Reklama

Niedziela Świdnicka

Pamiętają o Annie Jenke

W naszej diecezji, dzięki towarzystwu jej imienia, od dwóch dekad pielęgnowana jest pamięć o wspaniałej wychowawczyni młodzieży w latach trwania reżimu komunistycznego w powojennej Polsce.

Niedziela świdnicka 6/2023, str. I

[ TEMATY ]

Anna Jenke

Ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Edwarda Mikuła – inicjatorka powstania w Świdnicy Towarzystwa im. Sługi Bożej Anny Jenke

Edwarda Mikuła – inicjatorka powstania w Świdnicy Towarzystwa im. Sługi Bożej Anny Jenke

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szerzące kult służebnicy Bożej Anny Jenke towarzystwo na spotkanie 21 stycznia zaprosiło biskupa świdnickiego, który nie tylko wspólnie z wiernymi modlił się podczas Mszy świętej w kościele św. Józefa w Świdnicy, ale także wziął udział w uroczystej agapie.

Iść z duszą pełną Jezusa

– Pedagog, pisarka, harcerka, magister filologii, działaczka społeczna. Za swoje osiągnięcia jako obrończyni wiary i ojczyzny, zwłaszcza najbiedniejszych, nie może być wykreślana z ludzkiej pamięci. Bohatersko niosła pomoc jeńcom i więźniom z narażeniem życia, i to w czasach okupacji. Po wojnie w czasie swojej pracy wychowawczej miała wśród uczniów dwadzieścia pięć powołań kapłańskich – powiedział o. Rafał Kwiecień, gdy witał przybyłych na spotkanie sympatyków i członków Towarzystwa im. Sługi Bożej Anny Jenke; zapowiedział intencje Mszy świętej, którymi były rychła beatyfikacja służebnicy Bożej i błogosławieństwo dla tych, którzy wspierają jej proces beatyfikacyjny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Do osoby Anny Jenke nawiązał w homilii bp Marek Mendyk. – W rzeczywistości nieprzeciętna kobieta, ale przecież na tym polega świętość: nie na przeciętnym życiu, nie na miernym życiu, jakimś tam, ale właśnie na heroicznym wypełnianiu swoich codziennych zadań – akcentował biskup świdnicki. Dodał, że na Podkarpaciu, na jednym z budynków szkolnych poświęconych jej pamięci umieszczono 20 lat temu tablicę pamiątkową z prostym napisem: „Do ludzi trzeba iść z duszą bogatą w miłość – Anna Jenke”. – Idźcie do świata z duszą pełną Jezusa. Módlcie się za naszą ojczyznę i za polską szkołę, aby wychowywała takich wielkich jak Anna Jenke – zachęcał bp Mendyk, który podzielił się także informacją, że służebnica Boża urodziła się w rodzinnej parafii jego mamy, w Błażowej na Podkarpaciu.

Poszerzać grono

Reklama

Temat ten biskup Marek kontynuował na spotkaniu w murach paulińskiego klasztoru. – Pamiętam, że jako dziecko, gdy przebywałem na wakacjach w rodzinnych stronach mojej mamy, słyszałem o służebnicy Bożej Annie Jenke. Ale nikt wtedy jeszcze, kiedy byłem młody, nie mówił o procesie beatyfikacyjnym, nikt jeszcze jakoś specjalnie się tym nie interesował. To na prośbę ówczesnego ordynariusza diecezji przemyskiej abp. Ignacego Tokarczuka, który zwrócił się do Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych w Watykanie, otrzymano zezwolenie na prowadzenie procesu na szczeblu diecezjalnym, aby pokazać Annę jako prawdziwą chrześcijankę i patriotkę. I wtedy zacząłem się bliżej interesować tą postacią – powiedział bp Mendyk i dodał, że bardzo mu zależy, aby grono członków Towarzystwa im. Sługi Bożej Anny Jenke się poszerzało.

W rozmowie z Niedzielą Świdnicką liderka wspólnoty Edwarda Mikuła przypomniała, że na terenie naszej diecezji w przeszłości służebnica Boża patronowała Szkole Podstawowej w Mrowinach oraz gimnazjum w Jaroszowie.

2023-01-31 15:04

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świdnica. Nauczyciele chcą mieć swoją patronkę

[ TEMATY ]

Świdnica

Duszpasterstwo nauczycieli

Anna Jenke

ks. Krzysztof Cora

Tomasz Dziurla

ks. Mirosław Benedyk

Na drugą część dnia skupienia ojciec kustosz zaprosił nauczycieli do „sali kanapowej”

Na drugą część dnia skupienia ojciec kustosz zaprosił nauczycieli do „sali kanapowej”

Diecezjalny opiekun nauczycieli wspólnie ze świdnickimi paulinami i wydziałem duszpasterskim, po raz kolejny zaprosił pedagogów na dzień skupienia. Pojawił się także pomysł na patronkę duszpasterstwa.

W duchu pokuty i umartwienia, do poprowadzenia wielkopostnych rozważań, w sobotę 11 marca w kościele św. Józefa Oblubieńca NMP w Świdnicy, zaproszono dominikanina z Wrocławia o. Marcina Dyjaka, który w czasie konferencji rozwinął temat: „Nauczyciel jako człowiek doświadczony, doświadczany i świadczący”.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 31.): Pasterze mili

2024-05-30 21:21

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

Materiał prasowy

Czy Maryja i Kościół mają podobne cechy? Czemu Maryja jest Matką Kościoła? Co Matka Boża ma wspólnego z biskupami? I co właściwie Jej postawa mówi nam o posłuszeństwie? Zapraszamy na trzydziesty pierwszy (ostatni) odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o maryjnym patrzeniu na Kościół i jego pasterzy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję