Reklama

Turystyka

Żłóbek na Placu św. Piotra w Rzymie w scenerii Matery, „Włoskiej Jerozolimy”

Niedziela Ogólnopolska 1/2013, str. 12

[ TEMATY ]

turystyka

szopka

Włodzimierz Rędzioch

Włoska Matera

Włoska Matera

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzięki świadectwu Józefa Flawiusza wiemy, jak wyglądała Jerozolima dwa tysiące lat temu, tzn. w czasach Jezusa. Miasto opisane przez żydowskigo historyka bardzo przypomina Materę - prowincjonalne miasteczko na południu Włoch w administracyjnym regionie Bazylikata (w starożytności krainę tę nazywano Lukania), z charakterystycznymi dzielnicami białych domów (tzw. Sassi), wzniesionych amfiteatralnie na stokach głębokiego wąwozu. Krajobraz wokół Matery do złudzenia przypomina krajobraz jerozolimski - takie samo jest światło, takie same są wapienne skały, a nawet topografia terenu. Gdy w 1964 r. reżyser Pier Paolo Pasolini postanowił nakręcić film na podstawie Ewangelii wg św. Mateusza, na scenerię filmu wybrał właśnie Materę. Podobnie uczynili inni reżyserzy - wśród nich Mel Gibson, który w historycznym centrum Matery spędził kilka miesięcy, kręcąc film „Pasja”. Światowy sukces tego dzieła sprawił, że zaułki włoskiego miasta zaczęto utożsamiać ze starożytną Jerozolimą.

Reklama

W tym roku żłóbek, który w okresie bożonarodzeniowym zdobi Plac św. Piotra, pochodzi właśnie z Lukanii i jest darem władz regionu Bazylikata dla Benedykta XVI. Wykonał go, z pomocą pracowników watykańskich, miejscowy artysta Francesco Artese, który jest autorem wielu żłóbków w prestiżowych miejscach kultu (żłóbek jego autorstwa wystawiano również w Polsce, w Muzeum w Lublinie). Dla Watykanu Artese zaprojektował monumentalny żłóbek w scenerii dzielnicy „Sassi”, a wśród białych domków Matery można rozpoznać słynne kościoły regionu. Na dole po prawej stronie znajduje się kościół św. Mikołaja Greków i wnętrze wykutego w skale kościoła św. Augustyna - w Materze i jej okolicach znajduje się 155 tego rodzaju podziemnych kościołów, krypt i eremów, których historia związana jest z działalnością średniowiecznych mnichów pracujących na roli. W górnej części inscenizacji widoczna jest fasada kościoła św. Jana Chrzciciela. W tej scenerii artysta umieścił ponad 100 figur - na pierwszym planie są 32-centymetrowe figury, te drugoplanowe są 26-centymetrowe. Żłóbek znajduje się na podeście o wymiarach 11 x 13 m, tzn. zajmuje ok. 150 m2, a ma od 6 do 8 m wysokości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Całość okrywa płótno z reprodukcjami fresków z IX wieku z wykutej w skale krypty Grzechu Pierworodnego („la cripta del Peccato Originale”), znajdującej się kilka kilometrów od Matery; ze względu na wielką wartość artystyczną fresków zwana jest ona Kaplicą Sykstyńską wczesnego średniowiecza.

Oświetlenie żłóbka przygotował scenograf Mario Carlo Garrambone, który zastosował środki techniczne używane w kinematografii.

2013-01-02 11:57

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wakacje pod gruszą

Niedziela toruńska 32/2020, str. IV

[ TEMATY ]

turystyka

wakacje

Archiwum Małgorzaty Borkowskiej

Każdy może nauczyć się kaligrafii

Każdy może nauczyć się kaligrafii

„Wśród fali łąk szumiących, wśród kwiatów powodzi…”. Stepy akermańskie? Nie, tak są położone dwie wioski tuż za Toruniem. Wystarczy rower, dobry humor i wolny weekend. Grębocin i Wielka Nieszawka zapraszają do obejrzenia swoich skarbów.

Oprócz pięknej przyrody w wioskach znajdują się muzea, do których chętnie przyjeżdżają całe rodziny. Dlaczego? Zaraz o tym opowiemy.
CZYTAJ DALEJ

Rzym: Włosi poruszeni historią Ulmów

2025-01-29 18:10

[ TEMATY ]

Ulmowie

Vatican News

Przykład polskiej, błogosławionej Rodziny Ulmów dowodzi, że istnieje miłość, która nie stawia żadnych warunków, która wykracza poza ludzką logikę. Tę historię trzeba opowiadać we Włoszech - mówili 28 stycznia wieczorem uczestnicy spotkania w Rzymie na temat książki „Zabili nawet dzieci”. Historia z czasów II wojny światowej, o której opowiedzieli autorzy książki ks. Paweł Rytel-Andrianik i Manuela Tulli, wstrząsnęła publicznością w Wiecznym Mieście.

CZYTAJ DALEJ

Prof. Chodak: Kościół powinien się włączyć w opracowanie zasad dotyczących sztucznej inteligencji

2025-01-30 12:33

[ TEMATY ]

Politechnika Wrocławska

Kościół Katolicki

prof. Grzegorz Chodak

Adobe Stock

Czy Kościół włączy się w opracowanie zasad dotyczących sztucznej inteligencji?

Czy Kościół włączy się w opracowanie zasad dotyczących sztucznej inteligencji?

Kościół powinien się włączyć w opracowanie zasad funkcjonowania sztucznej inteligencji, które będą chronić człowieka. AI może być przydatna np. w prowadzeniu kancelarii parafialnej, ale używanie jej do pisania homilii czy komentarzy do Pisma Świętego uważam za bardzo problematyczne i nie mające nic wspólnego z działaniem Ducha Świętego - mówi w rozmowie z KAI prof. Grzegorz Chodak z Katedry Sztucznej Inteligencji Politechniki Wrocławskiej. Naukowiec komentuje też w rozmowie treść watykańskiej noty „Antiqua et Nova” na temat sztucznej inteligencji.

We wtorek 28 stycznia opublikowana została nota „Antiqua et Nova”, przygotowana wspólnie przez watykańskie Dykasterie - Nauki Wiary oraz ds. Kultury i Edukacji. Dokument został zatwierdzony przez papieża Franciszka. Jest skierowany do rodziców, nauczycieli, kapłanów, biskupów i wszystkich powołanych do wychowania i przekazywania wiary, a także do tych, którzy uznają konieczność rozwoju naukowego i technologicznego „w służbie osoby i dobra wspólnego”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję