Reklama

Niedziela Rzeszowska

Zajaśnieje sprawiedliwość

„Sprawiedliwi z Markowej” – „Psalmy pokoju i dziękczynienia” to hasło tegorocznego Festiwalu Psalmów Dawidowych i koncertu na cześć Rodziny Ulmów, który odbył się 27 sierpnia br.

Niedziela rzeszowska 37/2023, str. I

[ TEMATY ]

Kolbuszowa

Tadeusz Poźniak

Festiwal Psalmów Dawidowych w Kolbuszowej

Festiwal Psalmów Dawidowych w Kolbuszowej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tłumy osób przyszły na stadion w Kolbuszowej, by posłuchać artystycznego wykonania psalmów. Wśród gości byli przedstawiciele duchowieństwa z bp. Kazimierzem Górnym i bp. Stanisławem Jamrozkiem, prezesem Fundacji SOAR, która była organizatorem festiwalu wraz z Akcją Katolicką i miejscową parafią. Obecni byli przedstawiciele władz samorządowych i instytucji, wśród nich kurator oświaty Małgorzata Rauch, która przekazała na ręce dyrektora festiwalu Bogdana Romaniuka list od Przemysława Czarnka, ministra edukacji i nauki.

Na scenie wystąpili znani wykonawcy muzyki chrześcijańskiej i żydowskiej. Byli to: Abraham Fried, Yaakov Lemmer, Minachem Bristovski, Piotr Rubik, Bartek Gliniak, Golec uOrkiestra, Michał Jurkiewicz, Andrzej Lampert, Maria Coman, Małgorzata Markiewicz, Barbara Giewont, Izabela Szafrańska, Grzegorz Kupczyk, Grzegorz Wilk. Artystom akompaniowali Polska Orkiestra Muzyki Filmowej i Zabrzański Chór Młodzieżowy Resonans con tutti im. N. G. Kroczka. Narratorami byli Symcha Keller i ks. Tomasz Ryczek. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Jurkiewicz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Miarą pełni człowieczeństwa do dziś pozostaje więź Polaków, którzy z narażeniem życia ratowali Żydów, często sąsiadów, a czasami zupełnie obcych ludzi. Nie wszyscy „Sprawiedliwi” przeżyli i nie wszyscy ratowani ocaleli, ale świadectwo tych, którzy zginęli, i tych, którzy przetrwali, warte jest upamiętnienia i uhonorowania. Także modlitwą i śpiewem.

Natomiast przed południem w Domu Wsparcia Rodziny przy kolegiacie Wszystkich Świętych w Kolbuszowej odbył się, po raz drugi, Kongres 966, który ma upowszechniać prawdę historyczną o chrześcijańskich początkach państwowości polskiej i przypominać dziesięcioro przykazań. W tym roku prelegentami byli: ks. prof. dr hab. Jarosław Popławski, KUL; dr hab. Barbara Strzałkowska, prof. UKSW; ks. prof. dr hab. Mariusz Rosik i ks. prof. dr hab. Paweł Bortkiewicz. Mszy św. przewodniczył i homilię wygłosił bp Jan Wątroba. Kongres zakończyła modlitwa psalmami o pokój prowadzona przez KSM Diecezji Rzeszowskiej pod kierunkiem ks. Tomasza Ryczka.

Józef i Wiktoria Ulmowie ukrywali w czasie wojny dwie żydowskie rodziny. W marcu 1944 r. wraz z szóstką swoich dzieci zostali zamordowani przez Niemców. Za swój heroizm w 1995 r. zostali uhonorowani tytułem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata, przyznawanym przez izraelski Instytut Yad Vashem. W 2016 r. w Markowej otwarto Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów. 10 września 2023 r. w Markowej odbędzie się beatyfikacja całej rodziny wraz z nienarodzonym, siódmym dzieckiem.

2023-09-05 14:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Festiwal w hołdzie muzykantom

Niedziela rzeszowska 25/2023, str. VI

[ TEMATY ]

Kolbuszowa

Jolanta Sredniawa

Kapela Marcinka

Kapela Marcinka

Festiwal Żywej Muzyki na Strun Dwanaście i Trzy Smyki „W hołdzie muzykantom” po raz 10. odbył się w niedzielę, 28 maja, w Kolbuszowej.

Pomysłem grania muzyki ludowej, w jak najprostszy sposób, zainspirował Miejski Dom w Kolbuszowej, „ostatni Mohikanin polskiego folkloru”, Władysław Pogoda – powiedział Wiesław Sitko, dyrektor.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas w Boże Ciało: Wierzę, że biała hostia to nie wigilijny opłatek, nie chips, ale jest tam Twoja Obecność

2024-05-30 11:09

PAP

Wierzę, że biała hostia to nie wigilijny opłatek, nie chips, ale jest tam Twoja Obecność ‒ mówił w Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa abp Adrian Galbas. Metropolita katowicki przewodniczył Mszy św. w katowickiej katedrze Chrystusa Króla. Po liturgii wziął udział w procesji teoforycznej ulicami Śródmieścia Katowic.

W homilii arcybiskup powiedział o Eucharystii jako sakramencie nowego przymierza. Jak zaznaczał, przymierze zawarte przez Boga z Mojżeszem było niewystarczające. Nowe przymierze zawarł Chrystus. W każdej mszy świętej to nowe przymierze jest uobecniane, a my - uczestnicząc w niej, mamy w nim udział. ‒ Bóg, w każdej mszy świętej się z nami sprzymierza, „przy-mierza” się do nas, do ludzi, i do każdego z osobna, zbliża się tak bardzo, że bardziej już nie można ‒ wyjaśniał. ‒ Ale przymierze nie może być przecież jednostronne. Ono potrzebuje wzajemności, potrzebuje naszej odpowiedzi. A tą jest wiara ‒ dodawał.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję