Reklama

Wenecja, jakiej nie znacie

Plac św. Marka, Pałac Dożów, Canale Grande - to klasyczne punkty wycieczek po Wenecji. Dziś chciałabym zabrać państwa do miejsc mniej uczęszczanych: na dalej położone wyspy weneckiej laguny

Niedziela legnicka 33/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas tej wycieczki najłatwiej będzie przemieszczać się tramwajami wodnymi. Wieloprzejazdowy, ważny przez dwanaście godzin bilet, kosztuje 14 euro.
W ten sposób można odwiedzić zarówno przemysłowe zakątki laguny, jak też miejsca historyczne.

Stolica kryształowych luster

Położona na północ od zabytkowej Wenecji, na pięciu wyspach, Murano jest znana jako ośrodek przemysłu szklarskiego. Rozwija się on tu od XIII wieku, kiedy to wszystkie piece szklarskie z Wenecji przeniesiono dla bezpieczeństwa (chciano w ten sposób zapobiec groźbie pożarów) na wysepkę Murano. Tu wyprodukowano pierwsze na świecie całkowicie bezbarwne szkło tzw. cristallo. Stąd pochodzą słynne, weneckie lustra. Tu powstały żyrandole, które wiszą w Gabinecie Owalnym Białego Domu...
Wzdłuż Fondamenta dei vetrai, jednej z centralnych ulic, w licznych sklepach możemy oglądać kryształy, biżuterię i pamiątki z kolorowego szkła.
Historię rozwoju sztuki szklarskiej na wyspie poznamy, odwiedzając Muzeum Szkła, gdzie znajdują się m.in. renesansowe wyroby z emaliowanego szkła i secesyjne naczynia. Jako jeden z najbardziej wartościowych eksponatów przewodniki wymieniają kielich ślubny rodu Barovierów, pochodzący z XV wieku, z alegorycznymi wyobrażeniami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Sakralne Murano

Reklama

Zanim Napoleon I zajął Wenecję, w Murano istniało siedemnaście kościołów. Obecnie czynne są dwa. Przy Fondamenta dei vetrai znajduje się dominikański, gotycki kościół z renesansowym portalem - San Pietro Martire. W jego wnętrzu uwagę przykuwa nastawa ołtarzowa twórcy weneckiej szkoły kolorystycznej - Giovanni Belliniego (1430-1516) - „Madonna ze świętymi i dożą Agostino Barbarigo”. Podziwiać tu można także obrazy głównych przedstawicieli szkoły weneckiej XVI wieku: Jacopo Tintoretta (1518-1594) i Paolo Veronesego (1528-1588).
Przy kościele znajduje się muzeum parafialne, w którym umieszczono relikwiarze, kielichy, rzeźby i szaty liturgiczne z XII-XIX wieku. Droga do muzeum prowadzi przez zakrystię, z interesującymi drewnianymi stallami.
Druga świątynia na Murano - wzniesiona w stylu wenecko-bizantyjskim - znajduje się nieopodal Muzeum Szkła. Kościół Santi Maria e Donato, powstał w VII wieku, a przebudowany został w XII wieku. Z gotyckim sklepieniem w kształcie odwróconego kadłuba statku, z kolumnami i kapitelami, zachwyca umieszczoną w absydzie mozaiką z XII wieku, przedstawiającą Matkę Bożą, oraz freskami z XV wieku z czterema ewangelistami.

Centrum koronkarstwa

Tak jak wzdłuż głównej ulicy na Murano przeważają sklepy ze szkłem, tak na Burano - oddalonej o 7 km od Wenecji wyspie - sklepy koronczarskie. Wyspa, która do dziś zachowała klimat osady rybackiej, słynie z małych rybackich domów, z których każdy jest pomalowany na inny, wyrazisty kolor (miało to ułatwić rybakom znalezienie podczas mgły drogi do domu) i z koronek. Burano stało się stolicą włoskiego koronkarstwa w XVI wieku. W 1872 r. na wyspie powstała koronkarska szkoła. Dziś wspaniałą kolekcję sześćdziesięciu ośmiu tysięcy wzorów można oglądać w tutejszym Muzeum Koronek. W jego pobliżu znajduje się kościół San Martino z „Ukrzyżowaniem” Tiepola i „Adoracją pasterzy” Francesca Fontebasso.

Wyspa zmarłych

Reklama

Na północ od Wenecji znajduje się osobliwe miejsce - wyspa św. Michała, będąca ogromnym cmentarzem. Można się na nią dostać linią 41.
Wyspę łatwo poznać z daleka - przez rosnące na niej dostojne cyprysy oraz wysokie cmentarne mury z różowej cegły.
Nekropolia powstała na rozkaz Napoleona I, który zarządził, by zaprzestano pochówków na przykościelnych cmentarzach.
Tuż obok przystanku tramwajowego wznosi się obłożony renesansowy kościół San Michele in Isola, zaprojektowany przez Maura Coducciego w 1469 r. To pierwsza budowla, w której odporny na działanie wody biały kamień istryjskim, użyto obłożono budowlę. Do tej pory służył on jedynie na poziomie gruntu - by zabezpieczać przed wilgocią. Od tego momentu stał się budulcem znajdującym bardzo często zastosowanie przy budowie większości weneckich gmachów. Tuż obok kościoła znajduje się gotycka kaplica przykryta kopułą, a krużganki prowadzą na rozległy cmentarz.
Na wyspie znajdują się rodzinne mauzolea, grobowce rodzin dożów, pomniki nagrobne artystów (m.in. amerykańskiego poety Ezra Pounda - w kwaterze XV, kompozytora Igora Strawińskiego, czy założyciela Les Ballets Russes Siergieja Diagilewa - w kwaterze XIV), arystokratów, dyplomatów i osób niezamożnych (szczątki tych ostatnich po dziesięciu latach są przenoszone do ossuarium). Obok siebie współistnieją tu artyzm i kicz.
W tutejszym klasztorze mieszkają franciszkanie.

Kolebka cywilizacji

Kolejna wyspa, usytuowana na północ od zabytkowej Wenecji, Torcello - była niegdyś najstarszym ośrodkiem cywilizacji weneckiej. Obecnie zamieszkuje ją zaledwie kilkadziesiąt osób.
Powstałe na początku V wieku, swoją potęgę budowało na handlu z Bizancjum oraz produkcji soli pozyskiwanej z salin. Od VII wieku było siedzibą biskupa. Większość mieszkańców przeniosła się na pobliskie wyspy, gdy stopniowe osuszanie się terenów laguny uczyniło z okolic niedostępne bagno.
Na wyspie znajduje się kościół katedralny Santa Maria Assunta (ufundowany w VII wieku, przebudowywany od X do XII wieku). Interesujący pod względem architektonicznym, może poszczycić się imponującą mozaiką przedstawiającą Bożą Rodzicielkę (w absydzie) oraz apoteozą Chrystusa i sądu ostatecznego (z XI-XIII wieku).
Niedaleko katedry stoi kościół Santa Fosca - niewielka świątynia, wzniesiona na planie krzyża, z wydłużonym, trójnawowym prezbiterium, zamkniętym trzema absydami. Jego bryła jest opięta wielobocznym arkadowym „obejściem”.
Pozostałe budowle Torcello zostały rozebrane przez Wenecjan, którzy wykorzystali materiał do wznoszenia innych budowli.

Malownicza wyspa

Na malutką wysepkę, którą według legendy odwiedził św. Franciszek wracając z Ziemi Świętej, można dopłynąć jedynie łodzią (nie jeżdżą tutaj tramwaje wodne). San Francesco del Deserto, bo taką nawę nosi to miejsce, jest zamieszkiwane przez franciszkanów od XIII wieku. Kościół, wzniesiony tu w XV wieku, uległ częściowemu zniszczeniu podczas najazdu Napoleona I. Zakonnicy odbudowali go w drugiej połowie XIX wieku. Ze względu na przyrodę San Francesco del Deserto bywa uznawana za najpiękniejszą z wysp laguny.

Podczas pisania korzystałam z książek „Wenecja” z serii „Miasta marzeń”, Warszawa 2009; „Włochy północne”, przewodnik Pascala, Bielsko-Biała 2005; www.wenecja24.info

Laguna (czyli część morza odcięta od morza otwartego) wenecka - położona w północno-wschodniej części Włoch, między lądem stałym a Adriatykiem, o długości 52 km i szerokości 8-14 km. Połowę jej powierzchni stanowi laguna żywa, czyli otwarta na działanie przypływów i odpływów morza, powodujących normalną cyrkulację wody. Drugą połowę - laguna martwa, składająca się z niewielkich wysp, łach i mielizn, do których nie docierają przypływy morskie.
Mierzeje: Lido i Pellestrina, znajdujące się od strony otwartego morza, pełnią funkcję naturalnej ochrony Wenecji przed gwałtownymi przypływami.
Ogromną rolę w utrzymaniu obecnego stanu terenu odgrywają wybudowane przez ludzi kanały, które kierują bieg wody bardziej na południe lub na północ. W ten sposób zapobiega się wypełnieniu kanałów żeglownych mułem i przekształcenia całej laguny w grzęzawisko.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

29. Kapituła Generalna Towarzystwa Świętego Franciszka Salezego wybrała nowego Przełożonego Generalnego

2025-03-25 16:48

[ TEMATY ]

wybory

salezjanie

Przełożony Generalny

Włodzimierz Rędzioch

Jak podaje Agenzia Info Salesiana, 11. następcą księdza Bosko został ks. Fabio Attarda.

Inspektorzy i delegaci, zgromadzeni w Domu Macierzystym w Valdocco w Turynie, po intensywnej drodze synodalnego rozeznania, wybrali na Przełożonego Generalnego księdza Fabio Attarda, który w pełni uosabia współczesną tożsamość salezjańską.
CZYTAJ DALEJ

Zwiastowanie Pańskie

Niedziela Ogólnopolska 14/2002

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi. Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia. Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego. Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne, podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga. Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle, przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena Zwiastowania (IV wiek). W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto, Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio. Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku. Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia. Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju, czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej, wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm. Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach, gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje świata.
CZYTAJ DALEJ

Radio Jasna Góra ma już 30 lat

2025-03-25 11:52

[ TEMATY ]

rocznica

Radio Jasna Góra

30 lat

radiojasnagora.pl

Radio Jasna Góra ma już 30 lat

Radio Jasna Góra ma już 30 lat

Radio to fale, które nadawane przez jednych odbierają drudzy. Radio to dźwięk. Radio to ludzie. Radio odbiera się uchem, ale nadaje sercem. Dziś przypada 30. rocznica powstania Radia Jasna Góra. Na przestrzeni trzech dekad rozgłośnia szerzy kult Matki Bożej wśród tęskniących za Nią słuchaczy.

Na co dzień pracownicy Radia Jasna Góra dbają o to, by w sposób rzetelny przekazywać bieżące informacje. By ich praca przyczyniała się do szerzenia kultu Matki Bożej, nie gorszyła, wręcz przeciwnie - przyciągała ludzi do wiary. Dbają o to, by prezentowane przez nich treści nie były „kościółkowe”, ale ludzkie, bliskie człowiekowi, jednocześnie pomagające jednak słuchaczowi wzrastać duchowo.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję