Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Motocyklowa ewangelizacja

Już po raz XV odbyła się Pielgrzymka Motocyklowa od Krzyża do Krzyża „Od Bałtyku do Tatr. Sursum Corda”.

Niedziela szczecińsko-kamieńska 36/2023, str. III

[ TEMATY ]

pielgrzymka motocyklowa

Archiwum ks. M. Augustyna

U stóp Pani Fatimskiej na Krzeptówkach w Zakopanem

U stóp Pani Fatimskiej na Krzeptówkach w Zakopanem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak zrodziła się idea organizacji tej bardzo nietypowej pielgrzymki? Przypomnijmy co kilka lat temu mówił o niej już śp. ks. kan. Jan Zalewski, pasjonat jazdy na motocyklach: „Pomysł na taką formę pielgrzymowania zrodził się w 2009 r., kiedy to abp Andrzej Dzięga zapytał, będąc w Pustkowie i widząc zgromadzonych tam motocyklistów, a szczególnie ks. prof. Wiesława Dyka, czy jest szansa, aby połączyć Krzyż na Giewoncie z jego repliką w Pustkowie k. Rewala. W ten sposób rozpoczęto to wędrowanie, które z roku na rok nabierało większego rozmachu. Kapłani skupieni są w Klubie Motocyklowym Blue Knights VI. Co roku staramy się jechać inną trasą. W ubiegłych latach jechaliśmy np. trasą „ściany wschodniej” i odwiedziliśmy Gdańsk, Białystok, Sandomierz i oczywiście Zakopane. W kolejnym roku jechaliśmy wzdłuż granicy zachodniej, odwiedzając Kamień Pomorski, Chojnę, sanktuaria w Siekierkach i Rokitnie, Jawor (kościół Pokoju), Krzeszów (Opactwo Cystersów), Wambierzyce z bazyliką, Międzygórze – u Matki Bożej Śnieżnej. Była i wizyta w Czechach, w Opawie i Ostrawie, a następnie Cieszynie i Żywcu, by dojechać do Zakopanego”.

Obecnym dyrektorem pielgrzymki jest ks. kan. Marian Augustyn, znany wszystkim „motorowy ewangelizator”. – W tym roku trasa wędrowania ponad 130 motocyklistów wiodła szlakiem polskich katedr – mówi ks. Marian i dodaje: – Rozpoczęła się w Kamieniu Pomorskim, a następnie u stóp repliki Krzyża na Giewoncie w Pustkowiu, by później dotrzeć do szczecińskiej bazyliki archikatedralnej, a dzień zakończyć w Poznaniu. Kolejne etapy pielgrzymowania wiodły przez: Gniezno, Warszawę, Święty Krzyż, katedrę na Wawelu, jak zawsze z metą w Zakopanem. Podczas tegorocznego pielgrzymowania oddaliśmy hołd wdzięczności dwóm zmarłym przedwcześnie naszym współbraciom, ks. Piotrowi Kilianowi i ks. Robertowi Szumowskiemu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ukoronowaniem 1500 km trasy pielgrzymki było, w drodze powrotnej, nawiedzenie sanktuarium jasnogórskiego, by tam złożyć dziękczynienie. Na nasz duchowy program składały się przede wszystkim codzienne Eucharystie, wieczorne Apele Jasnogórskie, a w ramach postojów Anioł Pański, Koronka do Bożego Miłosierdzia czy cząstka Różańca św. – opowiada ks. Marian i dodaje: – Ważnym aspektem były konferencje, których hasłem było hasło roku duszpasterskiego „Wierzymy w Kościół Chrystusowy”.

Reklama

130 motocyklistów wzbudzało na trasie powszechne zainteresowanie, a szczególnie widać to było w czasie Apelu Jasnogórskiego na Placu Zamkowym w Warszawie pod kolumną Zygmunta.

Zawieźliśmy w swoich sercach wiele osobistych intencji, które wypowiedzieliśmy u Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach w Zakopanem, a potem w Częstochowie i złożyliśmy je pod Krzyżem na Giewoncie. Intencji było naprawdę wiele. Motor i pokonywanie dużych odległości sprawia, że mamy czas na swoje myśli. Próbujemy wtedy przemyśleć swoje życie, podjąć pewne postanowienia, a także modlić się samemu, oczywiście ciągle dbając o bezpieczeństwo na drodze. Naszym zachowaniem pragniemy pokazać, jak ważna jest wiara, a także nieco zmienić nastawienie społeczne do motocyklistów – kończy ks. Marian.

2023-08-29 14:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Motocykliści na Kresach

Niedziela toruńska 28/2021, str. VI-VII

[ TEMATY ]

pielgrzymka motocyklowa

Archiwum uczestników rajdu

Symboliczny pomnik ku pamięci Polaków zamordowanych przez Ukraińców w 1943 r. w Kołodnie

Symboliczny pomnik ku pamięci Polaków zamordowanych przez Ukraińców w 1943 r. w Kołodnie

Narodowy Dzień Pamięci Ofiar Ludobójstwa dokonanego na obywatelach II Rzeczypospolitej Polskiej od 2016 r. obchodzimy 11 lipca. W tym dniu oddajemy hołd bestialsko pomordowanym przez ukraińskich nacjonalistów.

Na dzień święta wybrano 11 lipca, bo tego właśnie dnia przypada rocznica tzw. krwawej niedzieli 1943 r., podczas której na Wołyniu doszło do największej fali mordów na Polakach.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Biskup legnicki o Kościele w drodze

2024-05-30 15:40

[ TEMATY ]

Legnica

Boże Ciało

Wydarzenie Eucharystyczne

katedra legnica

sanktuarium św. Jacka

ks. Piotr Nowosielski

Główna procesja eucharystyczna w Święto Bożego Ciała, przeszła ulicami Legnicy, od katedry, do miejsca Wydarzenia Eucharystycznego w sanktuarium św. Jacka. Uroczystości przewodniczył biskup legnicki Andrzej Siemieniewski.

W homilii, nawiązując do odczytywanego słowa Bożego, zwrócił uwagę że cytowany dziś fragment Listu do Hebrajczyków (Hbr 9,11nn), jest jakby graficznym zapisem Historii Zbawienia, z podkreśleniem mocy Krwi Chrystusa przelanej dla naszego Odkupienia. Natomiast słowa Ewangelii, przypominają, o niezwykłym darze sakramentu Eucharystii, który otrzymaliśmy z rąk samego Jezusa Chrystusa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję