Reklama

Polska

Bp Greger: woda upokorzenia, jaką pije Kościół, jest zdrowa

Droga Kościoła i każdego ucznia Chrystusa musi być naznaczona duchem pokory – mówił 16 lipca w Oświęcimiu bp Piotr Greger, który przewodniczył Mszy św. w kaplicy oświęcimskiego klasztoru sióstr karmelitanek bosych. Bielsko-żywiecki bp pomocniczy sprawował liturgię z okazji wspomnienia Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel. Podczas odpustowej uroczystości kilkudziesięciu wiernych przyjęło po raz pierwszy szkaplerz, na który składają się kawałki materiału z wizerunkiem Serca Pana Jezusa i Matki Bożej.

[ TEMATY ]

Kościół

woda

PB

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W homilii bp Greger wskazując na model pokory, mającej charakter Chrystusowego uniżenia w imię miłości i służebności wobec bliźniego, przestrzegał przed triumfalizmem i niezdrowymi relacjami z ludźmi dalekimi od wiary. Przekonywał, że tego typu postawy są obce duchowi Ewangelii. „Atak na Kościół trwa nadal” – dodał i przypomniał, że przy okazji opublikowanych niedawno danych statystycznych dotyczące praktyk religijnych Kościoła w Polsce w wielu środkach masowego przekazu pojawiły się próby interpretacji wskaźników nt. uczestnictwa w niedzielnej i świątecznej Mszy świętej (dominicantes) oraz przystępowania do Komunii świętej (communicantes).

„Osobiście ubolewam, że do rzeczowej dyskusji nie zaproszono ani jednego człowieka kompetentnego, który ma odpowiednie wykształcenie w tym kierunku i jest fachowcem w tej dziedzinie. Natomiast głos na temat praktyk religijnych Polaków zabierali ludzie, którzy oficjalnie deklarują się jako niepraktykujący. Czy taka ocena może być obiektywna?” – pytał retorycznie. Zauważał, że często można usłyszeć ze strony krytyków liczne zarzuty wobec Kościoła dotyczące zacofania, braku postępu, ograniczenia wolności. „Ileż jest dyskusji na tematy moralne czy doktrynalne, prowadzonej zazwyczaj przez tych, którzy nie mają do tego ani kompetencji, ani wymaganego przygotowania merytorycznego” – zauważał.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

„Kościół na co dzień, jak mówi poeta, pije wodę upokorzenia. To jest jednak zdrowy napój, który pomaga w zdobywaniu mądrości pochodzącej od Boga. Upokorzenia zewnętrzne nie są jednak najboleśniejsze. W nich bowiem Kościół może objawiać swoją moc. Odwaga męczenników czyni ich bohaterami. Upokorzenie zewnętrzne dobrze pojęte i właściwie doświadczane, staje się tytułem do chwały” – mówił i zwracał uwagę, że znacznie trudniej przyjąć upokorzenie wypływające z własnej słabości.

Biskup zaznaczył, że mądrość tego świata polega na dostosowaniu się do opinii otoczenia, podczas gdy mądrość Ewangelii polega na dostosowaniu się do wymagań Boga. „Te zaś często są stawiane wbrew ludzkiej opinii. To nieuchronnie prowadzi do kolejnych upokorzeń. Otoczenie bardzo nie lubi jak się ktoś z niego wyłamuje” – dodał. Kaznodzieja przypomniał, że Pan Jezus żądał, by ludzie dostosowali się do wymagań Boga, nawet za cenę wielkich upokorzeń ze strony otoczenia. „Droga Kościoła jest drogą krzyżową Mistrza, a ta nie jest niczym innym, jak naśladowaniem Go w upokorzeniu” – dodawał.

Wspólnie z biskupem w Karmelu modlili się kapłani z dekanatu oświęcimskiego, księża salezjanie, ojcowie karmelici i franciszkanie, przebywające za klasztorną klauzurą karmelitanki, oświęcimskie siostry serafitki, misjonarki św. Maksymiliana oraz wierni z Oświęcimia. Wśród osób, które przyjęły szkaplerz, byli uczestnicy prenowicjatu salezjańskiego.

Reklama

Nazwa "szkaplerz" pochodzi od łacińskiego słowa "scapularis", czyli "noszony na plecach". Zakonnicy noszą szkaplerz w postaci prostokątnego kawałka materiału z otworem na głowę, wkładanego na tunikę habitu. Taką szatę, jako element habitu noszą dziś nie tylko karmelici, ale i inne zakony. Świeccy noszą go w formie medalika. Tradycyjnym dniem, kiedy przyjmuje się szkaplerz jest święto Matki Bożej Szkaplerznej. Odwiedzenie karmelitańskiej wspólnoty jest zewnętrznym znakiem włączenia się w duchowe dobra zakonu, jakich poprzez nałożenie szkaplerza dostępujemy.

Karmelitanki przybyły do Oświęcimia 2 sierpnia 1984 r. na zaproszenie kard. Franciszka Macharskiego. Zamieszkały najpierw na plebanii w parafii św. Maksymiliana, a następnie w budynku tzw. Starego Teatru, nieopodal oświęcimskiego Żwirowiska. Przeciwko ich obecności w pobliżu byłego obozu protestowały niektóre środowiska żydowskie.

Na prośbę Jana Pawła II, który 9 kwietnia 1993 r., w Wielki Piątek, skierował do oświęcimskich karmelitanek specjalny list, zakonnice opuściły budynek przylegający do Auschwitz I. W liście do karmelitanek papież napisał m.in.: "Aby być miłością w sercu Kościoła, przybyłyście kiedyś do Oświęcimia.(...) W jaki sposób przyszłość będzie wzrastała w tej najboleśniejszej przeszłości, to w znacznej mierze zależy od tego, czy u progu Oświęcimia będzie czuwała ta miłość, która jest potężniejsza niż śmierć (por. Pnp 8,6)”. 23 listopada 1991 roku kard. Edward Cassidy, ówczesny prefekt Kongregacji ds. Zakonnych, i kard. Macharski wmurowali kamień węgielny pod budowę nowego klasztoru przy ulicy Legionów.

2014-07-17 09:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chrońmy wodę, gdyż w Polsce jej brakuje! (dokument nadzwyczaj aktualny)

[ TEMATY ]

woda

congerdesign/pixabay.com

- Polska posiada najmniejsze naturalne zasoby wodne ze wszystkich krajów Europy – alarmują biskupi z Górnego Śląska i Zagłębia, we wspólnym Słowie z okazji Światowego Dnia Wody, jaki został opublikowany 22 marca br. Tłumaczą, że „woda jest żywiołem, z którym należy roztropnie się obchodzić”, a kwestia odpowiedzialnego podejścia do problematyki wody ma wymiar moralny. Przypominamy treść Słowa, gdyż w obecnej sytuacji suszy jest on nadzwyczaj aktualny i prosimy o rozpowszechnianie.

A oto pełen tekst Słowa biskupów z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na Światowy Dzień Wody:
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję