Reklama

Rok liturgiczny

Jaka powinna być nasza sprawiedliwość według Jezusa?

Ewangelia: Mt 5, 17-37

[ TEMATY ]

rozważanie Słowa Bożego

S. Amata CSFN

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. Słowo wstępu

Sprawiedliwość jest cechą Boga. Człowiek sprawiedliwy w Biblii to ten, który postępuje zgodnie z wolą Bożą.

2. Słowa klucze

Jezus powiedział do swoich uczniów: „Jeśli wasza sprawiedliwość nie będzie większa niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów, nie wejdziecie do królestwa niebieskiego”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Uczeni w Piśmie byli znawcami Prawa spisanego i przekazywanego ustnie. Faryzeusze, jako grupa religijna, bardzo skrupulatnie przestrzegali zaleceń Tory i tradycji starszych, która zawierała wiele drobiazgowych nakazów. Uznawano ich za elitę i specjalistów od Prawa Bożego. Jezus mówi zaś, że sprawiedliwość Jego uczniów ma być większa. To oznacza, że nie powinniśmy chlubić się z powodu naszych uczynków religijnych. Nie chodzi o skrupulatność w wypełnianiu Prawa, ale o czyste i prawe serce.

Reklama

Dlatego, tłumacząc dalej przykazania Boże, Jezus podkreśla, że trzeba dbać o swoje serce i myśli. Wtedy także czyny będą sprawiedliwe.

„Słyszeliście, że powiedziano przodkom: „Nie zabijaj”; [..] A Ja wam powiadam: Każdy, kto się gniewa na swego brata, podlega sądowi.

„Słyszeliście, że powiedziano: „Nie cudzołóż”. A Ja wam powiadam: Każdy, kto pożądliwie patrzy na kobietę, już się w swoim sercu dopuścił z nią cudzołóstwa”.

Niech wasza mowa będzie: Tak, tak; nie, nie. A co nadto jest, od Złego pochodzi.

W czasach Jezusa ważkim problemem było nadmierne używanie przysięgi. Przysięgano między innym na Imię Boże albo na przedmioty związane ze Świątynią. Złamanie przysięgi było więc też znieważeniem Imienia Bożego. Jezus mówi, że mowa, ma być „tak, tak; nie, nie”. Chodzi o szczerość serca i intencji. Jeśli jesteśmy prawdomówni, nie ma przecież potrzeby używania przysięgi.

3. Dziś

Św. Paweł, który sam był faryzeuszem, mówi nam, jak osiągnąć „większą sprawiedliwość”. W liście do Filipian pisze: „bylebym pozyskał Chrystusa i znalazł się w Nim – nie mając mojej sprawiedliwości, pochodzącej z Prawa, lecz Bożą sprawiedliwość, otrzymaną przez wiarę w Chrystusa, sprawiedliwość pochodzącą od Boga, opartą na wierze”. Jak dbam o czystość i prawość swego serca? Czy jestem prawdomówny?

2023-02-11 20:53

Ocena: +27 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jezus został wzięty do nieba i zasiadł po prawicy Boga

2024-05-07 08:46

Niedziela Ogólnopolska 19/2024, str. 19

[ TEMATY ]

Ewangelia

rozważanie Słowa Bożego

Gebhard Fugel, "Wiebowstąpienie Chrystusa"/commons.wikimedia.org

Słowa Ewangelii według św. Marka Mk 16, 15-20

Jezus, ukazawszy się Jedenastu, powiedział do nich: „Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu! Kto uwierzy i przyjmie chrzest, będzie zbawiony; a kto nie uwierzy, będzie potępiony. Te zaś znaki towarzyszyć będą tym, którzy uwierzą: w imię moje złe duchy będą wyrzucać, nowymi językami mówić będą; węże brać będą do rąk, i jeśliby co zatrutego wypili, nie będzie im szkodzić. Na chorych ręce kłaść będą, a ci odzyskają zdrowie”.
Po rozmowie z nimi Pan Jezus został wzięty do nieba i zasiadł po prawicy Boga. Oni zaś poszli i głosili Ewangelię wszędzie, a Pan współdziałał z nimi i potwierdzał naukę znakami, które jej towarzyszyły.
Oto słowo Pańskie.

CZYTAJ DALEJ

Twórca pierwszej reguły

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 20

[ TEMATY ]

Św. Pachomiusz Starszy

commons.wikimedia.org

Św. Pachomiusz Starszy

Św. Pachomiusz Starszy

Ojciec Pustyni, ojciec monastycyzmu.

Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.

CZYTAJ DALEJ

Ogrody Libanu w Łodzi

2024-05-10 08:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archiwum prywatne

W najbliższą sobotę, 11 maja, o godz. 17:00, w klubokawiarni Fratelli Tutti w Łodzi przy ul. Piramowicza 13, odbędzie się wernisaż wystawy "Ogrody Libanu - woda, źródło, życie".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję