Reklama

Wiadomości

Egipt: strożytne Kościoły wschodnie i prawosławni potwierdzili swój sprzeciw wobec stosunków homoseksualnych

Potwierdzenie instytucji małżeństwa jako związku mężczyzny i kobiety oraz stanowcze odrzucenie stosunków między osobami tej samej płci zawiera wspólny dokument przedstawicieli Kościołów prawosławnych i wschodniochhrześcijańskich, podpisany na zakończenie ich spotkania w Egipcie. Odbyło się ono w dniach 16-17 września w rezydencji patriarszej w koptyjskim klasztorze Deir Amba Biszoi (św. Paisjusza Wielkiego) w Wadi an-Natrun w północnej części kraju z inicjatywy głowy Kościoła koptyjskiego patriarchy Teodora (Tawadrosa) II i miało za zadanie przygotowanie przyszłej jedności obu rodzin kościelnych. Było to pierwsze takie wydarzenie po 34 latach.

[ TEMATY ]

Egipt

homoseksualizm

pixabay/LollipopPhotographyUK

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Spotkanie, które przebiegało pod hasłem "Miłość Chrystusa przynagla nas" (2 Kor 5, 14), rozpoczęło się modlitwą pod przewodnictwem Teodora II w cerkwi klasztornej Przemienienia Pańskiego. Potem, witając przybyłych wezwał Kościoły, uczestniczące w wydarzeniu, do "budowania stosunków miłości w Chrystusie, pogłębiania wzajemnego zrozumienia, kontynuowania dialogu i nieustannej modlitwy". Wspomniał także o konieczności wyrażania "jednym głosem prawosławnym naszego wspólnego poglądu na globalne problemy społeczne, budzące zatroskanie naszych Kościołów".

Z kolei prawosławny patriarcha Konstantynopola Bartłomiej w nadesłanych pozdrowieniach do zgromadzonych w klasztorze członków obu nurtów chrześcijaństwa wschodniego podkreślił ważność jedności chrześcijańskiej i współpracy wzajemnej, aby nie «stwarzać przeszkód Ewangelii Chrystusowej»".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Następnie referaty przedstawili dwaj współprzewodniczący Wspólnej Komisji ds. Dialogu Teologicznego między Kościołami Prawosławnymi a Starożytnymi Kościołami Wschodnimi - metropolita chalcedoński Emanuel (Patriarchat Konstantynopolski) i koptyjski metropolita El Quosia - Tomasz. Obrady toczyły się zarówno w formacie okrągłego stołu, łączącego wszystkich uczestników, jak i w oddzielnych dyskusjach - według obu "rodzin kościelnych": prawosławnej i wschodniochrześcijańskiej. Wszyscy delegaci wyrazili zaniepokojenie "z powodu kryzysu w sprawach rodziny i wyzwań antropologicznych w dzisiejszym zeświecczonym społeczeństwie". Podkreślili też swą wierność tradycyjnemu, chrześcijańskiemu rozumieniu małżeństwa jako "nierozerwalnego i opartego na miłości związku mężczyzny i kobiety" oraz potępili usprawiedliwianie "małżeństw" jednopłciowych odwoływaniem się do "absolutnej wolności ludzkiej".

Mówiąc o dążeniu do pełnej jedności uczestnicy obrad przypomnieli "owocne wyniki dialogu", który wypracował konkretne kroki potrzebne do przywrócenia jej, przywołując w tym kontekście "mapę drogową", uzgodnioną na spotkaniu wspólnej grupy roboczej w Atenach w dniach 24-25 listopada 2014 r. Wokół tego zagadnienia toczyła się ożywiona owocna dyskusja - podkreślono w oświadczeniu oficjalnym, ogłoszonym po spotkaniu.

Postanowiono również przedłużyć pracę dwóch podkomitetów Wspólnej Komisji - liturgicznego i duszpasterskiego, jak również powierzyć obu współprzewodniczącym spotkanie się ze zwierzchnikami Kościołów obu rodzin wyznaniowych w celu omówienia z nimi wyników działalności Komisji. Zobowiązano obie rodziny kościelne na wszystkich szczeblach: duchowieństwa, osób konsekrowanych i świeckich do włączenia się do dialogu. Ponadto postanowiono utworzyć stronę internetową, na której znajdą się wszystkie dokumenty dotyczące tego dialogu.

Ponadto w związku z przypadającą w przyszłym roku 1700. rocznicą zwołania I Soboru Powszechnego (Nicea w 325) oraz z faktem, iż chrześcijanie wschodni i zachodni będą wtedy obchodzić Wielkanoc w tym samym czasie, uczestnicy spotkania "wyrazili życzenie, aby cały świat świętował Paschę zgodnie z tradycją Soboru Nicejskiego i paschalią [metodą obliczania kolejnych Wielkanocy - KAI] prawosławną".

W obradach w Wadi an-Natrun każdy Kościół był reprezentowany przez dwóch wysłanników, którzy przybyli z Albanii, Armenii, Bułgarii, Cypru, Egiptu, Erytrei, Grecji, Jerozolimy, Libanu, Polski, Rosji, Rumunii, Syrii i Turcji. Spotkanie to było pierwszym tego rodzaju wydarzeniem od 1990, gdy na czele Kościoła koptyjskiego stał patriarcha Szenuda III.

2024-09-20 18:25

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Włoska prasa: Watykan wystąpił przeciwko ustawie o homofobii i transfobii

Watykan wystąpił przeciwko projektowi ustawy w sprawie homofobii i transfobii, nad którą pracuje Senat Włoch, uznając, że stanowi naruszenie konkordatu - podał we wtorek dziennik "Corriere della Sera". To zdarzenie bez precedensu w historii wzajemnych relacji.

Włoska gazeta wyjaśniła, że z formalnym wnioskiem o zmianę niektórych zapisów ustawy zwrócił się w liście sekretarz Stolicy Apostolskiej do spraw stosunków z państwami, czyli szef dyplomacji arcybiskup Paul Richard Gallagher. Jego list został przekazany ambasadzie Włoch przy Watykanie.
CZYTAJ DALEJ

Samarytanin otrzymuje od Jezusa misję: Idź!

2025-10-07 11:04

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Samarytanin otrzymuje od Jezusa misję: Idź! Znajdź tamtych, ciągle jeszcze zagubionych, pozbawionych wiary, którzy nie rozpoznali Dawcy życia, lecz zobaczyli we Mnie tylko zwyczajnego lekarza. Taką misję wyznacza Jezus także mnie.

Zdarzyło się, że Jezus, zmierzając do Jeruzalem, przechodził przez pogranicze Samarii i Galilei. Gdy wchodzili do pewnej wsi, wyszło naprzeciw Niego dziesięciu trędowatych. Zatrzymali się z daleka i głośno zawołali: «Jezusie, Mistrzu, ulituj się nad nami!» Na ten widok rzekł do nich: «Idźcie, pokażcie się kapłanom!» A gdy szli, zostali oczyszczeni. Wtedy jeden z nich, widząc, że jest uzdrowiony, wrócił, chwaląc Boga donośnym głosem, padł na twarz u Jego nóg i dziękował Mu. A był to Samarytanin. Jezus zaś rzekł: «Czyż nie dziesięciu zostało oczyszczonych? Gdzie jest dziewięciu? Czy się nie znalazł nikt, kto by wrócił i oddał chwałę Bogu, tylko ten cudzoziemiec?» Do niego zaś rzekł: «Wstań, idź, twoja wiara cię uzdrowiła».
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV w adhortacji: niech ubodzy odczują, że Jezus ich umiłował

2025-10-09 12:47

[ TEMATY ]

adhortacja

Vatican News

Niech będzie możliwe, aby ubogi poczuł, że następujące słowa Jezusa są skierowane do niego: «Ja cię umiłowałem» (Ap 3, 9) - apeluje Leon XIV w swej pierwszej adhortacji apostolskiej noszącej tytuł „Dilexi te”, noszącej podtytuł „O miłości do ubogich”.

POSŁUCHAJ: Audiobook pierwszej adhortacji Leona XIV Dilexi te
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję