Reklama

Kościół

Ogólnopolskie Sympozjum Mariologiczne 10 lutego 2024 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W dniach od 6 kwietnia 2024 r. do 2 maja 2025 r. w archidiecezji częstochowskiej będzie trwała II peregrynacja Obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej. W ramach przygotowań do tego wydarzenia Polskie Towarzystwo Mariologiczne zaprasza na Ogólnopolskie Sympozjum Mariologiczne przed peregrynacją Obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej w archidiecezji częstochowskiej. Sympozjum odbędzie się 10 lutego (sobota) w auli Instytutu Wyższych Studiów Teologicznych w Częstochowie przy ul. św. Barbary 41.

Patronat honorowy nad tym wydarzeniem objęli: Papieska Międzynarodowa Akademia Maryjna w Rzymie oraz Arcybiskup Metropolita Częstochowski Wacław Depo. Patronat medialny: Tygodnik Katolicki Niedziela, portal niedziela.pl , Katolickie Radio Fiat, portal częstochowskie24.pl , Radio Jasna Góra oraz dwumiesięcznik Jasna Góra.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Program sympozjum

7.30 – Eucharystia w kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej na Jasnej Górze

Reklama

9.45-10 – powitanie uczestników – abp Wacław Depo

10-10.30 – Peregrynacja Obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej w diecezji częstochowskiej (1979-1980) – próba podsumowania – ks. dr Jacek Kapuściński (AACz, Częstochowa)

10.30-11 – Władze komunistyczne wobec peregrynacji Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej – ks. dr Paweł Kostrzewski (AKM, Częstochowa)

11-11.30 – Królowa pośród swego ludu. Profetyczny wymiar peregrynacji w wizji Prymasa Tysiąclecia – ks. prof. dr hab. Janusz Królikowski (UPJPII, Tarnów)

11.30-12 – przerwa na kawę

12-12.30 – Nawiedzenie Wizerunku Matki Bożej czasem nawrócenia i przemiany życia – ks. prof. dr hab. Marek Chmielewski (KUL, Lublin)

12.30-13 – Katolicki etos małżeństwa i rodziny – o. prof. dr hab. Kazimierz Lubowicki (PWT, Wrocław)

13-13.30 – Teologiczno-biblijne znaczenie „wzięcia Maryi do siebie” (J 19, 27b) – ks. dr Kamil Zadrożny (IWST, Częstochowa)

Podsumowanie i zakończenie sympozjum.

2024-01-23 14:19

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół wobec seksualności - sympozjum

[ TEMATY ]

sympozjum

renata/Foter/CC BY

W najbliższą sobotę 25 kwietnia na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie odbędzie się sympozjum naukowe zatytułowane „Zagubiona drachma. Kościół wobec seksualności”. Spotkanie rozpocznie Msza św. pod przewodnictwem kard. Kazimierza Nycza w kościele pokamedulskim przy ul. Dewajtis 3.

Wyjaśniając przyczyny podjęcia takiego tematu ks. prof. dr hab. Krzysztof Pawlina, rektor Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie zauważył, że choć od rewolucji seksualnej roku 1968 minęło niemal 50 lat, to wciąż doświadczamy jej skutków. „Zbudowana została mentalność wolności bez granic i hedonizmu, który dość dobrze funkcjonuje także dzisiaj” - powiedział rektor. Zatem celem naukowej refleksji będzie analiza aktualnego sposobu myślenia o człowieku i jego seksualności, którą niestety - powiedział ks. prof. Pawlina - oddziela się od miłości. Tymczasem na człowieka należy patrzeć jako na byt integralny.

CZYTAJ DALEJ

Boże Ciało i wianki

Niedziela łowicka 21/2005

www.swietarodzina.pila.pl

Boże Ciało, zwane od czasów Soboru Watykańskiego II Uroczystością Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, jest liturgicznym świętem wdzięczności za dar wiecznej obecności Jezusa na ziemi. Chrześcijanie od początków Kościoła zbierali się na łamaniu Chleba, sławiąc Boga ukrytego w ziemskim chlebie. Święto jest przedłużeniem Wielkiego Czwartku, czyli pamiątki ustanowienia Eucharystii. A z tego wynika, że uroczystość ta skryta jest w cieniu Golgoty, w misterium męki i śmierci Jezusa.

Historia święta Bożego Ciała sięga XIII wieku. W klasztorze w Mont Cornillon, w pobliżu Liege we Francji, przebywała zakonnica Julianna, która wielokrotnie miała wizję koła na wzór księżyca, a na nim widoczną plamę koloru czarnego. Nie rozumiała tego, więc zwróciła się do przełożonej. Gdy ta ją wyśmiała, Julianna zaczęła się modlić i pewnego razu usłyszała głos, oznajmiający, że czarny pas na tarczy księżyca oznacza brak osobnego święta ku czci Eucharystii, które ma umocnić wiarę, osłabioną przez różne herezje.
Władze kościelne sceptycznie odnosiły się do widzeń prostej Zakonnicy. Jednak kolejne niezwykłe wydarzenie dało im wiele do myślenia. W 1263 r. w Bolsenie, niedaleko Rzymu, kapłan odprawiający Mszę św. zaczął mieć wątpliwości, czy to możliwe, aby kruchy opłatek był Ciałem Pańskim. I oto, gdy nastąpił moment przełamania Hostii, zauważył, że sączy się z niej krew i spada na białe płótno korporału na ołtarzu. Papież Urban IV nie miał już wątpliwości, że to sam Bóg domaga się święta Eucharystii i rok po tym wydarzeniu wprowadził je w Rzymie, a papież Jan XXII (1334 r.) nakazał obchodzić je w całym Kościele. Do dziś korporał z plamami krwi znajduje się we wspaniałej katedrze w Orvieto, niedaleko Bolseny. Wybudowano ją specjalnie dla tej relikwii.
W Polsce po raz pierwszy święcono Boże Ciało w 1320 r., za biskupa Nankera, który przewodził diecezji krakowskiej. Nie było jednak jeszcze tak bogatych procesji, jak dziś. Dopiero wiek XVI przyniósł rozbudowane obchody święta Bożego Ciała, zwłaszcza w Krakowie, który był wówczas stolicą. Podczas procesji krakowskich prezentowały się proporce z orłami na szkarłacie, obecne było całe otoczenie dworu, szlachta, mieszczanie oraz prosty lud z podkrakowskich wsi.
W czasie procesji Bożego Ciała urządzano widowiska obrzędowe lub ściśle teatralne, aby przybliżyć ich uczestnikom różne aspekty obecności Eucharystii w życiu. Nasiliło się to zwłaszcza pod koniec XVI wieku, kiedy przechodzenie na protestantyzm znacznie się nasiliło i potrzebna była zachęta do oddania czci Eucharystii.
W okresie rozbiorów religijnemu charakterowi procesji Bożego Ciała przydano akcentów patriotycznych. Była to wówczas jedna z nielicznych okazji do zademonstrowania zaborcom żywej wiary. W procesjach niesiono prastare emblematy i proporce z polskimi godłami, świadczące o narodowej tożsamości.
Najpiękniej jednak Boże Ciało obchodzono na polskiej wsi, gdzie dekoracją są łąki, pola i zagajniki leśne. Procesje imponowały wspaniałością strojów asyst i wielką pobożnością prostego ludu, wyrażającego na swój sposób uwielbienie dla Eucharystii. Do dziś przetrwał zwyczaj zdobienia ołtarzy zielonymi drzewami brzóz i polnymi kwiatami. Kiedyś nawet drogi wyścielano tatarakiem. Do dziś bielanki sypią też przed kroczącym z monstrancją kapłanem kolorowe płatki róż i innych kwiatów.
Boże Ciało to również dzień święcenia wianków z wonnych ziół, młodych gałązek drzew i kwiatów polnych. Wieniec w starych pojęciach Słowian był godłem cnoty, symbolem dziewictwa i plonu. Wianki z ruty i kwiatów mogły nosić na głowach tylko dziewczęta.
Na wsiach wierzono, że poświęcone wianki, powieszone na ścianie chaty, odpędzają pioruny, chronią przed gradem, powodzią i ogniem. Dymem ze spalonych wianków okadzano krowy, wyganiane po raz pierwszy na pastwisko. Zioła z wianków stosowano też jako lekarstwo na różne choroby.
Gdzieniegdzie do poświęconych wianków dodawano paski papieru, z wypisanymi słowami czterech Ewangelii. Paski te zakopywano następnie w czterech rogach pola, dla zabezpieczenia przed wszelkim złem.
Dziś Boże Ciało to jedna z niewielu już okazji, aby przyodziać najpiękniejszy strój świąteczny - strój ludowy. W Łowickiem tego dnia robi się tęczowo od łowickich pasiaków. Kto wie, czy stroje ludowe zachowałyby się do dziś, gdyby nie możliwość ich zaprezentowania podczas uroczystości kościelnych. Chwała zatem i wielkie dzięki tym duszpasterzom, którzy kładą nacisk, aby asysty procesyjne występowały w regionalnych strojach. Dzięki temu procesje Bożego Ciała są jeszcze wspanialsze, okazalsze, barwniejsze. Ukazują różnorodność bogactwa sztuki ludowej i oby tak było jak najdłużej.
W ostatni czwartek oktawy Bożego Ciała, oprócz święcenia wianków z ziół i kwiatów, szczególnym ceremoniałem w naszych świątyniach jest błogosławieństwo małych dzieci. Kościoły wypełniają się najmłodszymi, często także niemowlętami, by i na nich spłynęło błogosławieństwo Boże. Wszak sam Pan Jezus mówił: „Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie przeszkadzajcie im, do takich bowiem należy królestwo Boże. Zaprawdę, powiadam wam: Kto nie przyjmie królestwa Bożego jak dziecko, ten nie wejdzie do niego” (Mk 10, 13-15).

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas w Boże Ciało: Wierzę, że biała hostia to nie wigilijny opłatek, nie chips, ale jest tam Twoja Obecność

2024-05-30 11:09

PAP

Wierzę, że biała hostia to nie wigilijny opłatek, nie chips, ale jest tam Twoja Obecność ‒ mówił w Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa abp Adrian Galbas. Metropolita katowicki przewodniczył Mszy św. w katowickiej katedrze Chrystusa Króla. Po liturgii wziął udział w procesji teoforycznej ulicami Śródmieścia Katowic.

W homilii arcybiskup powiedział o Eucharystii jako sakramencie nowego przymierza. Jak zaznaczał, przymierze zawarte przez Boga z Mojżeszem było niewystarczające. Nowe przymierze zawarł Chrystus. W każdej mszy świętej to nowe przymierze jest uobecniane, a my - uczestnicząc w niej, mamy w nim udział. ‒ Bóg, w każdej mszy świętej się z nami sprzymierza, „przy-mierza” się do nas, do ludzi, i do każdego z osobna, zbliża się tak bardzo, że bardziej już nie można ‒ wyjaśniał. ‒ Ale przymierze nie może być przecież jednostronne. Ono potrzebuje wzajemności, potrzebuje naszej odpowiedzi. A tą jest wiara ‒ dodawał.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję