Reklama

Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan

„Więcej nas łączy niż dzieli”

W niedzielę 23 stycznia, w szósty dzień obchodów tegorocznego Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, przedstawiciele wspólnoty ewangelickiej, starokatolickiej mariawitów i prawosławnej wraz ze wspólnotą katolickiej parafii św. Jana Chrzciciela, pracownikami płockiej Kurii i profesorami Seminarium uczestniczyli we Mszy św., sprawowanej w świętojańskim kościele pod przewodnictwem bp. Romana. Główną intencją modlitwy w tej Eucharystii był powrót do jedności wszystkich chrześcijan.

Niedziela płocka 7/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O tym, że więcej nas jednak łączy niż dzieli wspomniał na początku tej Liturgii ks. prof. Henryk Seweryniak. „Spotykamy się w tym świętojańskim kościele: zarówno katolicy, jak i ewangelicy, prawosławni i mariawici, aby dać świadectwo, że jest jedna wiara, jeden chrzest i jeden Chrystus, który, jak mówi hasło tegorocznego Tygodnia Modlitw, jest jedynym fundamentem” - podkreślił ks. Seweryniak.
„Fakt, że nie wszyscy jeszcze są dziś zwolennikami ekumenii, bo zastanawiają się, czy z perspektywy ich wspólnot to się opłaca” - stwierdził już na początku swojej homilii ks. Roman Pracki, proboszcz parafii ewangelickiej. Jednak, jak dodał, takie myślenie bliższe jest raczej ekonomii niż ekumenii. „Nasze Kościoły «pokłóciły się» blisko 500 lat temu - mówił. - Spór szedł o to, czy zbawienie osiąga się poprzez wiarę, czy uczynki. Teraz jesteśmy na drodze zjednoczenia, lecz pozostają pewne niepokoje. Być może zastanawiamy się, czy mniejszość religijna, jak np. ewangelicy, nie zostanie wchłonięta przez większe społeczności, jak katolicka czy prawosławna; jednak, znów jest to myślenie bardziej ekonomiczne, niż ekumeniczne. Ekumenia nie dba bowiem o liczby” - mówił duchowny ewangelicki.
Ks. Roman Pracki podkreślił, że dzięki odważnym ludziom ekumenii wieku XX i XXI jesteśmy świadkami bezprecedensowego jednoczenia się, przełamywania barier. Przypomniał o najnowszych dokonaniach na tej drodze, przede wszystkim o podpisanej przez stronę katolicką i ewangelicką wspólnej deklaracji o nauce o usprawiedliwieniu, a także uzgodnieniu, dotyczącym sakramentu chrztu św., podpisanym przez wszystkie Kościoły należące do Polskiej Rady Ekumenicznej i Kościół katolicki.
Duchowny ewangelicki wspomniał także o samym znaczeniu i pochodzeniu słowa ekumenia. Słowo to, pochodzące z j. greckiego (oikomenia) oznaczało pierwotnie cały świat cywilizacji greckiej, mówiący wspólną odmianą greki, zwaną „koine”. Wychodząc zatem od tego pierwotnego znaczenia słowa, ks. Pracki zauważył, że choć nie wszyscy stajemy w prezbiterium i zgłębiamy dokumenty teologiczne, to jednak wszyscy jesteśmy wezwani do ekumenii, bo ona obejmuje wszystkich ludzi - podobnie, jak Boży plan zbawienia, bo z kolei „oikoumene” oznacza ekonomię zbawienia.
Na zakończenie Mszy św. przewodniczący jej bp Roman Marcinkowski powiedział m.in.: „Ani biskup, ani duchowny ewangelicki, prawosławny czy starokatolicki mariawitów nie może powiedzieć: to jest mój Kościół. To Chrystus zbudował Kościół. On jest jego jedynym fundamentem. My zaś na równi tworzymy samą budowlę”.
Szczególnym znakiem tej jedności i równości w czasie Eucharystii było wspólne błogosławieństwo duchownych poszczególnych płockich wspólnot chrześcijańskich, udzielone uczestnikom.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

French Open - Świątek: mam nadzieję, że kibice będą traktowali mnie jak człowieka

2024-05-30 09:31

[ TEMATY ]

Iga Świątek

PAP/EPA/TERESA SUAREZ

Iga Świątek po wygranej z Naomi Osaką w 2. rundzie French Open zwróciła się do publiczności, aby w stosownych momentach zachowywała ciszę. "Nie wiem, czy dobrze zrobiłam. Mam nadzieję, że kibice będą traktowali mnie jak człowieka" - przyznała później polska tenisistka.

Świątek pokonała Osakę po zaciętym, blisko trzygodzinnym boju, w którym musiała bronić piłkę meczową. Publiczność wyjątkowo zirytowała ją w końcówce, gdy w trakcie wymiany, przed jej zagraniem, ktoś krzyknął. Polka następnie nie trafiła w kort.

CZYTAJ DALEJ

Boże Ciało - uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa

[ TEMATY ]

Boże Ciało

Bożena Sztajner

Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, Boże Ciało jest jednym z głównych świąt obchodzonych w Kościele katolickim. Choć świadomość niezwykłego cudu przemiany konsekrowanego chleba i wina w rzeczywiste Ciało i Krew Chrystusa towarzyszyła wiernym od początku chrześcijaństwa, jednak trzeba było czekać aż dziesięć stuleci zanim zewnętrzne przejawy tego kultu powstały i zadomowiły się w Kościele katolickim.

Początek tradycji obchodzenia święta Bożego Ciała sięga XIII wieku. U progu tego stulecia – na Soborze Laterańskim IV (1215) - w Kościele katolickim przyjęto dogmat o transsubstancjacji, czyli przemianie substancji chleba i wina, w ciało i krew Chrystusa z zachowaniem ich naturalnych przypadłości takich jak smak, wygląd, forma itp. Wiązało się to z coraz mocniejszymi wpływami filozofii greckiej oraz tradycji scholastycznej w teologii Kościoła zachodniego.

CZYTAJ DALEJ

Biskupi na Boże Ciało: wartość Eucharystii, jedność, prawo do publicznego wyrażania wiary

2024-05-30 21:50

[ TEMATY ]

Boże Ciało

Karol Porwich / Niedziela

Znaczenie Eucharystii, uczestnictwo we Mszy świętej, świadectwo wiary, konieczność ewangelizacji, ale także kwestie społeczne takie jak prawo do publicznego wyznawania wiary, miejsce symboli religijnych w przestrzeni publicznej, religia w szkołach czy aborcja były tematem kazań polskich biskupów na uroczystość Bożego Ciała.

Znaczenie Eucharystii

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję