Reklama

Wiara

Homilia

Między wolnością a przeznaczeniem

Niedziela Ogólnopolska 26/2022, str. 16

[ TEMATY ]

homilia

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Słowa: „wolność” i „przeznaczenie”, wydają się nam całkowicie niemożliwe do pogodzenia. Najczęściej ludzie w swoim życiu wybierają jedną z postaw: część z nich twierdzi, że są całkowicie wolni, ponieważ cieszą się wolnością słowa, swobodami obywatelskimi czy wreszcie wolnością w podejmowanych przez siebie życiowych wyborach, a inni są przekonani, że ich losem kieruje ślepa fortuna czy fatum, zdają się całkowicie podporządkowywać swoje życie przeznaczeniu lub popadają w melancholię, twierdząc, że musi być tak, jak jest, gdyż każda próba zmiany życia jest skazana na porażkę. W Liturgii Słowa 13. niedzieli zwykłej te dwa terminy: „wolność” i „przeznaczenie”, ustawicznie się przeplatają. Czytania dzisiejszej niedzieli pokazują, w jaki tajemniczy sposób łączą się ze sobą wolny wybór człowieka i Boża Opatrzność.

W pierwszym czytaniu słyszymy o powołaniu Elizeusza. Prorok Eliasz otrzymuje misję od Boga: ma odnaleźć Elizeusza i przygotować go na swojego następcę, ma pozwolić mu zobaczyć, jak żyje i działa sługa prawdziwego Boga. Elizeusz został wybrany przez Boga bez żadnej swojej zasługi. Nie mógł się spodziewać, że Bóg powoła go do takiej misji. Boże zaproszenie zaskoczyło go w trakcie codziennych zajęć, podczas pracy na polu. Miejmy świadomość, że Elizeusz mógł odrzucić Boże wezwanie, jednakże zdecydował się na pójście za Eliaszem. Dzisiejszy refren psalmu także dotyka tej tematyki, śpiewamy bowiem: „Pan mym dziedzictwem, moim przeznaczeniem”. To zdanie ukazuje nam kolejną ważną prawdę, że misja, przeznaczenie, jakie każdy z nas otrzymał od Boga, nie tylko pochodzi od Niego, ale również do Niego ma prowadzić. W drugim czytaniu św. Paweł Apostoł przestrzega Galatów przed złym rozumieniem wolności. Stwierdza, że wolność to nie całkowita swoboda, chęć robienia tego, co się chce. Prawdziwa wolność to wybór dobra, ponieważ ten, kto wybiera zło, staje się niewolnikiem swoich grzechów.

W Ewangelii Jezus pokazuje swoim życiem, że jeśli chcemy zachować wolność, gdy wypełniamy misję, którą dobrowolnie przyjęliśmy od Boga, powinniśmy uważać na trzy rzeczy. Po pierwsze – na przywiązanie do rzeczy materialnych („Syn Człowieczy nie ma miejsca, gdzie by głowę mógł położyć”). Po drugie – wybierając Jezusa, powinniśmy postawić Go na pierwszym miejscu w swoim życiu, nawet ponad członków swojej rodziny („Zostaw umarłym grzebanie ich umarłych, a ty idź i głoś królestwo Boże”). Po trzecie – należy być konsekwentnym: jeśli ktoś decyduje się na pójście za Jezusem, powinien iść mimo trudności i nie ulegać pokusie powrotu do przeszłości („Ktokolwiek przykłada rękę do pługa, a wstecz się ogląda, nie nadaje się do królestwa Bożego”). Bóg bez ciebie cię stworzył i wyznaczył ci misję, przeznaczenie, ale nie zrealizuje jej bez twojej zgody.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2022-06-21 13:48

Oceń: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wszyscy bowiem musimy stanąć przed trybunałem Chrystusa

Niedziela Ogólnopolska 24/2021, str. IV

[ TEMATY ]

homilia

Hans Memling

Fragment obrazu Hansa Memlinga „Sąd Ostateczny”

Fragment obrazu Hansa Memlinga „Sąd Ostateczny”

Jednym z głównych tematów działalności Jezusa było niestrudzone nauczanie o królestwie Bożym. Z jednej strony, co znalazło wyraz w drugiej prośbie Modlitwy Pańskiej („przyjdź królestwo Twoje”), jego nadejście wciąż pozostaje sprawą przyszłości, lecz z drugiej – ta przyszłość została już zapoczątkowana. Królowanie Boga w świecie nie polega na sprawowaniu władzy politycznej i zewnętrznym splendorze, ale dokonuje się w sercach i sumieniach wyznawców podatnych na poznawanie oraz wypełnianie woli Bożej. Objaśniając prawdę o królestwie Bożym, Jezus posiłkował się przypowieściami nawiązującymi do realiów przyrodniczych i życia codziennego. Ta pedagogia jest godna naśladowania i w naszych czasach, bo przemawia nie tylko do rozumu, lecz także do wyobraźni.

Czytanie wyjęte z Ewangelii według św. Marka zawiera dwa obrazy królestwa Bożego. Pierwszy z nich to nasienie wrzucone w rolę, które kiełkuje i rośnie niezależnie od siewcy, następnie wydaje źdźbło, kłos i pełne ziarno w kłosie, po czym jest gotowe do żniwa. Głosząc Ewangelię, często polegamy tylko na sobie, chcielibyśmy rychło oglądać rezultaty swej pracy i brak nam cierpliwości, kiedy są niewidoczne. Jezus zaleca czekanie aż „do żniwa”, bo chociaż naszą powinnością jest ponawianie siewu słowa Bożego, to jego wzrost i plony są przede wszystkim dziełem Boga. Drugi obraz to ziarnko gorczycy, „najmniejsze ze wszystkich nasion na ziemi”, ale gdy wyrośnie „staje się większe od innych jarzyn”. W zestawieniu z tym, co dzieje się w świecie, zasiew słowa Bożego wydaje się mało znaczący. Nie jest to jednak powód do przygnębienia, apatii czy utraty nadziei wtedy, kiedy się zważy, że ostatnie słowo zawsze należy do Boga. Włączając się w wielowiekowe dzieło ewangelizacji, trzeba więc nieustannie czynić swoimi słowa psalmisty: „Dobrze jest dziękować Panu”.

CZYTAJ DALEJ

W których diecezjach jest dyspensa w piątek po Bożym Ciele? – sprawdź!

2024-05-29 19:13

[ TEMATY ]

dyspensa

Adobe Stock

W wielu diecezjach w Polsce biskupi udzielają dyspensy od piątkowej wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych. Dyspensy takie ogłoszone już zostały m.in. w archidiecezji warszawskiej, gdańskiej, katowickiej czy wrocławskiej. Przypomnijmy, że katolików, którzy ukończyli 14 rok życia obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych we wszystkie piątki w roku. Biskup diecezjalny może jednak udzielić wiernym dyspensy na terytorium swojej diecezji.

Dyspensa obowiązuje na terenie archidiecezji warszawskiej, białostockiej, gdańskiej, gnieźnieńskiej, przemyskiej, katowickiej, lubelskiej, warmińskiej i wrocławskiej a także na terenie diecezji warszawsko-praskiej, płockiej, bydgoskiej, gliwickiej, koszalińsko-kołobrzeskiej, łomżyńskiej, opolskiej, kieleckiej, ełckiej, legnickiej, siedleckiej, włocławskiej, toruńskiej i pelplińskiej.

CZYTAJ DALEJ

XXIII Radomszczańskie Dni Rodziny - Słowo pasterskiego zaproszenia

2024-06-01 13:57

[ TEMATY ]

Radomszczańskie Dni Rodziny

Maciej Orman/Niedziela

Rozpoczęcie XXI Radomszczańskich Dni Rodziny, 5 czerwca 2022

Rozpoczęcie XXI Radomszczańskich Dni Rodziny, 5 czerwca 2022

XXIII Radomszczańskie Dni Rodziny - Słowo pasterskiego zaproszenia dla wspólnot parafialnych miasta Radomska i całego Regionu.

Słowo pasterskiego zaproszenia dla wspólnot parafialnych miasta Radomska i całego Regionu

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję