Reklama

Niedziela Przemyska

Przeworska Matka Boża Pocieszenia

Niedziela przemyska 34/2015, str. 1, 5

[ TEMATY ]

obraz

www.przeworsk.bernardyni.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Znana jest powszechnie miłość duchowych synów św. Franciszka do Najświętszej Maryi Panny. W Przeworsku znalazła ona wyraz w czci oddawanej Matce Bożej Pocieszenia. Kult koncentrujący się wokół wizerunku, umieszczonego obecnie w głównym ołtarzu bernardyńskiego kościoła, sięga XVII wieku – pierwsza wzmianka pochodzi z 1613 r. Sam obraz malowany na płótnie, o wymiarach 260 x 140 cm, powstał zapewne w kręgu barokowego malarstwa bernardyńskiego, jednak autor dzieła pozostaje nieznany. Najświętsza Maryja Panna została ukazana w pełnej postaci, przyodziana w czerwoną suknię i ciemnoniebieski płaszcz, stoi na kuli ziemskiej, na lewej ręce trzyma Dzieciątko, w prawej zaś dzierży berło.

Popularność przeworskich bernardynów w regionie i prowadzone przez nich aktywne duszpasterstwo wpłynęły na prężny rozwój czci wobec Matki Bożej Pocieszenia. Już w 1647 r. o. Bernardyn Kaliski w dziele „Laconicum novellae Provinciae Russiae” określił wizerunek jako „Imago Miraculosa” (Obraz Cudowny).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dynamiczny rozkwit przeworskiego ośrodka kultu maryjnego wpisywał się w potrydencką odnowę Kościoła, silnie akcentującą rolę Matki Bożej w dziele zbawienia. Staraniom bernardynów sprzyjała postawa mieszczan i okolicznej szlachty, dla których przeworska świątynia stała się ulubionym sanktuarium. Kronika klasztoru dokumentuje wiele wotów przekazanych przez wdzięcznychw czcicieli przeworskiej Maryi.

Te świadectwa licznych łask oraz srebrna sukienka fundacji Franciszka Lisiewicza z 1750 r. zostały zarekwirowane w 1786 r. na mocy dekretu cesarza Józefa II. Polityka zaborcy spowodowała, że oficjalny kult osłabł, ale pozostał w sercach przeworszczan. Odrodzenie czci wobec Matki Bożej Pocieszenia wiąże się z osobą o. Felicjana Fierka, gwardiana przeworskiego. Z jego inicjatywy w 1894 r. łaskami słynący wizerunek umieszczono w kaplicy przylegającej do północnej nawy kościoła (pierwotnie poświęconej Panu Jezusowi Biczowanemu, obecnie św. Antoniemu z Padwy).

Reklama

Przeworski snycerz Antoni Rarogiewicz wykonał dla Matki Bożej Pocieszenia kunsztowny, neobarokowy ołtarz. Napis znajdujący się wokół Obrazu wyrażał pragnienia mieszczan przeworskich kierowane do Maryi: „Matko, pociesz, bo płaczemy, Matko, prowadź, bo giniemy, Matko, nie opuszczaj nas”. Sam Wizerunek otrzymał dekoracyjne, miedziane korony i sukienki, tło pokryto bordowym aksamitem.

W latach 20. XX wieku podjęto działania zmierzające do koronacji łaskami słynącego obrazu. Wielkim orędownikiem tego przedsięwzięcia był o. Tadeusz Ukleja, gwardian w latach 1924-1927. Uzyskano wprawdzie aprobatę biskupią, lecz starania nie zostały ostatecznie sfinalizowane. Szczególnym świadectwem czci jest Księga Cudów, zawierająca informacje o kilkudziesięciu nadzwyczajnych łaskach – szczególnie wzruszające są opisy uzdrowień, np. z zakażenia poporodowego, tężca, choroby nóg czy gardła. Kult Matki Bożej Pocieszenia Przeworskiej miał charakter ponadlokalny – obejmował obszar od Rzeszowa po Lwów. Materialnym świadectwem otrzymanych łask są wota – większość z nich znajduje się do dzisiaj w prezbiterium, w pobliżu wizerunku.

Od 1952 r. w ostatnią niedzielę sierpnia obchodzony jest odpust Matki Bożej Pocieszenia. Dziesięć lat później łaskami słynący obraz umieszczono w głównym ołtarzu, który stanowi swoisty tron dla Matki Bożej, pełen motywów maryjnych. W 1972 r. i 2008 r. przeprowadzono konserwacje wizerunku.

Nowe inicjatywy związane z kultem podejmowane są przez obecnego gwardiana konwentu przeworskiego o. Marcelego Gęślę – m.in. opracowano sześć nowych pieśni ku czci Matki Bożej Pocieszenia, planowany jest druk obrazków z modlitwą. Przeworscy bernardyni zapraszają na Apele Maryjne przed odpustem Matki Bożej Pocieszenia, w dnach 28-29 sierpnia o godz. 21. Właściwe uroczystości rozpoczną się w wigilię Święta, w sobotę 29 sierpnia, Mszą św. o godz. 18, zaś główna Suma odpustowa będzie celebrowana 30 sierpnia o godz. 12.15.

Ufamy, że wkrótce wizerunek zostanie ukoronowany papieskimi diademami.

2015-08-20 09:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Płock: wizerunek Jezusa Miłosiernego przypłynie na tratwie

[ TEMATY ]

obraz

miłosierdzie

ŚDM w Krakowie

Wiesław Ochotny

Witraż Jezusa Miłosiernego przypłynie Wisłą z Krakowa do Płocka, z okazji Światowych Dni Młodzieży. Przewiezie go na dwóch tratwach młodzież uczestnicząca w ŚDM, na znak wspólnego kultu Bożego Miłosierdzia: w Płocku miało miejsce pierwsze objawienie się Jezusa Miłosiernego św. siostrze Faustynie, natomiast podkrakowskie Łagiewniki są najbardziej znanym na świecie miejscem, związanym z kultem Bożym Miłosierdziem.

Płock i Kraków łączy osoba św. siostry Faustyny Kowalskiej, a poprzez to popularyzacja kultu Jezusa Miłosiernego w obrazie „Jezu, ufam Tobie”. To w Płocku 22 lutego 1931 roku s. Faustyna ujrzała takiego Jezusa w swojej celi – w tym roku przypada 85. rocznica tego wydarzenia. Natomiast w Krakowie-Łagiewnikach Święta zmarła w 1938 roku i tam też została pochowana. W obu miastach znajdują się sanktuaria Bożego Miłosierdzia, promowany jest jego kult, są odwiedzane przez pielgrzymów z całego świata.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Biskup legnicki o Kościele w drodze

2024-05-30 15:40

[ TEMATY ]

Legnica

Boże Ciało

Wydarzenie Eucharystyczne

katedra legnica

sanktuarium św. Jacka

ks. Piotr Nowosielski

Główna procesja eucharystyczna w Święto Bożego Ciała, przeszła ulicami Legnicy, od katedry, do miejsca Wydarzenia Eucharystycznego w sanktuarium św. Jacka. Uroczystości przewodniczył biskup legnicki Andrzej Siemieniewski.

W homilii, nawiązując do odczytywanego słowa Bożego, zwrócił uwagę że cytowany dziś fragment Listu do Hebrajczyków (Hbr 9,11nn), jest jakby graficznym zapisem Historii Zbawienia, z podkreśleniem mocy Krwi Chrystusa przelanej dla naszego Odkupienia. Natomiast słowa Ewangelii, przypominają, o niezwykłym darze sakramentu Eucharystii, który otrzymaliśmy z rąk samego Jezusa Chrystusa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję