wydaje dobrego owocu, zostaje wycięte i wrzucone w ogień. Ja was chrzczę wodą dla nawrócenia; lecz Ten, który idzie za mną, mocniejszy jest ode mnie; ja nie jestem godzien nosić Mu sandałów. On was chrzcić będzie Duchem Świętym i ogniem. Ma on wie jadło w ręku i oczyści swój omłot: pszenicę zbierze do spichlerza, a plewy spali w ogniu nieugaszonym».
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.