Reklama

Niedziela Legnicka

Doskonalenie cnoty wiary

Niedziela legnicka 7/2013, str. 6

[ TEMATY ]

wiara

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiara jest cnotą, która umożliwia kontakt z Bogiem, a równocześnie umożliwia nam poznanie Boga. W Roku Wiary zachęcani jesteśmy zarówno do głębszego zamyślenia nad treściami wiary, jak i wejścia w żywą łączność z Bogiem, do zawierzenia Bogu: „Bowiem istnieje w istocie głęboka jedność między aktem, którym się wierzy, a treścią, z którą się zgadzamy…” („Porta fidei”, 10). Dzięki wierze otrzymujemy zdolność dostrzegania pierwszej przyczyny wszystkiego - Boga. Pogłębiając swoją wiarę i dzieląc się nią z innymi, dostrzegamy coraz lepiej obecność Boga i Jego działanie w samym sobie, a także w świecie przyrody i historii ludzkości.

Wiara w naszym życiu oznacza przyjęcie objawienia Bożego, które daje nam poznać, kim jest Bóg, jak działa i jakie są plany Stwórcy wobec nas. Tajemnica Bożego działania zawsze, niestety, przerasta nasze możliwości zarówno poznawcze, jak i rozumowe, a to, co poznajemy po ludzku, nie jest pełnym obrazem rzeczywistości. Dlatego przez objawienie Bóg staje się nam dostępny, a my stajemy się wtedy zdolni do przyjęcia Jego Słowa i tym samym do przyjęcia Jego prawdy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Bóg objawiał się w słowach i dziełach w długich dziejach przyjaźni z człowiekiem, której szczytem było wcielenie Syna Bożego. Wiara stanowi fundament naszego życia nadprzyrodzonego. Słabość wiary pociąga za sobą trudności w rozumieniu życia nadprzyrodzonego, oddala od Boga. Dlatego Bóg wspiera każdego z nas i składa ludzkości obietnicę niezniszczalnej, wiecznej miłości.

Wierzyć po chrześcijańsku to znaczy zawierzyć głębokiemu sensowi, który wspiera grzesznego człowieka i grzeszny świat, którego nie możemy sami sobie nadać, ale jedynie otrzymać w darze. Ową wyzwalającą pewność wiary, uzyskuje się tylko wtedy, kiedy człowiek z wolnej woli cały powierza się Bogu „pełnią uległości rozumu i woli wobec Boga objawiającego i dobrowolnie uznając objawienie przez Niego dane” („Dei Verbum”, 5). Poznanie objawienia Bożego oparte na wierze, łączy się z przyjęciem Bożego planu zbawienia i uczestnictwie w nim. Przez wiarę stale umacnianą i pogłębianą wchodzimy w życie Jezusa Chrystusa i tym samym Bóg rodzi w nas własne swoje życie.

Dzięki wierze może się dokonać w nas całkowite przeobrażenie dotychczasowego sposobu myślenia, widzenia, odczuwania i przeżywania. Interpretacja świata w świetle Bożej łaski i owa transformacja to wynik nabycia zdolności przyjęcia Boga żywego. Wiara jest zatem darem nadprzyrodzonym, dla przyjęcia którego „potrzebna jest uprzedzająca i wspomagająca łaska Boga oraz wewnętrzna pomoc Ducha Świętego…” („Dei Verbum”, 5). Zawierzenie Panu Bogu nie stoi w sprzeczności z darami wolności i rozumu, jakimi zostaliśmy obdarzeni przez Stwórcę. Przeciwnie, umiejętne skorzystanie z tych przymiotów umożliwia człowiekowi wyjście poza czysto ludzkie pewniki i schematy myślowe, co skutkuje przyjęciem szerszego horyzontu widzenia świata. Wiara wówczas staje się aktem, dzięki któremu wszystkie nasze osądy, pragnienia i oczekiwania stają się opromienione światłem Bożym, „a serce poddaje się kształtowaniu przez łaskę, która przemienia...” („Porta fidei”, 1). Moc wiary uzdalnia do rozpoznania pozorów, dostrzegania ponad przyczynami wtórnymi przyczyn pierwotnych i pozwala zobaczyć, że to, co dzieje się wokół, nie dzieje się wyłącznie z mocy człowieka. Wiara umożliwia odkrywanie we wszelkim stworzeniu śladów działania Boga, dostrzegania Go w zjawiskach i zdarzeniach, ponieważ On jest stale obecny w sferze ziemskiej rzeczywistości. Bóg jest zawsze blisko człowieka, pośród jego trudności, problemów, w ciemnych momentach życia - słucha, odpowiada i wybawia na swój sposób. Ale trzeba umieć rozpoznać Jego obecność i zaakceptować Jego drogi, a nie jest to możliwe bez ustawicznego doskonalenia wiary w sferze indywidualnej oraz wspólnotowej.

Rok Wiary to czas odnowienia ufności pokładanej w Bogu i oddania się całkowicie w Jego ręce oraz chodzenia zawsze Jego ścieżkami. Nasza epoka potrzebuje chrześcijan, którzy dają się porwać mocy Ewangelii, którzy staną się dla innych otwartą księgą, opowiadającą o doświadczeniu nowego życia w Duchu Świętym.

2013-02-15 15:06

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Będziesz się bał Pana, Boga swego

Niedziela Ogólnopolska 44/2024, str. 20

[ TEMATY ]

wiara

Bóg

Adobe Stock

„Będziesz się bał Pana, Boga swego” – werset ten jest integralną częścią szerszej teologii Przymierza obecnej w Księdze Powtórzonego Prawa oraz w całym Starym Testamencie, gdzie relacja między Bogiem a Izraelem jest ujęta w kategoriach lojalności, zaufania i przestrzegania Jego prawa.

Pierwsze czytanie zaczerpnięte z Księgi Powtórzonego Prawa to fragment mowy Mojżesza skierowanej do Izraelitów, w której przekazuje on najistotniejsze elementy religijnej tożsamości Izraela. Zawarte jest w niej także nawiązanie do Dekalogu jako kulminacyjnego momentu przekazu wiary w jednego Boga. Logika Dziesięciu przykazań nie ogranicza się jedynie do suchego przepisu, ale stanowi też zachętę do praktykowania autentycznej miłości Boga. Zwraca na to uwagę dzisiejsze pierwsze czytanie, wskazując na zasadnicze komponenty prawdziwej wiary: bojaźń Bożą, postawę zaufania i posłuszeństwa oraz stanowiącą ich ukoronowanie miłość.
CZYTAJ DALEJ

Radość, która wybija się ponad fiolet. Co powinniśmy wiedzieć o Niedzieli Gaudete?

2025-12-13 20:25

[ TEMATY ]

Niedziela Gaudete

Karol Porwich/Niedziela

W Adwencie jest taki moment, który – niczym pierwsze różowe światło na porannym niebie – przerywa ciszę oczekiwania i zapowiada coś nowego. Trzecia niedziela - nazywana Niedzielą Gaudete - wprowadza w liturgię ton radości, jednocześnie nie odbierając jej powagi. – „Gaudete” to wezwanie „Radujcie się!”. To pierwsze słowo antyfony, która otwiera liturgię tego dnia. Nie przypadkiem Kościół zaczyna właśnie tak: „z radością, która ma płynąć z bliskości Pana” – mówi liturgista, ks. dr Ryszard Kilanowicz.

W trzecią niedzielę Adwentu radość ma swój wyraźny znak – kolor różowy. To – obok Niedzieli Laetare w Wielkim Poście – jedyne momenty w roku liturgicznym, gdy kapłani mogą założyć ornaty właśnie w tym odcieniu. – Różowy to blednący fiolet. Jak niebo o świcie – jeszcze nie pełnia światła, ale już jego zapowiedź, jeszcze nie dzień, ale już nie noc – mówi ks. dr Ryszard Kilanowicz.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV z okazji jubileuszu więźniów: ważne, aby nikt nie zginął

2025-12-14 12:19

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Ważne jest aby nikt nie zginął (por. J 6, 39) i aby wszyscy zostali zbawieni - powiedział Ojciec Święty w homilii podczas Eucharystii wieńczącej jubileusz więźniów.

Papież zwrócił uwagę na sens Jubileuszu nadziei przeżywanego w III Niedzielę Adwentu (Gaudete), szczególnie w odniesieniu do świata więziennictwa - osób pozbawionych wolności oraz tych, którzy im towarzyszą. Wskazał, iż radość Adwentu wypływa z ufności, że możliwa jest przemiana, nowe życie i lepsza przyszłość.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję