Unikatowa pieczęć kanonika wrocławskiego z 1234 r., pochodzący ze zbiorów starodruków klasztoru Karmelitów XVI-wieczny antyfonarz, który po kilku wiekach wrócił na swoje miejsce to najcenniejsze z eksponatów utworzonej w starym budynku klasztoru pokarmelickiego w Strzegomiu Izby Tradycji Ziemi Strzegomskiej.
Izba to swego rodzaju muzeum regionalne. Wiele eksponatów tam zgromadzonych zostało przekazanych przez prywatnych kolekcjonerów, inne są własnością gminy Strzegom.
Unikatem w Izbie Tradycji Ziemi Strzegomskiej jest największa i najpiękniejsza kolekcja wyrobów nieistniejącego już zakładu porcelany strzegomskiej ze Stanowic, którą efektownie wyeksponowano w szklanych gablotach.
W Izbie znajduje się największy w Polsce zbiór egzemplarzy wydawnictwa „Dla wszystkich”, będącego chlubą Strzegomia. Najstarszym eksponowanym dokumentem jest XVI-wieczny antyfonarz, który pochodził ze zbiorów starodruków klasztoru Karmelitów. Dzięki staraniom Walentego Wyrwy został uratowany.
Reklama
W Strzegomiu jest wielu poszukiwaczy historycznych pamiątek, pasjonatów i kolekcjonerów rzeczy mających wartość historyczną. Jednym z nich jest Bartłomiej Oboza, który udostępnił Izbie piękną kolekcję rzeczy przez siebie znalezionych podczas historycznych poszukiwań. Są to m.in.: unikatowa pieczęć kanonika wrocławskiego z 1234 r., książki z Wydawnictwa Braci Urbanów, wieszaki, przeróżne rzeczy użytku codziennego z XVIII i XIX wieku.
Wiele innych eksponatów jest także godnych obejrzenia. Zainteresowanych zaciekawi kolekcja gazet z XVIII, XIX i XX wieku, a także kompletna kolekcja pieniądza obiegowego (Notgeld) z lat 20. i 30. XIX wieku.
Osobliwością jest pierwsza centrala telefoniczna w Strzegomiu, dalekopis, fragment balustrady z kościoła Zbawiciela Świata i Matki Bożej Szkaplerznej, grafiki przedstawiające Strzegom z XVII i XVIII wieku, przeróżne dokumenty adresowane do Urzędu Miejskiego w Strzegomiu i wreszcie oryginalny cylinder zakupiony w 1850 r. przez dyrektora banku w Strzegomiu Horsta Kaufmanna.
Obecnie w Izbie są również prezentowane wystawy fotografii i malarstwa, organizowane spotkania z artystami, naukowcami, pisarzami i ważnymi postaciami życia społecznego.
Izba jest otwarta od poniedziałku do czwartku w godz. 8-16, a w piątki w godz. 8-14.30.
W dniu 2 sierpnia (środa) o godz. 17 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie, odbędzie się uroczyste otwarcie wystawy „Jubileusz koronacji obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej”, zorganizowanej przez Zakon Ojców Paulinów i Zamek Królewski w Warszawie (poprzedzająca otwarcie wystawy konferencja prasowa odbędzie się o godzinie 16).
Wystawa należy do cyklu wydarzeń, jakimi Ojcowie Paulini czczą jubileusz 300-lecia koronacji wizerunku jasnogórskiego papieskimi koronami, dokonana za zgodą Ojca Świętego Klemensa XI, co miało miejsce 8 września 1717 roku. Główna wystawa jubileuszowa odbywa się w sanktuarium na Jasnej Górze, we wnętrzu Arsenału (od 2 maja bieżącego roku) i to na niej zgromadzono większość z niezbyt licznie zachowanych oryginalnych zabytków i dokumentów związanych z koronacją. Wystawa przygotowana na Zamku ma nieco innych charakter. Zamek Królewski, noszący oficjalne miano Rezydencji Królów i Rzeczypospolitej, od dawna pozostaje w przyjaznych kontaktach z sanktuarium jasnogórskim: to tu w 2006 roku otwarto wielką wystawę „U tronu Królowej Polski”. Z okazji jubileuszu koronacji Zamek zdecydował się na przygotowanie skromniejszej ekspozycji, w większości złożonej z tablic z tekstami i fotografiami informującymi o okolicznościach tego wielkiego wydarzenia – ale też z oryginalnych zabytków wysokiej klasy. Tytuły plansz dobrze oddają zakres treściowy wystawy: „Królewska godność Matki Boskiej w tradycji Kościoła i w polskiej religijności”, „Starania o koronację obrazu jasnogórskiego, a sytuacja polityczna w Polsce w początku XVIII wieku”, „Osoby zaangażowane w koronację – paulini, dostojnicy kościoła, świeccy. Koronator obrazu – biskup chełmski Krzysztof Andrzej Szembek”, „Uroczystości koronacyjne na Jasnej Górze 8 września 1717 roku”, „Dokumentacja ikonograficzna koronacji – architektura okazjonalna i fajerwerki”, „Korony papieskie i inne fundacje artystyczne na Jasnej Górze z okazji uroczystości 1717 roku”, „Następstwa koronacji, wota pokoronacyjne, jubileusze”, „Matka Boska Częstochowska Królowa Korony Polskiej – w XX w. i dziś” oraz „Relikwiarz Krzyża Świętego z daru królowej Marii Józefy, żony Augusta III Wettina, w skarbcu jasnogórskim” (do tego dołączona jest tablica angielska ze streszczeniem całości problemu przygotowanym z myślą o cudzoziemcach). Ostatnia z polskich tablic dotyczy jednego z dwóch zabytków ze skarbca jasnogórskiego, eksponowanych z tej okazji w oryginale w Warszawie. Obok wielkiej urody obrazu Józefa Chełmońskiego przedstawiającego jasnogórski wizerunek ubrany w sukienki i ozdoby, m.in. w korony papieskie Klemensa XI, na Zamku oglądać będzie można najwyższej klasy dzieło złotnictwa poddane z okazji wystawy gruntownym pracom konserwatorskim. Jest nim relikwiarz ofiarowany jako wotum w 1744 roku przez Marię Józefę Habsburg, żonę króla Augusta III (wykonany w Wiedniu w 1703 roku przez mistrza Franza Josepha Wiekhardta), zawierający cząstkę Krzyża Świętego, przekazaną w darze matce królowej, cesarzowej Amalii, przez tegoż samego papieża Klemensa XI, który tak mocno zaangażowany był w koronację jasnogórskiego wizerunku. W ten sposób widać wyraźnie, jak losy Polski i jej monarchów splatały się z losami sanktuarium jasnogórskiego, a wspólny mianownik stanowił dla nich kult Matki Bożej i jej cudownego wizerunku.
Około 33 proc. uczniów szkół w Krakowie będzie chodziło na lekcje edukacji zdrowotnej – wynika z danych urzędu miasta. To mniej niż przewidywały władze samorządowe. Im starsi uczniowie, tym mniejsze zainteresowanie przedmiotem.
To 17 081 uczniów z 51 116 uprawnionych – powiedziała w środę PAP dyrektor Wydziału Edukacji i Projektów Edukacyjnych w Urzędzie Miasta Krakowa Magdalena Mazur.
XVI Międzynarodowy Festiwalu „Słowo i Muzyka u Jezuitów” im. prof. Teresy Żylis–Gara w Łodzi
Pod patronatem honorowym prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Karola Nawrockiego odbywają się koncerty w ramach XVI Międzynarodowego Festiwalu „Słowo i Muzyka u Jezuitów” im. prof. Teresy Żylis–Gara. Uroczystego otwarcia festiwalu dokonali o. Józef Łągwa SJ i Jolanta Chełmińska. Koncert inauguracyjny „Młodzi w Łodzi. Młodzi u Jezuitów” odbył się w Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki przy ul. Rojnej 20. W koncercie wystąpiło dwoje fantastycznych pianistów Antonina Wenerska i Jan Przepałkowski, którzy wykonują partie solowe i w duecie.
- Ze względu na rozpoczynający się w Polsce XIX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w koncercie były również utwory naszego wielkiego kompozytora. Chcieliśmy podkreślić, że w Łodzi też mamy bardzo dobrych pianistów – powiedział Kamil Chałupnik kierownik artystyczny festiwalu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.